دولت قرار است به بهانه کسری بودجه و مشکلات مالی، رایزنان اقتصادی و بازرگانی که در سفارتخانه‌های کشورهای همسایه درحال خدمت هستند را فرا بخواند.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: بر اساس پیگیری‌های رجانیوز، اقدامات لازم برای این کار نیز انجام شده است. همچنین رایزنان اقتصادی و بازرگانی در برخی از کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس با وجود اینکه مدت زیادی تا اتمام مأموریتشان زمان باقیست فراخوانده شده و در آینده‌ای نه‌چندان دور نیز دیگر رایزنان اقتصادی و بازرگانی به کشور بازخواهند گشت.

 این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در شرایط اقتصادی فعلی کسب درآمد ارزی از طریق صادرات غیرنفتی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

 لازم به ذکر است که رایزن اقتصادی توسط وزارت خارجه تعیین می‌شود اما رایزن بازرگانی توسط وزارت صمت به وزارت خارجی معرفی می‌شود.

 ۱۲ آذر ماه سال ۹۸ حمید زادبود، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان اینکه کشورهای همسایه مهم‌ترین مشتریان صادراتی ایران در دوران تحریم بوده‌اند، گفت: در این شرایط تمرکز ما در صادرات روی همین کشورهای همسایه بوده و برای این منظور مطالعاتی نیز انجام شده است. تحلیل‌ها برای شناسایی گروه کالاهایی که این کشورها وارد می‌کنند نشان داد که خودرو، قطعات خودرو، صنایع الکترونیک و موبایل بیشترین سهم واردات این کشورهاست. محاسبات ما نشان داد با توجه به نیازهای این کشورها و توان تولید ما، امکان صادرات سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به همسایگان وجود دارد.

 در حالی که حجم واردات سالانه ۱۵ کشور همسایه ایران ۱۱۶۰ میلیارد دلار است ولی در سال گذشته ایران تنها ۲۴ میلیارد دلار به این کشورها صادرات داشته است؛ یعنی سهم ایران از بازار منطقه تقریبا دو درصد می‌باشد!

 3۱ تیرماه سال جاری رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران پیرامون وضعیت رایزنان بازرگانی سفارتخانه‌های ایران گفت: سال گذشته مهلت مأموریت ۲۰ رایزن بازرگانی ایران به پایان رسید و به دلیل کمبود بودجه نتوانستیم مهلت آنها را تمدید کنیم در نهایت این تعداد رایزن بازرگانی به کشور بازگشتند. سازمان توسعه تجارت با وزارت صمت برنامه دارند که  به‌زودی برای ۱۰ تا ۱۵ کشور همسایه تعداد مشخصی رایزن بازرگانی اعزام کنند تا فعالیت‌های خود را از سر بگیرند.

۵ مرداد ماه امسال هم محمدمهدی جوانمرد، رایزن بازرگانی ایران در افغانستان، پیرامون عملکرد وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی گفت: «ایران هم اکنون تنها ۳ رایزن بازرگانی دارد که این سه در کشورهای‌ترکیه، عراق و افغانستان فعالیت می‌کنند. در حالی که کشورمان دارای ۱۵ همسایه یعنی ۱۵ بازار هدف است. عدم پرداخت به موقع حقوق رایزنان بازرگانی و همچنین اهمیت قائل نشدن به فعالیت خطیر این فعالان و به نوعی سفیران اقتصادی ایران منجر به کاهش تعداد آنها در این رسته شده است. قطع به یقین یک رایزن بهتر از دیپلمات‌های سفارتخانه می‌تواند با تجار کشورها ارتباط برقرار کرده و نیازهای هر دو طرف را بررسی کند. روزانه بالغ بر ۱۰۰ پیام در ایمیل شخصی ما مبنی بر درخواست مشاوره برای ایجاد فرصت صادراتی از ایران به کشور افغانستان مشاهده می‌شود.»

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا