روز یازدهم فروردین ماه روز مهریز
 یزدفردا "روز یازدهم فروردین ماه در استان یزد به نام روز شهرستان مهریز نامگذاری شده است.به همین جهت چند جاذبه این شهرستان را معرفی میکنیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد:شهرستان مهریز با وسعت 6717 كیلومتر مربع در جنوب و جنوب غربی استان یزد واقع گردیده است. این شهرستان دارای یك بخش مركزی و پنج دهستان می باشد. تاریخ بنای مهریز و اطراف آن مربوط به پیش از اسلام است. بنای مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان نسبت داده اند. آب و هواي شهرستان معتدل و بياباني بوده و از يك بخش مركزي و پنج دهستان تشكيل شده است. اين شهر به علت دارا بودن مواهب طبيعي به «باغ شهر يزد» ‌معروف شده است.
 مسجد جامع مهریز
الف: مسجد جامع بغداد آباد مربوط به قرن دهم هجری است که در سالهای اخیر مرمت شده است. دو کتیبه قدیمی در ورودی مسجد و چهار قطعه کاشی ساخت قرن هشتم با خطوط مهندسی ساده و زمینه آبی نصب شده بر دیوار محراب شبستان به اندازه 37*37 سانتیمتر برای بازدیدکنندگان جلب توجه میکند.
ب: مسجد جامع مهر پادین که از بناهای سده هشتم هجری قمری است دارای گنبد، ایوان، شبستان و منار است. منار آن بر سردر مسجد ساخته شده و با کتیبه ای از کاشی و معرق تزئین شده است. نوشته کتیبه میرساند که مسجد در اوایل سده هشت هجری قمری توسط محفوظ بن محمد ساخته شده است.
رباط زین الدین
رباط و چاپارخانه در مقیاس کوچکتر از کاروانسراها میباشد. این رباط در حاشیه محور راه یزد به کرمان واقع شده است و از سبک معماری دوران صفوی برخوردار است. کاروانسرا از طرحی مدور که 5 برج پیوسته آنرا محافظت میکنند ساختمان بنا آجری و با کیفیت خوبی اجرا شده است، اتاقها، صفه های استراحت مسافران، شاهنشین، شتر خان و بادگیر فضای داخلی کاروانسرا را تشکیل میدهند. در طراحی معماری فضاهای رباط زین الدین، اعداد یک، پنج و دوازده مخلوط شده است. اعدادی که در مذهب شیعه از احترام و تقدیس بالایی برخوردارند. بنای مذکور در حال تبدیل شدن به مهمانسرای سنتی می باشد.
کاروانسرای سر یزد
احداث اواخر صفویه ساختمانی است آجری با سردری دارای شاه نشین حیاتی نسبتاً کوچک و اصطبل سر پوشیده در ضلع جنوبی حیاط.
قلعه خورمیز
این بنا مربوط به دوره ساسانیان میباشد و توسط شاه هرمز بن نوشیروان بنا شده است و تا یک صد سال اخیر نیز مورد استفاده قرار میگرفته است.
زیارتگاه نارکی (پیر نارکی)
این زیارتگاه در کوه نارکی مهریز قرار دارد. بنا به اعتقاد برخی از زرتشتیان محل غیبت زر بانو شاهزاده یزدی میباشد. وی عروس پادشاه پارس بود که پس از ورود لشکریان اسلام به فارس رهسپار یزد میشود و سر انجام در کوه نارکی غیب میشود. از این رو در این محل که چشمه ای جاری است بنایی ساخته میشود و به عنوان زیارتگاه زرتشتیان مورد استفاده قرار میگیرد.
 یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا