رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: در چارچوب بهره وری بیشتر از منابع آبی موجود استان ، هم اکنون چهار هزار و ۶۰۰ هکتار سامانه های آبیاری نوین در باغ ها و اراضی زراعی با کمک دولت و مشارکت کشاورزان در حال اجراست

یزدفردا: سید جمال سجادی پور روز سه شنبه در حاشیه بازدید از تعدادی طرح های آب و خاک شهرستان ابرکوه افزود: دولت در اجرای این سامانه که به صورت کم فشار، قطره ای ، زیرسطحی ، تیپ و تشتکی اجرا می شود ، ۴۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای پرداخت به بهره برداران اختصاص داد.

وی با بیان اینکه با روش های نوین آبیاری برداشت آب در استان که با کمبود منابع آبی روبروست، مدیریت می شود ، اظهار کرد: در این سامانه ها، راندمان آبیاری از ۳۵ تا ۸۵ درصد افزایش می یابد.

در آبیاری سنتی که به روش غرقابی اجرا می شود، میزان بهره وری در حالت خوش بینانه ۳۵ تا ۴۰ درصد است.

این مسوول با اشاره به اینکه کشاورزان برای استفاده بهینه و بهره وری بیشتر از آب موجود توجه به اجرای سیستم های آبیاری نوین داشته  باشند، ادامه داد: دولت برای آبیاری کم فشار و قطره ای در هر هکتار به ترتیب ۷۰ میلیون ریال و ۱۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند.

کشاورزان از کمک بلاعوض دولت استفاده کنند

سجادی پور، اظهار کرد: کشاورزان از فرصتی که دولت در این مورد فراهم کرده است، برای پایداری تولید و افزایش بهره وری آب ، از مزایای این شیوه آبیاری استفاده کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد اضافه کرد: برای استفاده و بهره وری بهتر از منابع آب در بخش کشاورزی استان تاکنون ۳۱ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی به آبیاری نوین تجهیز شده است.

وی با توجه به تداوم ۲ دهه خشکسالی و کاهش افت سطح آب های زیرزمینی اظهار کرد: بهترین روش برای حفظ موجود بخش کشاورزی استان، اجرای طرح های آبیاری نوین در مزارع و باغ هاست .

سجادی پور تصریح کرد: دولت توجه خاصی برای اجرای این طرح ها دارد که کشاورزان را با پرداخت کمک های بلاعوض در این بخش یاری می کند .

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد اضافه کرد: با اجرای این طرح ها ، راندمان آبیاری پروژه های آبیاری تحت فشار از ۳۵ درصد به ۲ برابر افزایش یافت .

وی ، تصریح کرد: کشاورزان شهرستان ابرکوه که بیش از ۲ دهه با تبعات ناشی از خشکسالی دست به گریبان هستند، برای حفظ آب‌های موجود و افزایش بهره‌وری در مسیر توسعه سامانه های نوین آبیاری حرکت می کنند و مقام نخست را در اجرای طرح های آبیاری نوین استان را دارند.

اجرای سه هزار هکتار طرح های آبیاری نوین در زمان دولت آقای روحانی در ابرکوه

همچنین مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با بیان اینکه پنج هزار هکتار اراضی و باغ های این شهرستان از سال ۱۳۷۰ تاکنون به آبیاری نوین تجهیز شده است، گفت : از این میزان حدود سه هزار هکتار آن در دولت یازدهم و دوازدهم اجرا شده است .

مهدی غیب الهی با تبیین  اهمیت طرح‌های آبیاری نوین در افزایش بهره وری و راندمان تولید ،  افزود: دولت تدبیر و امید برای این میزان آبیاری نوین ۴۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان  پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه تجهیز ۵۰۰ هکتار اراضی و باغ های شهرستان  به آبیاری نوین در دست اجراست،  اظهار کرد:  با توجه به تداوم ۲ دهه خشکسالی و افت سطح آب های زیرزمینی بهترین روش برای حفظ منابع موجود در بخش کشاورزی ، اجرای طرح های آبیاری نوین است .

مجموع اراضی قابل کشت استان یزد ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کاشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۳ هزار و ۷۶۰  هکتار آن زیرکشت قرار دارد از این مقدار ۳۲ هزار و ۶۶۹ هکتار ( ۲۹ درصد) زارعی و ۷۹ هزار و ۲۴۸ هکتار (۶۹ درصد) به کشت محصولات باغی و هزار و ۸۴۳ هکتار ( ۲ درصد) آن به کشت محصولات گلخانه ای اختصاص دارد.

در استان یزد کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت نوین و بهره وری از آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری سالانه  یک میلیون و ۸۰۳ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی تولید می‌شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا