مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تفت گفت: طی چهار سال گذشته در ۳۰۰ هکتار از باغ‌های شهر تفت سیستم آبیاری نوین اجرا شد که سبب افزایش ۱۰۰ درصدی بهره‌وری آب شده است.

یزدفردا: محمدحسین فلاح نژاد با اشاره به اینکه در چند سال اخیر باغ‌های انار شهرستان دچار آفت مگس مدیترانه‌ای و کرم گلوگاه بودند، گفت : مواد اولیه مبارزه با این آفات به صورت رایگان در اختیار باغداران شهرستان قرار گرفت که سبب شد در ۲ سال اخیر تلفات انار به کمتر از ۱۰ درصد برسد.

وی افزود : توزیع کود حواله‌ای، همراهی با باغداران در اصلاح و هرس باغ‌ها توسط شرکت‌های فنی و مهندسی و آموزش‌های لازم به باغداران که در شرایط کرونایی به صورت مجازی دنبال شد، از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی برای حفظ و نگهداری باغ‌های تفت بود.

فلاح نژاد گفت: سطح زیر کشت انار شهرستان تفت متشکل از شهر تفت و روستا‌های اسلامیه و دهشیر هزار هکتار بود که به واسطه خشکسالی‌ها و تغییر کاربری‌ها به ۷۰۰ هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه مردم با حفظ باغ‌های خود به فضای سبز شهر و شهرداری کمک می‌کنند، افزود : انتظار داریم شهرداری در زیرساخت‌های آبیاری تحت فشار که در حال انجام است همراهی لازم را داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی تفت تأکید کرد: یکی از دلایل تغییر کاربری اراضی نداشتن ارزش افزوده فروش انار برای باغدار است و خرید باغ با قیمت خوب سبب شده است تا باغداران به سمت فروش بروند.

وی درباره ساخت و ساز‌های غیرمجاز و تخریب باغ‌ها گفت: قوانین حفظ کاربری جهاد کشاورزی مربوط به خارج از محدوده شهری و طرح هادی است که همواره با هدف حفظ کشاورزی نظیر ساخت انباری برای نگهداری ادوات یا حضور کارگران انجام می‌شود.

فلاح نژاد به تشریح تجربه موفق این مدیریت در جلوگیری از ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی پرداخت و افزود: با درخواست این اداره، شورای حقوق بیت المال مصوب کرد که هیچ گونه خدماتی نظیر آب، برق و گاز به ساخت و ساز‌های داخل زمین‌های کشاورزی داده نمی‌شود و این عامل بازدارنده خوبی بود.

وی گفت : چنانچه این موضوع درباره ساخت و ساز در باغ‌های شهر تفت هم دنبال شود عامل بازدارنده خوبی خواهد بود که شورای شهر به راحتی می‌تواند از شورای حفاظت از حقوق بیت المال مجوز آن را بگیرد.

مدیر جهاد کشاورزی تفت با بیان اینکه جریمه‌های ساخت و ساز در باغ‌ها بازدارنده نیست، گفت: چنانچه جریمه چند برابر قیمت واقعی زمین باشد دیگر کسی رغبت به تغییر کاربری نمی‌کند.

وی افزود : فلسفه اجازه قانون برای تخریب ۱۰ درصدی باغ ساخت انبار یا مخزن ذخیره آب برای افزایش بهره وری باغ است نه اینکه ۷۰۰ مترمربع از یک باغ هزارمتر مربعی تخریب و تبدیل به ساختمان شود.

فلاح نژاد گفت : یکی از راه‌های دیگر بازدارنده در تخریب باغ‌ها جلوگیری از تعریض کوچه باغ‌ها است و اینکه شهرداری اجازه عقب نشینی به باغدار را ندهد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا