مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهریز گفت: برای نخستین بار طرح جدید کشت محصولات گلخانه ای که از لحاظ علمی در این حوزه به « آکوآپونیک» معروف است و در آن امکان تولید همزمان گیاه و پرورش ماهی در یک مکان وجود دارد، آغاز شد.

یزدفردا: «آکوآپونیک» (AQUAPONICS) تجمیع آبزی پروری و کشت هیدروپونیک در یک سامانه است که در یک واحد آب از منبع ماهی به سمت فیلترها و بستر کشت گیاهان حرکت می‌کند و دوباره به حوضچه پرورش ماهی باز گردانده می‌شود.

آکوآپونیک به هر گونه سامانه اطلاق می‌شود که فعالیت‌های کشاورزی را با پرورش هرگونه حیوان اعم از دام یا آبزی در محیط‌های محدود شده ترکیب کند.

در این شیوه فضولات حیوانات که محیط زندگی آنها را آلوده می‌کند از محیط خارج شده و به صورت کود به مصرف بخش کشاورزی سامانه می‌رسد، به عنوان مثال در حوزه آبزی پروری فضولات ناشی از ماهی یا میگو از آب جدا  و به صورت کود به بخش کشاورزی منتقل و آب تصفیه شده به سامانه محل زندگی آبزیان بازگردانده می‌شود.

محمد جعفری افزود: یک زوج موفق در روستای ابراهیم آباد دهستان میانکوه بخش مرکزی با تلاش در گلخانه خود در کنار آن نسبت به پرورش ماهی تیلاپیا اقدام کردند که فعالیتی جدید و بهره‌وری مناسب و مقرون به صرفه دارد.

به گفته این مسوول، این گلخانه‌ تلفیقی در زمین‌های کمتر از ۵۰۰ متر قابلیت اجرا دارد  و میزان بهره وری آب در آن ۹۵ درصد است و می‌توان علاوه بر فروش صیفی‌  از محل فروش ماهیان تولیدی آن به نحو مناسب درآمد کسب کرد که در فضای کنونی کشاورزی شهرستان خصوصا در استان یزد توصیه می‌شود.

جعفری با اشاره به اینکه در این روش، ریشه گیاهان در گلخانه از فضولات ماهیان تغدیه و آب مورد نیاز برای ماهیان تصفیه می‌شود بیان کرد: شیوه جدید پرورش همزمان گیاه و ماهی و استفاده از فضای کمتر و بهره‌وری و تولید بیشتر جزو مزایای روش آکوآپونیک است.

اکوآپونیک در مقایسه با گلخانه‌های موجود از مزیت بسیار بیشتری برخوردار و کاهش هزینه‌های تولید و محصول سالم از دیگر مزایای روش‌های نوین کشت محصولات کشاورزی در این شیوه است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا