حجت الاسلام سيد حسن خميني نوه حضرت امام (ره) در پي درگذشت بانو خديجه ثقفي، همسر گرامي حضرت امام خميني (ره) بيانيه‌اي بدين شرح منتشر كرد: 

                                                                   بسم الله الرحمن الرحيم 
                                                                   انا لله و انا اليه راجعون 
سرانجام پس از عمري صبر و استقامت و ماه‌ها بيماري، همسر گرامي و محترمه امام خميني (سلام الله عليه) به جوار رحمت خداوند سبحان شتافت و دوستداران امام عظيم الشان را داغدار خويش نمود.
ناگفته پيداست كه همسري و همراهي با رهبر كبير انقلاب اگر سعادت و افتخار را نصيب وي ساخته بود، سختي غربت، تبعيد، شهادت فرزند، رنج مبارزه و هجران امام و يادگار امام (رحمه الله عليهما) را نيز به همراه داشته است. 
بي شك تحمل كم نظير، واقع بيني ستودني و ايمان به خداي متعال در كنار روح و روان آرام و ضمير مطمئن، جلوه‌هايي مثال زدني در وجود "مادر انقلاب اسلامي " يافته بود. 
علاقه وافر امام راحل به ايشان كه در جاي جاي وصيت‌هاي حضرت امام مشهود است و احترام و تكريم بي نظير امام نسبت به همسر خويش نشانه‌هاي كوچكي است كه اين بزرگي و وقار را به اثبات مي‌رساند. 
زندگي همسر گرامي امام در همه دوران‌هاي عمر به گونه‌اي رقم خورده بود كه همگان را به اذعان به كرامت و بزرگي وي وا مي‌داشت. 
بدون ترديد موفقيت نهضت اسلامي و استقرار و تثبيت نظام جمهوري اسلامي مرهون فداكاري همه ملت ايران به ويژه كساني است كه در حلقه نزديكان امام حضور داشتند و در اين ميان هرگز نمي‌توان از نقش همسر محترمه امام غفلت ورزيد. 
در سرتاسر دوران مبارزه و تبعيد و غربت و هجرت، و در كشاكش رنج‌هاي پديد آمده از ناحيه مغرضان و متحجران و مخالفان نهضت، و در طوفان حوادث سهمگين پس از پيروزي انقلاب اسلامي و دشواري هاي دوران دفاع مقدس، اين مادر نمونه انقلاب اسلامي با بزرگ منشي و مناعت طبع موروثي، و شرح صدر و مهرباني و بردباري مثال زدني خويش آنچنان فضايي سرشار از آرامش و امنيت خاطر در محيط بيت امام پديد آورده بود كه تحمل سختي‌ها و مرارت‌ها را بر امام و فرزندان امام ممكن مي‌ساخت. 
بدون ترديد تجليل از اين بانوي بزرگ تجليل از امام راحل ماست. 
خداوند ايشان را مشمول غفران واسعه خويش قرار دهد و به همه ما در عزاي ايشان ثواب صابران و مصيبت زدگان عطا فرمايد. 
                                                                                                                                           سيد حسن خميني 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا