انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 روز سه شنبه 3 نوامبر بین 10 نامزد انتخاباتی برگزار می شود اما رقابت بین دونالد ترامپ حزب جمهوری خواه و جو بایدن حزب دموکرات است. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا پایان هفته اول نوامبر اعلام می شود. در این گفتار به طور خلاصه تلاش می کنیم صفر تا صد انتخابات ریاست جمهوری بر اساس قانون اساسی ایالات متحده آمریکا مرور کنیم.

گردآوری : محمد حسین تقوایی زحمتکش - خبرنگار


انتخابات ریاست‌ جمهوری چرخه‌ای معمول را دنبال می‌کند:

  •     در فصل بهار سال قبل از انتخابات: افراد اعلام می‌کنند که قصد دارند کاندیدا شوند.
  •     از فصل تابستان سال قبل از انتخابات تا فصل بهار سال انتخابات: بحث بر سر انتخابات مقدماتی و گردهمایی اعضای احزاب، داغ می‌شود.
  •     از ماه ژانویه تا ماه ژوئن سال انتخابات: ایالت‌ها و احزاب انتخابات‌های مقدماتی و گردهمایی‌های احزاب را برگزار می‌کنند.
  •     از ماه جولای تا اوایل سپتامبر: احزاب گردهمایی‌های مربوط به انتخاب نامزدها را برگزار می‌کنند تا کاندیداهای خود را انتخاب کنند.
  •     در ماه‌های سپتامبر و اکتبر: کاندیداها در بحث‌ها و گردهمایی‌های انتخاباتی شرکت می‌کنند.
  •     اوایل ماه نوامبر: روز انتخابات فرا می‌رسد.
  •     ماه دسامبر: اعضای مجمع الکترال در این مجمع رای می‌دهند.
  •     اوایل ماه ژانویۀ سال بعد: کنگره آرا الکترال را شمارش می‌کند.
  •     بیستم ژانویه: مراسم تحلیف رئیس‌جمهور و معاون اولش برگزار می‌شود.
  •  


پیش‌نیازهای قانون اساسی ایالات متحده برای کاندیدای ریاست‌جمهوری:

  1.     شهروند متولد ایالات متحده باشد؛
  2.     حداقل ۳۵ سال داشته باشد؛
  3.     برای ۱۴ سال ساکن ایالات متحده بوده باشد.

هر کس که این پیش‌نیازها را داشته باشد می‌تواند برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کند. پس از این که کاندیدایی ۵هزار دلار برای کمپین تبلیغاتی‌اش جمع یا هزینه کرد، باید در کمیسیون انتخابات فدرال ثبت‌نام کند. در این ثبت‌نام، کاندیدا باید نام اعضای کمیتۀ اصلی کمپین برای جذب بودجۀ کمپین و هزینه‌کردن آن بودجه را اعلام کند.


قدم به قدم تا کاخ سفید
گام اول: انتخابات مقدماتی و گردهمایی‌های اعضای احزاب
افراد بسیاری هستند که می‌خواهند رئیس‌جمهور شوند. هر کدام از این افراد، نظر خودشان را دارند دربارۀ این که دولت آمریکا باید چه عملکردی داشته باشد.
افرادی که نظرات مشابهی دارند، عضو یک حزب سیاسی یکسان می‌شوند. اینجاست که پای انتخابات مقدماتی و گردهمایی‌های احزاب به میان می‌آید. کاندیداهای هر حزب، در سراسر کشور کمپین انتخاباتی برگزار می‌کنند تا نظر مثبت اعضای حزبشان را جلب کنند.

گردهمایی اعضای احزاب:
 در هر گردهماییِ اعضای احزاب، اعضای هر حزب، بهترین کاندیدا را پس از مجموعه‌ای از بحث‌ها و گفت‌وگوها و رای‌گیری‌ها انتخاب می‌کنند.

انتخابات مقدماتی:
در انتخابات مقدماتی، اعضای حزب به بهترین کاندیدایی رای می‌دهند که در انتخابات عمومی نماینده‌شان خواهد شد.


گام دوم: گردهمایی‌های ملی
هر حزب یک گردهمایی ملی برگزار می‌کند تا انتخاب یک نامزدش برای ریاست‌جمهوری را نهایی کند. در هر گردهمایی، کاندیدای ریاست‌جمهوری یک کاندیدای معاونت ریاست‌جمهوری انتخاب می‌کند.
 
گام سوم: انتخابات عمومی
کاندیداهای ریاست‌جمهوری در سرتاسر کشور کمپین تبلیغاتی برگزار می‌کنند تا در جلب حمایت عموم مردم پیروز شوند.
مردم همۀ ایالت‌های کشور به یک رئیس‌جمهور و یک معاون رئیس‌جمهور رای می‌دهند. رای‌ای که مردم می‌دهند در واقع رای به گروهی از افراد است به نام الکترال (انتخاب‌کنندگان).

گام چهارم: مجمع الکترال
در سیستم مجمع الکترال، هر ایالت تعداد مشخصی عضو الکترال به دست می‌آورد که این تعداد بر اساس مجموع تعداد نمایندگان آن ایالت در کنگره است.
هر عضو الکترال، در ادامۀ انتخابات عمومی، حقِ دادنِ یک رای الکترال دارد. مجموعاً ۵۳۸ رای الکترال وجود دارد. کاندیدایی که بیشتر از نیمی از آرا (بیشتر از ۲۷۰ رای) را کسب کند، پیروز انتخابات خواهد بود.

 گام آخر : تحلیف ریاست جمهوری آمریکا
در ماه ژانویه، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و معاون منتخب رئیس‌جمهور سوگند یاد کرده و مراسم تحلیفشان برگزار شده و کارشان آغاز می‌شود.

 رای الکترال چیست؟
سیستم سیاسی امریکا فدرالی است. یعنی هر ایالت می‌تواند جدای از دیگر ایالت‌ها تصمیم بگیرد و قوانین خود را داشته باشد.
هر ایالتی تعداد متفاوتی نماینده در مجلس نمایندگان و سنای این کشور دارد. تعداد نمایندگان (الکترال‌ها) در هر ایالت با دیگری متفاوت است. در شمارش آرا برای انتخابات ریاست جمهوری، آرای الکترال اهمیت ویژه دارد.
برای مثال ایالت کالیفرنیا با حدود ۳۹ میلیون نفر جمعیت، ۵۳ نماینده در مجلس نمایندگان و ۲ سناتور در مجلس سنا دارد. پس این ایالت در مجموع ۵۵ الکترال (نماینده برگزیده) دارد. در زمان انتخابات، این ۳۹ میلیون نفر به نامزد دلخواه خود رای می‌دهند. با شمارش آرای مردمی، مشخص می‌شود که نماینده دموکرات رای بیشتری دارد یا نماینده جمهوری‌خواهان. برای مثال اگر نماینده دموکرات‌ها در این ایالت رای مردمی بیشتری داشته باشد، ۵۵ رای الکترال را به دست می‌آورد. یا مثلا تعداد آرای الکترال تگزاس ۳۸ رای است. در این ایالت اگر نامزد جمهوری‌خواهان بیشترین آرای مردمی را کسب کند، ۳۸ رای الکترال را کسب می‌کند. هر کدام از کاندیداها که بتواند از مجموع ۵۳۸ رای الکترال ۲۷۰ رای را کسب کنند، برنده انتخابات است

الکترال‌ها چه کسانی هستند؟
الکترال‌ها در حقیقت نماینده مجلس نمایندگان و مجلس سنا هستند. یعنی افرادی که در یک فرایند انتخاباتی از سوی مردم انتخاب شده‌اند و نخبگان هر ایالت محسوب می‌شوند. هر ایالت دو سناتور دارد اما تعداد اعضای مجلس نمایندگان در هر ایالت متفاوت است.
در مواردی ممکن است، آرای مردمی به نفع یک حزب باشد، اما مجموع آرای الکترال حزب رقیب بیشتر باشد. نزدیک‌ترین نمونه، انتخابات ۲۰۱۶ است که آرای مردمی هیلاری کلینتون ۳ میلیون رای بیشتر از دونالد ترامپ بود. اما چون ترامپ رای اکثریت الکترال را داشت، به کاخ سفید راه یافت.
در سال‌های 1824، 1876، 1888، 2000 و 2016 برنده بیشترین آرای مردمی با پیروز نهایی انتخابات متفاوت بود.

چرا در میان ایالت‌های آمریکا، برخی سرنوشت‌سازند؟
با توجه به اینکه دو حزب در امریکا به رقابت با هم می‌پردازند، تکلیف بسیاری از ایالت‌ها از قبل مشخص است. چون همه می‌دانند که در برخی از ایالت‌ها اکثریت طرفدار جمهوری‌خواهان هستند و در برخی دیگر اکثریت با طرفداران حزب دموکرات است. یعنی در هر کدام از این ایالت‌ها، یکی از احزاب شانس پیروزی بیشتری دارد و این نتیجه تا حدود زیادی از قبل مشخص است. اما در برخی از ایالت‌ها، آرای مردم به هم نزدیک است و اینکه کدام نامزد رای الکترال آن ایالت را به دست می‌آورد از قبل مشخص نیست. به این ایالت‌های سرنوشت‌ساز، «میدان نبرد» (battleground) می‌گویند. ایالت فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، آریزونا، جورجیا، کارولینای شمالی، نیوهمپشیر و مینه‌سوتا ایالت‌های سرنوشت‌ساز محسوب می‌شوند که این ۹ ایالت روی هم رفته 121 رای الکترل دارند که معادل ۲۲درصد کل آرای الکترال است. برای مثال ایالت فلوریدا یکی از حساس‌ترین این ایالت‌های رقابتی است. دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ توانست با ۱.۳ درصد اختلاف هیلاری کلینتون را در این ایالت شکست دهد. چهارسال قبل از آن، باراک اوباما توانسته بود میت رامنی جمهوریخواه را در این ایالت با کمتر از ۰.۸ درصد اختلاف شکست دهد.

 
انواع شیوه‌های رای دهی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
اکثر مردم امریکا در روز رای‌گیری و با حضور در شعبه‌های رای‌گیری، در انتخابات شرکت می‌کنند. اما امکان رای‌دهی غیابی از طریق پست وجود دارد. همچنین امکان رای‌دهی پیش از موعد.(نکته قابل توجه درباره انتخابات ۲۰۲۰ این است که تا کنون بیش از ۶۰ میلیون نفر در رای‌دهی پیش از موعد شرکت‌ کرده‌اند که بالاترین اقبال مردمی به انتخابات طی بیش از یک قرن است. شیوع ویروس کرونا مهم‌ترین عاملی است که مردم امریکا را به رای‌دهی پیش از موعد تشویق کرده است.)

رای‌دهی غیابی:
رأی‌دهندگانی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند در روز انتخابات پای صندوق‌های رأی حاضر شوند می‌توانند رأی خود را با با برگه رای غیابی بفرستند. این برگه‌ها معمولاً با پست فرستاده می‌شود.

رای‌دهی پیش از موعد :
 رای‌دهی پیش از موعد، روشی رسمی است که طی آن شهروندان می‌توانند پیش از روز انتخابات آرای خود را ارسال کنند. شهروندان آمریکایی در ۳۳ ایالت بدون هیچ عذری می‌توانند رأی خود را پیش از موعد بدهند.

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
شمارش کل آرای مردمی ممکن است چندین روز طول بکشد اما نامزد پیروز تا ساعات اولیه روز بعد از برگزاری انتخابات مشخص می‌شود. اما در انتخابات ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا احتمال افزایش آرای پستی بسیار زیاد است. به همین دلیل برخی می‌گویند شاید اعلام نتیجه نهایی انتخابات، چندین روز طول بکشد.


نامزد نهایی
نامزدهای حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ۲۰۲۰
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور(۴۵امین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا) (۲۰۱۷–تاکنون)    
مایک پنس معاون رئیس‌جمهور    ۴۸امین معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا (۲۰۱۷–تاکنون)

نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰
جو بایدن رئیس‌جمهور -۴۷امین معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا (۲۰۰۹–۲۰۱۷)
کاملا هریس معاون رئیس‌جمهور سناتور از کالیفرنیا (۲۰۱۷–تاکنون)

نامزدهای حزب لیبرترین برای انتخابات ۲۰۲۰
جو جورگنسن رئیس‌جمهور  مربی ارشد دانشگاه کلمسون    
اسپایک کوهن معاون رئیس‌جمهور پادکستر و تاجر


نامزدهای حزب سبز برای انتخابات ۲۰۲۰
هاوی هاوکینز رئیس‌جمهور از مؤسسان حزب سبز
آنجلا واکر معاون رئیس‌جمهور  از قانون‌گذاران ATU (۲۰۱۱–۲۰۱۳)


نامزدهای مستقل یا عضو احزاب کوچک

  • گلوریا لا ریوا (نویسنده و کنشگر)،
  • راکی دا لا فوئنته (بیزینس‌من و نامزد همیشگی)،
  • دو لانکشیپ (بیزینس‌من)
  •  بروک پیرس (کارآفرین)
  •  کانیه وست (رپر)
  •   بریان کارول (آموزگار)



انتخابات‌ همزمان مجلس نمایندگان و سنا
انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با انتخابات‌های مجلسین (نمایندگان و سنا) انجام خواهد شد. همچنین در چند ایالت هم قرار است برای انتخاب فرماندار و نمایندگان قوه مقننه ایالتی، انتخابات برگزار شود. پس از انتخابات، مجلس نمایندگان کرسی‌های نمایندگی را مطابق سرشماری ۲۰۲۰ ایالات متحده میان ۵۰ ایالت تقسیم خواهد کرد و ایالات نیز حوزه‌های کنگره و انتخابیه قوه مقننه محلی را از نو تنظیم خواهند کرد. در بیشتر ایالات فرماندار و قوه مقننه آن ایالت این وظیفه را به دوش خواهند داشت و معمولاً حزبی که انتخابات ریاست‌جمهوری را پیروز شده‌است دچار «اثر دنباله کت» می‌شود که پیامد آن پیروزی دیگر نامزدهای آن حزب در سایر انتخابات است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا