سرپرست آتش نشانی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق گفت: برای اولین بار در کشور، سامانه اتوماتیک فرماندهی حریق و حادثه طراحی و در بافق راه اندازی شد.

یزدفردا: منصور فتوحی سرپرست آتش نشانی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق گفت: برای اولین بار در کشور، سیستم آلارم باکس (سامانه اتوماتیک فرماندهی حریق و حادثه) طراحی شد و در محل ورودی کارخانه فرآوری نصب و آماده بکار است.

او افزود: یکی از مشکلات در زمان بروز هر گونه حادثه در سطح شرکت را نبود اطلاع رسانی صحیح عنوان کرد و گفت: زمانی که افراد قصد تماس با واحد آتش نشانی یا اورژانس برای اعلام حادثه‌ای را داشتند به دلیل نداشتن شماره‌های اضطراری شرکت یا استرس، اطلاعات بصورت ناقص به اپراتور آتش نشانی اطلاع رسانی می‌شد.

سرپرست آتش نشانی شرکت سنگ آهن بافق ادامه داد: با توجه به این مشکل از راه اندازی سامانه اتوماتیک فرماندهی حریق و حادثه خبر داد و افزود: با همراهی مهندس حسن ابراهیم نیا از پرسنل شاغل در آتش نشانی چغارت، برای اولین بار در کشور و تمامی معادن، سیستم آلارم باکس Alarmbox (سامانه اتوماتیک فرماندهی حریق و حادثه) طراحی شد و در محل ورودی کارخانه فرآوری نصب و آماده بکار است.

فتوحی اظهار داشت: در زمان بروز هر گونه حادثه یا حریق در کارخانه فرآوری با فشار دادن شستی نصب شده در وسط تابلو، آژیر و فلاشر به صدا در می‌آید و بصورت اتوماتیک از طریق تلفن گویا که داخل تابلو نصب شده است در کوتاه‌ترین زمان با واحد آتش نشانی، اورژانس، ایمنی فنی و انتظامات تماس گرفته و بلافاصله تیم‌های مربوطه در محل حاضر می‌شوند.

سرپرست آتش نشانی شرکت سنگ آهن با اشاره به هزینه پایین در طراحی این سیستم بیان کرد: برای طراحی سیستم فوق الذکر از امکانات و تجهیزات موجود در واحد آتش نشانی نظیر جعبه F، تجهیزات سیستم اعلام حریق و … استفاده کرده ایم.

او از جمله مزایای این سیستم را تسریع و کاهش در زمان رسیدن تیم‌های امدادی و آتش نشانی در محل حادثه، ایجاد هماهنگی و اطلاع رسانی سریع بین تیم‌های آتش نشانی، اورژانس، ایمنی فنی و انتظامات، کاهش استرس فرد اطلاع دهنده، کاربری و سهولت آسان برای پرسنل شرکت در زمان استفاده از تابلو، نیاز نداشتن به تلفن ثابت و همراه برای برقراری تماس و درخواست کمک و اطلاع رسانی سریع و دقیق عنوان کرد.

فتوحی با بیان اینکه از زمان نصب این تابلو (سوم آذرماه ۹۹) ۲ مورد حریق و حادثه در کارخانه فرآوری توسط پرسنل کارخانه به واحد‌های آتش نشانی و سایر قسمت‌های مشارکت کننده اطلاع رسانی شده، گفت: خوشبختانه تیم‌های مشارکت کننده در کوتاه‌ترین زمان در محل وقوع حادثه حضور یافتند.

او از پرسنل شرکت خواست از فشردن شستی و فعال نمودن تابلو در مواقع غیر ضروری خودداری کنند.

سرپرست آتش نشانی شرکت سنگ آهن در پایان سخنان خود از حمایت‌های مدیرعامل شرکت، مدیر HSE و رئیس  ایمنی و آتش نشانی تشکر کرد و اظهار داشت: مجوز ساخت این تابلو برای سایر قسمت‌های مهم و پرمخاطره شرکت شامل کارخانه گندله سازی، آگلومراسیون، کارخانه خردایش، اداره مرکزی، شهرک آهنشهر و غیره صورت گرفته است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا