یزدفردا : مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی و کاندیدای دهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته در جمع پر شور دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

کروبی در ابتدای سخنان خود محیط دانشگاه را محیط علم و تفکر معرفی کرد و گفت: در همه جای دنیا دانشگاه جایگاه و حرمتی خاص و ویژه دارد و امیدواریم روزی برسد که هیچ دانشجویی در زندان نباشد و این تنها آرزو و آمال نباشد و زود محقق شود.

وی افزود: باید همه منتقدان و مخالفان را تحمل کنیم به جز آنهایی که اسلحه به دست می گیرند و از همین جا به شما می گوییم در صورت پیروزی در انتخابات اولین کاری که انجام خواهم داد حل مشکل ستاره دارهاست تا دیگر شاهد هیچ ستاره داری در دانشگاه نباشیم.

شیخ اصلاحات در ادامه اظهار داشت: بیشترین رنج را در این 4 سال برای دانشجویان متحمل شدم. که در سال 82 جمعی از دانشجویان به زندان افتادند به خاطر اینکه در عرصه قدرت بودیم، می توانستیم برای آنها کاری انجام دهیم. اما این سال‌ها تنگ نظری های بیشتری شده است و ما نیز توان چندانی نداریم، ولی همواره سعی و تلاش خود را انجام داده‌ایم و امیدواریم روزی برسد که دانشگاه‌های ما به بهترین وجه کار خود را دنبال کنند و از نظام و کشور خود حمایت کنند.

کروبی در ادامه گفت: یکی از نارضایتی های من این مسئله بود که پس از احضار دانشجویان برای آنها پرونده‌ای تشکیل می شد و آنها در سالهای بعد و برای یافتن کار با دشواری مواجه می ‌شدند. برای همین همواره از مسئولان خواستم که برای دانشجویان و برای یک نقد ساده پرونده‌ای تشکیل نشود، زیرا دانشگاه باید سیاسی باشد و تحرک داشته باشد، ولی سفارش می کنم که همه تحرکات خود را در چارچوب قانون اساسی انجام دهید و مسئولان نیز با سعه صدر و وسعت نظر با دانشجویان تعامل کنند نه اینکه با تنگ نظری و به هر بهانه‌‌ای در صدد ایجاد محدودیت باشند. از مسئولان می خواهم که دانشجویان را فرزندان خود بدانند.

کروبی در ادامه پاسخگوی سوالات دانشجویان دانشگاه بین المللی قزوین بود. دانشجویی خطاب به کروبی گفت: که در دوران اصلاحات به امام (ره) توهین هایی صورت گرفت که کروبی نیز در پاسخ گفت: مجلسی که من رئیس آن بودم هیچ گاه نسبت به امام توهین صورت نگرفت البته باید توجه داشته باشید که برخلاف کابینه که رئیس جمهور اعضای آن را مشخص می کند در مجلس نمایندگان را رئیس مجلس انتخاب نمی کند.

کروبی در ادامه اظهار داشت: من همواره مدافع جمهوری اسلامی و آزادی های مشروح و مصرح شده مردم در قانون اساسی بوده ام.

دانشجوی دیگری به انتقاد از روزنامه اعتماد ملی پرداخت که کروبی فعالیت این روزنامه را خوب و ارزشمند توصیف کرد و گفت که البته در هر کاری اشکالاتی هم وجود دارد.

یکی از حاضرین در نشست از شیخ اصلاحات سوال کرد که با وجود دو کاندیدا در اردوگاه اصلاح طلبان آیا شانسی برای پیروزی این جریان می بینید که وی در مقام پاسخ گفت: اگر مردم حضوری پر شور داشته باشند یا در همان مرحله اول یکی از سوی جریان اصلاحات پیروز می شود و یا انتخابات به دور دوم کشیده می شود و یکی از کاندیداهای اصلاح طلب به آن مرحله خواهد رفت.

وی با اشاره به اهمیت حضور مردم در پای صندوق های رای گفت: وقتی که یک میلیارد و 150 میلیون دلار مفقود و الاثر می شود، یا وقتی در جامعه ای دیوان محاسبات بگوید بیش از 2600 تخلف در بودجه روی داده است نشان می دهد که مردم باید در روز انتخابات حضور یابند و به این اشتباهات پایان دهند.

موضوع احتمال تقلب در انتخابات و چگونگی مقابله با آن پرسش یکی از دانشجویان بود که رئیس مجلس اصلاحات در پاسخ گفت: به دقت مراقب اوضاع خواهیم بود و ازآراء مردم صیانت خواهیم کرد. و در نامه‌ای که به آقای جنتی و فیروزآبادی نوشتم، اعلام کردم که حواسشان به اوضاع باشد و اکنون نیز برای شب انتخابات و صیانت ازآرا برنامه هایی داریم.

یکی از دانشجویان نظر کروبی را در مورد فعالیت گشت ارشاد جویا شد که وی در پاسخ گفت: امنیت لازمه هر کشوری است و نباید اجازه داد که مزاحم نوامیس مردم شوند اما به این صوری که اکنون پیش می رود، اصلاً قبول ندارم.

دبیر کل حزب اعتماد ملی همچنین در خصوص شعار های انتخاباتی خود گفت: برای این دوره از انتخابات سه شعار در نظر گرفته ایم، یک احیای برنامه ریزی و نظارت در کشور برای جلوگیری از مصائبی که اکنون کشور به آن دچار است. دو سهام نفت که گرچه صنعت ما ملی شده است اما هنوز گام های نهایی آن تا ملی شدن واقعی این صنعت برداشته نشده است. و شعار سوم ما در زمینه حقوق شهروندی است که باید امنیت حقوق شهروندی رعایت شود و همچنین حل شدن مشکل نظارت استصوابی.

موضوع کمک به جنبش رهایی بخش و کشورهای لبنان و فلسطین سوال یکی از دانشجویان بود که مهدی کروبی در پاسخ گفت: هر حکومتی که در خارج از مرزهای خود به دنبال منافع خود است و کمک هایی را ارایه می دهد. در دولت پیشین نیز کمک هایی صورت می گرفت اما حساب شده تنظیم شده، مشخص و محدود بود، اما آنچه باید بگویم این است که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. ما باید اول مشکلات خودمان را در اولویت قرار دهیم و به طور معمول و عرف بین الملل به گونه ای معقول و حساب شده به دیگران کمک کنیم.

یکی از دانشجویان از کروبی سوال کرد که آیا پافشاری دولت در زمینه فعالیت های هسته ای کشورمان که منجر به صدور قطعنامه هایی شده است را قبول دارید؟

کاندیدای انتخایات ریاست جمهوری گفت: همه ما قبول داریم که انرژی هسته ای حق کشور ماست اما باید اصل اعتماد سازی را هم در نظر داشته باشیم. وی گفت: امروز مشکل ما این است که اقای احمدی نژاد حرف های نسنجیده ای می زند که هزینه هایی را بر کشور تحمیل می کند، اینکه مثلاً بگوییم هلوکاس بوده یا نبوده چه مشکلی را از ما حل می کند، در حالی که حتی چهره های شاخص فلسطینی به من می گفتند که ایران نباید روی این موضوع تکیه کند.

کروبی همچنین افزود: این که یک روز گفته شود قطعنامه ها کاغذ پاره است و روز دیگری مدرک دانشگاهی را کاغذ پاره معرفی کنیم، اینها سخنانی نسنجیده است.

یکی دیگر از دانشجویان به کروبی گفت: آقای علیخانی که اینک حامی شماست، از 5 دانشجو شکایت کرده است و این دانشجویان اکنون به قید وسیقه آزاد هستند. که کروبی گفت: اعتقاد دارم که باید ایشان شکایتشان را پس بگیرند و معتقدم که ما باید در چنین موقعیت هایی تحمل کنیم.

دانشجوی دیگری ادعا کرد که نبوی در جلسه ای گفته است که کروبی فساد مالی داشته است؟

دبیر کل حزب اعتماد ملی در پاسخ گفت: اینکه شما می بیند من نامه هایی آنچنانی می دهم و این چنین شجاع دفاع می کنم به علت این است که هیچ پرونده ای ندارم. این دانشجو همچنین مدعی شد با اینکه شما گفته بودید یا من می آیم یا خاتمی، ولی خاتمی گفت یا من می آیم یا میر حسین؟

مهدی کروبی در پاسخ گفت: من هرگز چنین حرفی را نگفته ام، از اول هم گفتم من کاندیدا هستم و هر کس هم که تشریف بیاورد استقبال می کنم، و اینکه چرا خاتمی نام مرا نبرده است، از خود آقای خاتمی باید بپرسید.

عنوان شیخ اصلاحات و هدف اصلاحات سوال دانشجویی بود که رئیس مجلس ششم در پاسخ گفت: شیخ اصلاحات لقبی بود که دیگران به من دادند و اصلاحات یعنی اینکه شورای نگهبان برای نظارت این همه مردم را اذیت نکند، یعنی اینکه رئیس جمهور پایبند به قانون اساسی باشد، یعنی اینکه هر صبح و عصر مدیری را عوض نکنیم، یعنی حقوق مسلم مردم بر اساس دیدگاه مطهری، امام (ره) و تدوین کنندگان قانون اساسی باشد، یعنی اینکه هر روز نیاییم و بگوییم فلان لباس را بپوشید و فلان لباس را نپوشید.

کروبی همچنین در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که مدعی بود، محمدرضا خاتمی در جلسه ای کروبی را تک رو خوانده است، گفت: من نمی دانم که ایشان چنین حرفی را زده است یا خیر و اگر گفته اند نظر خود ایشان است.
ولی من همواره به خرد جمعی احترام گذاشته‌ام، اما تاکید می‌کنم که هرگز اینگونه نبوده‌ام که عده‌ای در خانه های تیمی بنشینند و تصمیم بگیرند و بخواهند و ما اجرا کنیم.

دبیر کل حزب اعتماد ملی در برابر اظهار دانشجویی در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری و اتفاقی که در انتخابات دور قبل رخ داده بود گفت: بنا داریم که در این دوره از انتخابات بیدار بمانیم و انشاءا... این بار آن اتفاق تکرار نشود. البته آقای احمدی‌نژاد هم باید در رفتارهایش مراقب باشد یکی بخواهد به بهانه افتتاح هر پروژه ای لشکری از رسانه‌ها را با خود همراه ببرد، این یک کار تبلیغات انتخاباتی است.

حقوق اقوام موضوعی بود که کروبی در مقابل پرسش دانشجویی گفت: قانون اساسی میثاق ملت است و برای پایداری آن در 8 سال دفاع مقدس همه اقوام و همه ملت ایران در جنگ شرکت کردند. من امیدوارم که همه قوانین کشور اجرا شود، در کابینه نیز از نیروهای مجرب استفاده خواهم کرد، چه از اهل سنت و چه اهل شیعه، چه از زنان و چه از مردان توانمند، اما اکنون نمی‌توانم بگویم چه پستی برای چه کسی!

یکی از دانشجویان از کروبی این سوال را مطرح کرد که آیا وزارت حقوق بشر را در کابینه خود خواهید گنجانید؟ که وی در پاسخ گفت: در این باره هنوز کار کارشناسی انجام نداده‌ایم ، شما باید بدانید که این مسائلی که دشمنان مطرح می‌کنند بیشتر جنبه سیاسی دارد و بهانه گیری است، البته که ما باید عیوب خود را رفع کنیم و بهانه را از دست دشمنان بگیریم و از اقدامات و کارهای تنگ‌نظرانه و نابخردانه جلوگیری کنیم.

روابط با آمریکا موضوع سوال دیگری بود که کروبی در پاسخ گفت: بنای ما این است که با همه دنیا روابطی معقول و منطقی داشته باشیم، بالاخره یک روز هم باید با آمریکایی‌ها وارد مذاکره شویم و به تدریج مشکلات را حل کنیم البته بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل البته طرف آمریکایی باید حسن نیت داشته باشد و ما هم سیاست تنش‌زدایی در پیش خواهیم گرفت و با همه دنیا به جز اسرائیل با تکیه بر مواردی که گفته شد وارد مذاکره خواهیم شد.

وی افزود: بر اساس روابط سردی که با دنیا داریم در بسیاری از جاها به شهروندان ایرانی اهانت‌هایی صورت می گیرد که باید سعی کنیم جلوی این اقدامات را بگیریم و امیدواریم سخنان اوباما با اقدامات مناسب نیز همراه باشد.

نماینده بسیج دانشجویی در خصوص تندرویی برخی اصلاح‌طلبان سوال کرد و اینکه چرا ابطحی که به توصیف این دانشجو معلوم‌الحال است در ستاد وی فعالیت می کند ؟

رئیس مجلس اصلاحات در پاسخ گفت: برخی بی‌مهری‌هایی که بعضی از اصلاح‌طلبان با من داشته‌اند به خاطر قاطعیت من بوده است، اما در مورد آقای ابطحی ایشان سال‌های طولانی در سمت‌های مختلف حضور داشته اند از جمله معاون وزارت ارشاد، ریاست رادیو ، نمایندگی آقای لاریجانی در صدا و سیما و معاونت آقای خاتمی بود و اینکه شما می گویید معلوم‌الحال است سخن درستی نیست.

نماینده بسیج دانشجویی در سوال دیگر محتوای روزنامه اعتماد ملی را زیر سوال برد و گفت: در این روزنامه به طور مرتب و به صورت طنز به رئیس جمهور اهانت‌هایی وارد می شود.

دبیر کل حزب اعتماد ملی گفت: من بارها به روزنامه تاکید و سفارش کرده‌ام که مراقب حدود و نقد منصفانه باشند و اگر شما مجموع عملکرد روزنامه را ببینید متوجه می‌شوید که کار روزنامه بسیار مطلوب و خوب است ولی اگر می‌گویید که طنز گفتن به رئیس جمهور بد است باید از آقای لاریجانی بپرسید که چرا نامه احمدی‌نژاد را طنز خوانده است.

یکی دیگر از دانشجویان به حوادثی چون 18 تیر توقف فله‌ای مطبوعات و قتل های زنجیره‌ای اشاره کرد و گفت: اگر در زمان شما چنین حوادثی روی ‌دهد چه واکنشی نشان خواهید داد؟

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ گفت: هر مشکلی راه حلی نیز دارد، ولی من از مشکلات فرار نخواهم کرد، می‌مانم و آن را حل می‌کنم.

یکی از دانشجویان نظر کروبی را در خصوص حقوق زنان جویا شد؟

کروبی در مقام پاسخ گفت: من در عمل نشان داده‌ام که بیش از همه مدافع حقوق زنان بوده‌ام.

دانشجویی خطاب به کروبی این پرسش را مطرح کرد که برای اجرای شعارهای خود چه تضمینی دارید؟

وی نیز در پاسخ گفت : تمام تلاشم را انجام خواهم داد تا شعارهایم را به عمل تبدیل کنم و برای این مقصود مذاکره و رایزنی هم خواهم کرد، اما اگر نتوانستم ماست مالی هم نمی‌کنم ولی این توان را در خود می‌بینم که شعارهایم را عملی کنم.

منبع :سحام نیوز

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا