شریفی معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به انجام تست سریع کرونا در طرح محله محور شهید سلیمانی، گفت: تست سریع کرونا تنها برای اطرافیان بیمار کرونایی است.

یزدفردا: مسعود شریفی با بیان اینکه تست‌های سریع کرونا در سطح استان یزد انجام می‌گیرد، گفت: یکی از بخش‌های طرح محله محور شهید سلیمانی پیگیری اطرافیان بیماران کرونایی است که درگذشته نیز انجام می‌گرفت اما در این طرح پررنگ‌تر به این مسئله پرداخته‌شده است، به این صورت که وقتی تست PCR فردی مثبت اعلام می‌شود خانواده و اطرافیان آن شخص مورد بررسی قرار می‌گیرند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد اضافه کرد: تیم مراقبت با مراجعه به منزل افرادی که تست آنها مثبت اعلام‌شده به شکلی عمل می‌کنند که وضعیت دیگر اعضای این خانواده به چه شکل است.

وی با اشاره به اینکه درگذشته بررسی اطرافیان بیمار کرونایی به‌صورت پیگیری علامتی بود، اذعان داشت: در حال حاضر اگر اطراف بیمار علامت‌دار باشند از آنها نمونه‌گیری سریع می‌شود و این نمونه‌ها به مرکز خدمات جامعه سلامت منتقل و در آنجا توسط کارشناس آزمایشات تست انجام و در چند ساعت جواب آن به دست می‌آید.

شریفی ادامه داد: اگر جواب تست‌ها منفی باشد به شخص آموزش‌های لازم در جهت مراقبت بیشتر داده می‌شود اما اگر تست‌ها مثبت بود جهت درمان به آنها آموزش‌های لازم ارائه صورت می‌گیرد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد گفت: تست قطعی ازنظر وزارت بهداشت همان PCR است اما تست سریع برای تشخیص سریع‌تر بیماران بوده و اصلاً جایگزین مناسبی نیست. زمانی که با تست سریع مشخص می‌شود که فرد مبتلا به کرونا است باید تست PCR بدهد تا با قطعیت بتوان گفت که شخص مبتلا شده یا خیر.

وی با تأکید بر اینکه تست سریع کرونا اصلاً جایگزین تست PCR نیست، اعلام کرد: تست PCR در مراکز 16 ساعته و از افراد واجد شرایط گرفته می‌شود تا بتوان با قطعیت گفت که فرد به کرونا مبتلا شده است یا خیر. پس تست سریع برای نتیجه‌گیری سریع‌تر اطرافیان بیمار کرونا است تا هر چه سریع‌تر روند درمان اشخاص را زودتر شروع کنیم.

شریفی با بیان اینکه تست سریع در مناطق دوردست که امکان انجام PCR ندارند نیز انجام می‌گیرد، اظهار داشت: افرادی که مراجعه می‌کنند و علامت‌دار هستند با تست سریع کرونا شناسایی و روند درمان پی گرفته می‌شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا