سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه از آغاز طرح واکسیناسیون تب مالت 10 هزار راس از دام‌های سبک عشایر در این شهرستان خبر داد.

یزد فردا: «سعید امید سالاری» در این باره اظهار کرد: دام‌های عشایر و کوچ‌رو شهرستان ابرکوه که در مناطق ییلاقی استان فارس هستند، تحت پوشش حداکثری طرح واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) قرار گرفته‌اند و این طرح تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این که این طرح ویژه دام‌های زیر یک سال(بره و بزغاله) انجام می‌شود، ابراز کرد: جمعیت دام عشایر شهرستان ابرکوه حدود 50 هزار رأس است که با وجود مشکلات فراوان در زمینه خدمت‌رسانی و انجام واکسیناسیون، امسال با اجرای این طرح بیش از 10 هزار بره و بزغاله و همچنین بیش از 500 قلاده سگ تا پایان شهریورماه تحت پوشش واکسیناسیون تب مالت و هاری قرار می‌گیرند.

امیدسالاری با بیان این که طرح مذکور از نیمه شهریورماه آغاز شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از چهار هزار بره و بزغاله و همچنین بیش از 200 قلاده سگ در مناطق عشایر باغک، باغ ملک، لعشوری، دو مسکرون، دوچاهی، امیدآباد و لای‌توت، تحت پوشش عملیات واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: ایمن‌سازی و پیشگیری از ابتلای دام‌ها علیه برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مانند تب مالت و هاری در کنار اجرای برنامه‌های پایش و مراقبت، در کنترل و حتی ریشه‌کنی این بیماری‌ها نقش اساسی و مهم دارد.

این مسئول اضافه کرد: جامعه عشایری درعین‌ حال که برای کشور بسیار حائز اهمیت هستند، جامعه‌ای مظلوم به شمار می‌روند چرا که در معرض بیماری‌های مشترک بین انسان و دام قرار دارند و در همین راستا اداره کل دامپزشکی استان یزد در تعامل با اداره امور عشایری و همکاری جهاد کشاورزی شهرستان و با صرف هزینه‌های زیاد، نسبت به خدمت‌رسانی در امر واکسیناسیون دام‌های عشایر اقدام کرده است.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه در پایان نیز از همکاری جهاد کشاورزی شهرستان در امر شناسایی مناطق و حمل‌ و نقل اکیپ‌های واکسیناسیون قدردانی کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا