روز گذشته تمام نگاه‌های جهان و در راس آن‌ها آمریکا به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده بود.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا، شاید مردم کشورمان دیروز همانقدر با حساسیت این رقابت‌ها را می‌نگریستند که مردم آمریکا و همانقدر بر سر بایدن و ترامپ و دلیل اینکه چرا یکی را به دیگری ترجیح می‌دهند باهم به بحث و مجادله می‌پرداختند. اما به نظر می‌آید گره انتخابات 2020 ایالات متحده بیش از همیشه کور شده است. انتخاباتی که میزان مشارکت مردم در آن طی یک قرن گذشته بی‌سابقه بوده است. درحالی‌که تا پیش از آرای دیروز نظرسنجی‌ها از پیشتازی ده درصدی جو بایدن در انتخابات خبر می‌داد اما آنچه در عمل رخ داد رقابت نزدیک و پایاپای جو بایدن و دونالد ترامپ در شمارش آرای واقعی مردم بود. مساله‌ای که بار دیگر این موضوع را به اثبات رساند که نباید به نظرسنجی‌های قبل از انتخابات خیلی هم اطمینان داشت. رقابت میان این دو بین یک تا دو درصد یا حتی در برخی ایالات تا دهم درصد بود. در هرصورت نتایج نشان می‌دهد که بایدن توانسته است در رقابتی نفس‌گیر از ترامپ پیشی بگیرد. درحالی‌که انتظار می‌رفت نتایج انتخابات تا ظهر دیروز مشخص شود از قرار معلوم شمارش آرا در برخی ایالت‌ها متوقف شده است یا با اما و اگر روبه‌روست، در چنین شرایطی دو طرف خود را پیروز واقعی انتخابات می‌دانند و ترامپ از دست‌های پشت پرده‌ای می‌گوید که باعث جلو افتادن دموکرات‌ها شده است. البته رئیس‌جمهور فعلی آمریکا گفته که به دیوان عالی شکایت خواهد کرد چراکه معتقد است دموکرات‌ها می‌خواهند آرای او را بربایند . با اتمام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بسته شدن مراکز رای‌گیری در ایالات مختلف، نتایج این ماراتن انتخاباتی که از مدت‌ها پیش به صورت زودهنگام آغاز شده بود، به تدریج آشکار می‌شود. ایندیانا و کنتاکی اولین ایالاتی بودند که بامداد چهارشنبه به وقت تهران کار رای‌گیری را به پایان بردند. نتایج چند ایالت سرنوشت‌ساز همچنان در هاله‌ای از ابهام است. بر اساس اعلام مقام‌های انتخاباتی آمریکا، بیش از 100 میلیون نفر از مردم آمریکا تا پیش از سوم نوامبر (روز اصلی انتخابات) به صورت پستی یا زودهنگام و در مراکز قرار داده شده، رای خود را به صندوق انداختند و روز سه‌شنبه نیز میلیون‌ها تن دیگر به پای صندوق‌های رای رفتند تا در روز اصلی انتخابات شرکت کنند. با توجه به تفاوت ساعتی در ایالات مختلف آمریکا از شرق تا غرب و قوانین مختلف انتخاباتی در ایالات مختلف، مراکز رای‌گیری کم کم بسته شدند و نتایج انتخابات به صورت تدریجی اعلام می‌شود که حاصل حجم بالایی از آرای پستی است. هر نامزد برای پیروزی در انتخابات به 270 رای الکترال نیاز دارد. هنوز شمارش آرای انتخاباتی در ایالت‌های ویسکانسین، میشیگان،‌ پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا و آلاسکا به اتمام نرسیده است. در تمامی این ایالت‌ها بجز ویسکانسین و میشیگان، ترامپ پیشتاز است. بایدن با اندکی اختلاف در ویسکانسین و میشیگان پیشتازی می‌کند. او در ایالت نوادا هم پیشتاز است. با توجه به آرایی که تاکنون بایدن و ترامپ به دست آورده‌اند، آنها به ترتیب برای پیروزی در این رقابت، به 32 رای دیگر و 57 رای الکترال دیگر نیاز دارند.

نتایج در نوادا

بخش انتخاباتی این ایالت (چهارشنبه) اعلام کرد نتایج تا ساعت 11 صبح روز پنجشنبه به وقت شرق آمریکا (19:30 پنجشنبه به وقت تهران) دیگر به روز رسانی نخواهند شد. مابقی آرا شامل آرای پستی می‌شوند که در روز انتخابات رسیده‌اند، آرایی که طی روزهای آتی می‌رسند و آرای بلاتکلیف. تاکنون 67 درصد از آرای ایالت نوادا شمارش شده و جو بایدن با 49.2 درصد از دونالد ترامپ با 48.6 درصد جلوتر است.

نتایج پنسیلوانیا

تام وولف فرماندار پنسیلوانیا با اعلام اینکه بیش از یک میلیون رای هنوز شمارش نشده است، گفت نتایج ممکن است تا روز جمعه زمان ببرد. بیش از پنج میلیون رای معادل 75 درصد شمارش شده است. ترامپ 55.1 درصد و بایدن 43.6 درصد رای گرفته است. ترامپ حدود 12 درصد جلوتر است.

آرای سرنوشت‌ساز

تکلیف آرای نوادا هنوز مشخص نیست اما انتظار می‌رود آرای آن به بایدن برسد. آلاسکا هم در ردیف پیروزی‌های ترامپ قرار می‌گیرد. بدین ترتیب تعداد آرای الکترال بایدن مقابل ترامپ، 244 به 216 می‌شود. اما وضعیت در جورجیا، کارولینای شمالی، میشیگان هنوز روشن نیست. ترامپ و بایدن هر دو اندکی پیشتازی دارند. تکلیف یک رای الکترال ایالت مین هم روشن نشده و سرنوشت 20 رای الکترال پنسیلوانیا هم نامعلوم مانده است.

آلاسکا (با 3 رأی الکترال) -- نوادا (با 6 رأی الکترال) -- جورجیا (16 رأی الکترال) -- کارولینای شمالی (15 رأی الکترال) -- پنسیلوانیا (20 رأی الکترال) -- میشیگان (16 رأی الکترال) -- ویسکانسین (10 رأی الکترال).نامزدهای انتخابات تاکنون به صورت زیر ایالت‌ها را از آن خود کرده‌اند:

ترامپ

کنتاکی (رای الکترال 8)، اوکلاهاما (7)، تنسی (11)، وست ویرجینیا (5)، آرکانزاس (6)، می‌سی‌سی‌پی (6)، آلاباما (9)، کارولینای جنوبی (9)، ایندیانا (11)، وایومینگ (3)، داکوتای جنوبی (3)، داکوتای شمالی (3)، لوئیزیانا (8)، نبراسکا (4)، کانزاس(6)، میسوری (10)، آیداهو (4)، یوتا(6)، اوهایو (18)، مونتانا (3)، آیووا (6)، فلوریدا (29)، تگزاس(38)

بایدن

ورمونت (3)، مریلند (10)، نیوجرسی (14)، ماساچوست (11)، واشنگتن دی‌سی (3)، دلاور (3)، ویرجینیا (13)، ایلینوی (20)، کنتیکت (7)، رودآیلند (4)، نیویورک (29)، نیومکزیکو (5)، کلورادو (9) نیوهمپشایر (4) ایالت واشنگتن (12)، اورگان (7)، کالیفرنیا (55)، هاوایی (4)، مینه‌سوتا(10)، نبراسکا (1)، مین (3)، آریزونا (11)در همین حال بایدن در ایالت دلاور در جمع حامیانش حاضر شد و عنوان داشت هنوز به نتایج انتخابات و پیروزی در آن خوشبین است. ترامپ هم در توییتی دموکرات ها را به تلاش برای سرقت اطلاعات متهم کرد. او سپس در واشنگتن در جمع حامیانش گفت: من با اعلام آرای پستی، دادگاه را پیش‌بینی‌ می‌کردم. ما این انتخابات را بردیم، هدف ما در حال حاضر تضمین این پیروزی است، ما می‌خواهیم قانون اجرا شود، به دیوان عالی می‌رویم و می‌خواهیم رای گیری پایان یابد. تا آنجا که به من مربوط است ما پیروزیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا