بازار داغ گرانی‌ها به کره هم رحم نکرد و دو برابر شدن قیمت، این کالا را کم کم در سبد کالای اساسی مردم آب می‌ کند.

یزد فردا: صبحانه یکی از وعده‌های مهم غذایی است که پزشکان توصیه زیادی به مصرف آن می‌کنند و کره، یکی از مواد غذایی پر طرفدار ایرانی هاست که محال است آن را در سفره صبحانه شان مشاهده نکنید.

اما در اتفاقی ناباورانه این کالای اساسی هم به کورس گرانی‌ها پیوست و قیمت آن پس از چند روز کمیابی یک شبه از چهار هزار تومان به دو برابر قیمت یعنی هشت هزار تومان افزایش یافت.

از خرداد ماه سال ۹۸ تا اوایل امسال، ۵۵ هزار تن کره با ارز رسمی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور شد که این میزان کره تا پایان شهریور پاسخگوی نیاز مصرفی کشور بوده است. اما به نظر می‌رسد کره‌های وارداتی یا قبل از رسیدن به پایان شهریور به اتمام رسیده اند و یا باقی مانده آن با قیمت بیشتری در حال عرضه به بازار است.

توانایی خودکفایی در تولید کره را نداریم؟

دلالان بازار کره و لبنیات معتقدند با ممنوعیت واردات کره نمی‌توان انتظار خودکفایی تولید این محصول را داشت. به گفته آن‌ها برای تولید کره، به چربی فراوانی که از شیر گرفته می‌شود، نیاز است و ما برای تامین این نیاز با محدودیت روبه‌رو هستیم چرا که ایرانی‌ها ماست و شیر پرچرب را خیلی بیشتر از کم چرب دوست دارند برای همین کره گرفتن از شیر مساوی بوده با باد کردن شیر‌های کم چرب روی دست تولید کننده ‌ها و اگر قرار باشد کره را هم داخل کشور تولید کنیم، با کمبود چربی شیر مواجه می‌شویم.

این در حالی است که یکی از تولید کنندگان لبنیات گفت: اکنون با شیر چهار هزار تومانی کره سنتی را کیلویی ۶۵ هزار تومان می‌فروشیم درحالی که کره پاستوریزه، با احتساب هر ۱۰۰ گرم هشت هزار تومان، یک کیلوی آن ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این تولید کننده افزود: شیر‌ هایی که از آن‌ها کره تولید شده و چربی آن‌ها کاهش می ‌یابد، برای تولید لبنیات دیگر مانند پنیر و کشک استفاده می ‌شود که علاوه بر ماندگاری بالا نیاز به چربی زیادی ندارد.

او با بیان اینکه کره‌ ای که می‌توان در داخل تولید کرد به مراتب خوشمزه ‌تر از نوع وارداتی است، اظهار کرد: توان تولید کره در کشور مهیاست و اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده واردات بی رویه کره، آن هم با دلار ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

از طرفی اعلام شده که دیگر به این کالا ارز ۴۲۰۰ تعلق نمی‌ گیرد و اگر وارد کننده ‌ای بخواهد کره وارد کند باید با ارز نیمایی که اکنون قیمت آن بیش از ۲۱ هزار تومان است این کار را انجام دهد که در این صورت به گفته دبیر انجمن صنایع فراورده‌ های لبنی قیمت کره کیلویی ۱۵۰ هزار تومان می‌شود.

قیمت جدید کره مصوب شده است

علی افشار پور، معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: جلسه قیمت گذاری کره برگزار و قیمت کره مصوب شده به طوریکه هر کره ۱۰۰ گرمی هشت هزار تومان به فروش می رسد.

افشارپور افزود: بر قیمت گذاری واحد‌های تولیدی که با مواد اولیه قبلی کره را تولید می‌ کنند نظارت می‌شود تا افزایش قیمت نداشته باشند و با واحد‌ های تولید کننده‌ ای که اقدام به کم فروشی کنند برخورد خواهد شد.

او نیز علت افزایش قیمت کره را تغییر ارز مواد اولیه کره دانست، و اظهار کرد: اکنون در استان مشکل کمبود کره نداریم و فروشگاه‌ ها موظف اند کره‌ های خرید قبل را با قیمت سابق به فروشندگان عرضه کنند.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در خصوص افزایش قیمت لبنیات افزود: این افزایش قیمت در استان در جلسه تنظیم بازار مطرح شده است و مقرر شده جزئیات آن از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان در جلسه بعدی ارائه و تصمیم گیری شود.

دامدارانی که دیگر تمایلی به تولید ندارند

اما موضوع دیگری که شاید بی تاثیر هم در نوسانات قیمت لبنیات نباشد، معضلات دامداران در تولید شیر است. کمبود نهاده ‌های دامی و افزایش سرسام آور قیمت آن و کاهش میزان توزیع نهاده ‌های دولتی از گلایه‌های دامداران استان است.

هفته گذشته تعدادی از دامداران استان مقابل استانداری یزد به نشانه گلایه مندی از نبود نظارت بر توزیع نهاده‌ های دامی دولتی، کمبود نهاده و همچنین افزایش قیمت آن تجمع کردند.

یکی از این دامداران معترض با اشاره به اینکه انبار ‌های نهاده ‌های دامی مان خالی است و چیزی برای تغذیه دام ها نداریم، گفت: سویا که قرار بود با قیمت دولتی دو هزار و ۸۰۰ تومان به دامدار عرضه شود اکنون با نرخ آزاد ۱۳ هزار تومان به دست دامدار می ‌رسد.

او اظهار کرد: وام‌ های کم بهره ‌ای که در اختیار دامداران قرار می‌ گرفت اکنون دیگر یا تعلق نمی‌گیرد و یا بهره زیادی باید برای آن پرداخت کنیم که با توجه به هزینه بالای نهاده‌ ها به صرفه نیست.

این موضوع را با مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد مطرح کردیم، محمد زاده رحمانی خواسته‌ های دامداران را به حق دانست و گفت: تامین نهاده‌ های دامی در استان از هفته گذشته آغاز شده و تا کنون مجوز چهار هزار و ۵۰۰ تن سویا، دو هزار و ۴۰۰ تن ذرت و نزدیک به دو هزار تن جو برای استان گرفته شده است.

زاده رحمانی با بیان اینکه برخی مسائل کشوری است، اما پیگیر مشکلات داخل استان هستیم، اظهار کرد: ورود نهاده‌ های دامی به استان یزد به نسبت جمعیت دامی استان در مقایسه با سایر استان‌ها بیشتر است فقط باید بر نحوه‌ی توزیع آن نظارت کرد که پیگیر آن خواهیم شد.

تب افزایش قیمت لبنیات چه زمانی پایین می آید؟

با همه این اوصاف نظارت صحیح بر تولید لبنیات از دامداری تا تولید کننده آن، می‌تواند کش و قوس‌های بازار لبنیات را کاهش دهد و مردم کمتر دغدغه تامین نیاز‌های اساسی خود را داشته باشند.

به نظر می‌رسد خودکفایی در تولید لبنیات به خصوص کره که این روز‌ها نقل بازار شده است، نه تنها از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند بلکه پای دلالان را هم دراین میان کوتاه می‌کند و علاوه بر آن کمک حال رونق اشتغال و توسعه اقتصاد کشور هم خواهد بود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا