مدیر عامل شرکت گاز استان یزد از اجرای طرح اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری استان به صورت رایگان خبر داد و ابراز امیدواری کرد با اجرای کامل این طرح بیش از ۱۰ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی صورت گیرد.

یزدفردا: «علی‌اکبر میدانشاهی» امروز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران که از طریق سامانه آنلاین خانه مطبوعات و رسانه‌های استان انجام شد، به جایگاه شرکت گاز استان در بخش‌های مختلف اشاره کرد و با بیان این که ۷۵ درصد از سهم سبد انرژی استان توسط شرکت گاز تامین می‌شود، گفت: یزد از نظر میزان مصرف گاز در بین استان‌های کشور، رتبه دهم را دارد که در بخش مصارف کشاورزی و صنعتی به ترتیب در جایگاه‌های سوم و ششم کشور است.

وی با بیان این که در حال حاضر ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری و ۹۲ درصد خانوارهای روستایی استان یزد از نعمت گاز برخوردار هستند، عنوان کرد: از ۶۹۵ روستای واجد الشرایط تاکنون ۵۶۴ روستای استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارند و گازرسانی به ۱۲۵ روستای دیگر در دست اجراست.

وی در ادامه تصریح کرد: تاکنون در مجموع ۹۸.۹ درصد از جمعیت استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار گرفته‌اند و استان عملاً در زمره استان‌های سبز کشور قرار دارد.

این مسئول اجرای ۱۰ هزار و ۵۱۰ کیلومتر شبکه گازرسانی و نصب ۲۵۱ هزار و ۴۰۶ انشعاب را از دستاوردهای این حوزه در استان تاکنون اعلام کرد و گفت: علاوه بر اتصال ۴۷ جایگاه CNG به شبکه گاز طبیعی، تاکنون هفت هزار و ۸۰۷ واحد صنعتی عمده و جزء استان شامل یک‌هزار و ۴۹۱ واحد صنعتی عمده و شش هزار و ۳۱۶ واحد صنعتی  جزء، سه هزار و ۲۱۵ گلخانه و ۲۹۵ کوره‌ی استان به شبکه گاز متصل شده‌اند.

میدانشاهی از اهم طرح‌های گازرسانی در دست اجرای استان را  گازرسانی به دهستان‌های کوهستانی میان‌کوه و شیرکوه به عنوان یکی از بزرگترین طرح گازرسانی استان، گازرسانی به باقمانده روستاهای جلگه و فاز اول بنستان شهرستان بهاباد، گازرسانی به صنایع مهریز و کنجکوه یاد کرد و گفت: هم‌اکنون در مجموع ۲۲ طرح گازرسانی با اعتبار ۳۵۲۵ میلیارد ریال در استان در دست اقدام است.

وی همچنین از برنامه‌ریزی ۱۲ طرح با اعتبار  ۲۲۰۵ میلیارد ریال برای سال ۹۹ و ۱۴۰۰ خبر داد و ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح‌ها یک‌هزار کیلومتر شبکه‌سازی، نصب شش هزار علمک، جذب ۱۷ هزار مشترک جدید،  گازرسانی به ۹۷ روستای واجدالاشرایط، گازرسانی به ۲۶۰ واحد صنعتی تولیدی مشمول مصوبه شورای اقتصاد با کاهش ۱۸.۵ میلیون لیتر سوخت مایع و ظرفیت‌سازی برای صنایع استان به میزان ۱۲۰ هزار مترمکعب بر ساعت، محقق شود.   

این مسئول راجع به گلایه از بازسازی و مرمت نشدن مسیرهای شبکه‌گذاری طرح‌های گازرسانی روستایی، گفت: براساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین شرکت گاز استان و فرمانداری‌های تفت و مهریز، مرمت کانال‌ها و تراشه‌های ایجاد شده پس از اتمام لوله‌گذاری و تست‌های مرتبط، بر عهده دهیاری روستاهای این مناطق است.

میدان‌شاهی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مصرف بالای گاز در بخش تامین گرمایشی واحدهای تجاری و مسکونی و اتلاف بالای گاز در این حوزه، از اجرای طرح ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری در استان خبر داد و هدف از اجرای این طرح در راستای تحقق مسئولیت‌های اجتماعی شرکت گاز را مصرف بهینه سوخت گاز طبیعی ذکر کرد.

وی افزود: اجرای کامل این طرح علاوه بر کاهش میزان آلاینده‌های زیست محیطی و حفظ هوای پاک در سطح استان، تقلیل هزینه گاز بهای مشترکین و صرفه‌جویی در مصرف گاز بخش خانگی-تجاری را به دنبال خواهد داشت و می‌تواند در تحقق شعار «گاز برای همه نسل‌ها» موثر واقع شود.

وی با اشاره به رایگان بودن طرح مذکور در سقف ابلاغی برای مشترکین مشمول، تعداد تقریبی مشمولان در استان را قریب ۱۵ هزار انشعاب ذکر و خاطرنشان کرد: اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها برای شرکت گاز استان یزد هزینه بالایی را به دنبال خواهد شد ولیکن با در نظر گرفتن صرفه‌جویی حداقل ۱۰ درصدی حاصله از اجرای کامل این طرح، ضمن افزایش راندمان تأسیسات و موتورخانه‌ها نقش به سزایی در توزیع منطقی و مصرف صحیح گاز در سایر بخش‌ها را خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت گاز استان طرح اصلاح موتورخانه‌ها شامل اصلاح و ترمیم عایق کاری، تنظیم مشعل و نصب رسوب‌گیر به عنوان سه اقدام مهم و اساسی خواند و گفت: مشترکان خانگی و تجاری دارای سیستم گرمایشی موتورخانه می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت ملی گاز ایران به نشانی www.nigc.ir و نیز  شرکت گاز استان یزد به آدرس www.nigc-yazd.ir جهت ثبت درخواست خود اقدام کنند.

به گفته ی وی، زیرساخت ارائه درخواست همکاری شرکت‌های تأسیساتی واجدالشرایط نیز در سایت‌های مذکور فراهم شده که در صورت ثبت نام این شرکت‌ها، طرح مزبور در سطح استان سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.

میدانشاهی در پایان نیز مصرف بهینه و ایمن از نعمت گاز طبیعی را با توجه به فرارسیدن فصل سرما خواستار شد و گفت: خوشبختانه در سال گذشته مرگ خاموش در استان اندک بوده ولی به‌رغم اطلاعرسانی خوبی که در این زمینه انجام شده ولی هنوز هم فقدان ترموکوپل و نبستن بست شلنگ گاز از عوامل خطرآفرین است که به ویژه در روستاهایی که امسال از این نعمت برخوردار شده‌اند، باید به صورت ویژه‌تر مورد توجه مشترکان قرار گیرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا