یزدفردا "مرتضی عابدی اردکانی:آنگاه که بهترین فرستاده اش فرمود : مهمان حبیب خداست ، مانیز به رسم عادت کویرنشینان که شبیه ترین آدمیان به خلق و خوی سرور کائنات هستند ، مقدمتان را گرامی می داریم و چشمان شما را لختی به مهمانی واژه هایی دعوت می کنیم که در پشت سر خود ، نماد دنیایی از معرفتند.
کویر هزاران سال است که در دل سوزان و پرالتهاب خود ، رمز و رازهای بی شماری را نهان کرده است ، رازهایی که هرکدام برای ابهت بخشی به این بی کرانه ترین آفریده خدا کافی است.
کویر محمل هبوط آدم ، نزدیک ترین عنصر به خاکی ترین عصاره آفرینش ، نمودی شیرین از آغاز حرکتی شگرف از خاک گرم تا بازگشتی شیرین به سینه تفتیده کویر و... همه و همه دست به دست هم داده اند تا لحظات شیرین حیرت را برای مسافرین خاکی ترین بخش کره زمین به دنبال داشته باشند.
و اردکان
زیباشهری آرام گرفته بر بستر کویر. جایی که روزگاری خردورزان آنرا یونان کوچک صدا می زدند و امروزه جهان گردان ، نام زیبای دروازه تاریخی یزد را بر آن نهاده اند.کوچه پس کوچه های کاه گلی آن ، نقبی است به دل تاریخ. تاریخی سراسرافتخار.
پابه اردکان که می گذاری ، چشمانت به مهمانی معماریی دعوت می شود که سنت حرف اول آنرا می زند. بادگیر های سر به فلک کشده آن نشان از راست قامتانی دارد که ایستاده جان خود را تقدیم حضرت دوست نمودند تا آیندگان راه و رسم سروقامت ماندن را از آنها به ارث برند.
دستان پینه بسته مردان و زنان این دیار ، نشان از زحمت نسلی دارد که لذت شب های پرستاره اش را به سختی جان فرسای کویر نفروخته اند.
اردکان امروز همچون دیروز ، انگار یک ورق از دفتر پر خاطره کویر نشینان مرکزی ایران را تشکیل می دهند. اردکان امروز مرهون دستان هنرمند گذشته خود است و بر این باور است که راه پرافتخار پدران و مادران نیک نام خود را ادامه دهد.
امروز هم مثل دیروز آسمان پرستاره نگین کویر ایران پر از ستاره است. ستاره هایی که هرکدام در آسمان ادب این مرز پر گهر ، دلیل مسافرین خسته وادی معرفت بوده اند و هر یک به نوبه خود ، روشنی بخش محفل دوستانی بوده اند که کام تشنه حقیقت خود را از این سرچشمه سیراب نموده اند. عاشقانی که ازدستان مرشدان کویری باده الست نوشیده اند و بر قله های رفیع علم و دانش ، تکیه ای از روی لیاقت زده اند.
از فاضل تا خاتمی و از خاتمی تا بهجتی راهی است بلند . به بلندای سپیده دمان تاریخ و به روشنی آفتاب سوزان کویر. اینجا بخشی ازدارالعباده است که مردم پر همت آن هم قسم شده اند تا با دستان خود ، شهری نمونه بر بستر کویر بسازند . شهری بر پایه های باورهای دینی و نمودی نیکو از تعامل سنت و صنعت.
اردکان امروز را با همه زیبایی هایش تقدیم کسانی می کنیم که به عشق اردکان ، کوچه پس کوچه های شهرمان را قدم زنان طی می کنند. باشد حبیبان خدا شهرمان را با خاطراتی خوش ترک کنند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا