جام جم :ديميتري آناتولوويچ مدودف، سياستمدار و تاجر روس است. او به عنوان معاون اول نخست وزير روسيه در 14 نوامبر سال 2005 انتخاب شد. مدودف همچنين سرپرست كميسيون گازپروم است و اين دومين بار از سال 2000است كه وي اين پست را بر عهده دارد. مدودف در سال 1987 از دانشگاه لنينگراد مدرك كارشناسي خود را اخذ كرد و در سال 1990 دكتراي خود را در زمينه حقوق خصوصي از همان دانشگاه دريافت نمود. او بين سال‌هاي 1991 تا 1999 استاد دانشگاه سنت‌پترزبورگ بود. در سال‌هاي 1991 تا 1996 مدودف كارشناس حقوقي شهردار سنت پترزبورگ ولاديمير پوتين در امور خارجي بود. در نوامبر سال 1993 او به عنوان سرپرست امور حقوقي شركت لليمپ پالپ و همچنين صنايع چوب سنت پترزبورگ انجام وظيفه مي‌كرد. او براي كمپاني لليمپ پالپ تا سال 1999 خدمت كرد. مدودف در نوامبر سال 1999 به كابينه ولاديمير پوتين راه پيدا كرد و دسامبر همان سال به عنوان معاون سرپرست هيات رياست جمهوري شروع به كار كرد.


از تجارت تا معاونت نخست‌وزيري

در سال‌هاي 2001- 2000 او به عنوان سرپرست گازپروم انتخاب شد. سپس در سال‌هاي 2002-2001 معاون سرپرست گاز پروم شد و دوباره در ژوئن سال 2002 رياست گازپروم را بر عهده گرفت. او الكساندر ولشين را در اكتبر سال 2003 رئيس هيات گاز پروم انتخاب كرد. در نوامبر سال 2005 ولاديمير پوتين مدودف را به سمت‌هاي معاون اول نخست وزير و معاون اول رئيس پروژه‌هاي ملي منصوب كرد.

از مدودف مي‌توان به عنوان يك سياستمدار ليبرال، مدير و همچنين شخصي وفادار به پوتين نام برد. بسياري براين باورند كه مدودف مي‌تواند به عنوان ادامه دهنده سياست‌هاي پوتين كاندايدي انتخابات رياست جمهوري در سال 2008 شود.

مدودف متاهل است و داراي يك پسر به نام ليا است. او همچنين يكي از نويسندگان كتاب حقوق مدني است كه اولين بار در سال 1991 به چاپ رسيد.


ديميتري مدودف كيست؟

ديميتري مدودف، رئيس جمهور منتخب روسيه، در مبارزات انتخاباتي، خود را فردي تحت‌الحمايه ولاديمير پوتين معرفي كرد و به محض آن‌كه پيروزي او در انتخابات مسجل شد از نزديكي به سياست‌هاي مرشد خود صحبت به ميان آورد. مدودف مي‌گويد: رئيس جمهور مواضع اصلي داخلي و سياست خارجي را تعيين مي‌كند. او فرمانده كل قوا است. در حالي‌كه دولت مسوول تمام فعاليت‌هاي اقتصادي است. » با اين حال به نظر مي‌رسد هنوز جا براي تعريف مجدد اختيارات هر منصب وجود دارد.

مدودف اولين معاون ولاديمير پوتين بود و رياست شركت دولتي گازپروم را نيز به عهده داشت كه انحصار گاز روسيه را در اختيار دارد. اما ارتباط مدودف با پوتين بسيار پيشتر از اين، مشخص بود.

ديميتري مدودف كه اكنون 42 سال دارد، به‌عنوان يك وكيل در لنينگراد (كه اكنون سنت پيترزبورگ ناميده مي‌شود) تحصيل كرد. او كه فرزند يك استاد دانشگاه بود در دهه 90 ميلادي در دانشگاه سنت پيترزبورگ به رتبه دستياري دست يافت. در همان زمان او وارد شوراي شهر نيز شد و به عنوان مشاور و كارشناسي كه براي شهردار كار مي‌كند، به تيم روابط عمومي ولاديمير پوتين نيز پيوست.

نفوذي پوتين: آقاي پوتين هنگام حمايت از او به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوري متذكر شد كه سابقه آشنايي اين دو به 17 سال مي‌رسد. اما برخلاف آقاي پوتين، ديميتري مدودف هيچ زمينه‌اي در دستگاه‌هاي اطلاعاتي اتحاد جماهير شوروي يا روسيه نداشت.

زماني كه ولاديمير پوتين پس از بوريس يلتسين راهي كاخ رياست جمهوري روسيه شد، مدودف نيز پس از آن‌كه مسووليت ستاد انتخاباتي ولاديمير پوتين را در سال 2000 به عهده گرفت، همراه او به عنوان معاون راهي كاخ كرملين شد. پوتين هم به نوبه خود نقشي عمده در برنامه‌هاي انتخاباتي مدودف ايفا كرد و تصوير او در يك پوستر انتخاباتي در كنار مدودف منتشر شده بود، و در زير پوستر اين عبارت به چشم مي‌خورد: با هم پيروز خواهيم شد.

ديميتري مدودف در مبارزات انتخاباتي حاضر به شركت در مناظره‌هاي تلويزيوني نشد و گفت اين كار باعث تبليغات براي ديگر رقبا خواهد شد.


تجربه سياسي

او به محض ورود به كرملين نقشي مهم را در گازپروم به عهده گرفت. سفر ماه فوريه او به صربستان نه تنها موقعيتي براي تكرار موضع دولت روسيه در قبال مساله كوزوو بود، بلكه در اين سفر او توانست با امضاي معاهده اي، راه را براي ساخت يك خط لوله كليدي گاز هموار سازد.

شايد مهم‌ترين رويدادي كه به كسب اعتبار براي او منجر شد، حضور او درسمت معاون اول رئيس جمهور و در اختيار گرفتن پروژه‌هاي ملي بود. اقدامات عمده‌اي در بخش كشاورزي، بهداشت و آموزش و همچنين برنامه‌اي براي افزايش نرخ تولد تحت نظر او انجام شد.

او در حمايت از خانواده‌هايي كه كودكان بي‌سرپرست را به فرزندخواندگي قبول مي‌كنند و راه‌انداختن آموزش پيش از دبستان فردي پيشرو محسوب مي‌شود. او همچنين به ترميم روابط دولت با ميلياردر‌هايي كه در دوران يلتسين به ثروت خود دست يافته بودند، كمك كرد. او در ژانويه سال 2007 در مجمع عمومي تجارت جهاني در داووس گفت: «هدف ما ايجاد شركت‌هاي بزرگ روسي و حمايت از آنها در فعاليت‌هاي اقتصادي خارجي است.»

مدودف گفته بود دولت در كار شركت‌ها دخالت نخواهد كرد و تلاش خواهد كرد تا سرمايه‌گذاري خارجي را حتي در شركت‌هاي دولتي جذب كند. ديميتري مدودف عضو هيچ حزب سياسي نيست، ايدئولوژي را مضر مي‌داند و علاقه‌اي ندارد به او برچسب سياسي زده شود.

اما او موكدا خود را يك دموكرات مي‌داند: « ما خوب مي‌دانيم كه هيچ دولت غير دموكراتيكي تنها به يك دليل رشد و شكوفايي واقعي نداشته است؛ آزادي از فقدان آزادي بهتر است.»

زندگي خصوصي: ديميتري مدودف پيش از انتخابات رياست جمهوري به مجله خبري ايتوگي گفت اجدادش از جمله كارگر مزرعه، آهنگر و كلاه‌دوز بوده‌اند. در اين مصاحبه او شرح داده بود كه چگونه در خانه‌اي 40 متري در حومه سنت پيترزبورگ بزرگ شده و روياي خريدن شلوار جين و موسيقي گروه‌هاي پينك فلويد و ديپ پرپل را در سر مي‌پرورانده است. روياي او وقتي محقق شد كه گروه ديپ پرپل در فوريه 2008 در كاخ كرملين كنسرتي به مناسبت پانزدهمين سالگرد تاسيس گازپروم اجرا كرد.

او در نوجواني عاشق همسر كنوني خود شد كه اسوتلانا نام دارد. مدودف شرح داده بود كه چگونه براي تامين هزينه دانشگاه رفتگري مي‌كرد و در يك پروژه ساختماني به عنوان كارگر مشغول به كار بود. او در 23 سالگي به تصميم خود در كليساي ارتودوكس روسيه غسل تعميد يافت و مي‌گويد از آن زمان «زندگي تازه‌اي در من آغاز شد.»

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا