یزدفردا" علی لاریجانی در آخرین نشست مطبوعاتی اش در سال جاری که صبح امروز در جمع خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی برگزار شد در پاسخ به سوالی در مورد کاندیداتوری محسن رضایی و محمد باقر قالیباف در انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت: برادران رضایی و قالیباف در صورت کاندیداتوری کاندیداهای خوبی خواهندبود و حضورشان به باز شدن فضای انتخابات کمک می کند.

وی تصریح کرد: مشرب من در انتخابات مشرب بازی است و هر کسی که در این انتخابات حضور پیدا کند و باعث افزایش مشارکت مردم شود را خوب می دانیم اما این که گفته می شود بنده به همراه این دو برادر در پی دولت ائتلافی هستیم چنین ائتلافی وجود ندارد.

رئیس قوه مقننه همچنین در مورد سیاست های دولت جدید آمریکا نیز گفت: اخیرا شاهد الفاظ و مباحث زیادی هستیم که بارها مطرح شده است اما اینکه بگوییم این مباحث که از سوی رئیس جمهوری جدید آمریکا قابل رصد و اجرای شدن است هنوز اتفاق نیافتاده و فکر می کنم این راههای جدید به زمان نیاز دارد که با دقت اعمال شود تا برای دیگر کشورها قابل رصد باشد.

لاریجانی ادامه داد: آنچه که مهم است واقعیت منطقه و ایران است آمریکا باید بداند که امروز زمان حساب است و دیگر زمان انشاء به پایان رسیده انشاء نوشتن در این زما ن کار دقیقی نیست آمریکا باید به حقوق دیگر ملت ها احترام بگذارد و از زیاده خواهی دست بردارد و تصور نکند که می تواند همچنان به یکجانبه گرایی خود ادامه دهد.
رئیس مجلس در ادامه این نشست همچنین در پاسخ به سوالی در مورد علت به تعویق افتادن سفرش به عراق گفت: چون رئیس مجلس عراق تغییر کرد سفرمان را به تعویق انداختیم، برنامه ما تقویت روابط ایران و عراق است .

وی تصریح کرد: موضوع عراق امری نیست که امروز حادث شده باشد، رایزنی ما با مقامات عراقی نزدیک است و ما با هم حرف و سخنی بسیاری داریم و دلمشغولی ما و عراق نسبت به مسایل عراق مشترک است.

در ادامه این نشست مطبوعاتی رئیس قوه مقننه درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فکر نمی کنید اگر دولت و مجلس در مورد هدفمند کردن یارانه ها متفق قول باشد امور بهتر پیش می رود گفت: این که اصل هدفمند کردن یارانه ها چگونه اجرا شود و در چه زمانی اجرا شود باعث اختلاف نظر دولت و مجلس شده که این مساله مساله ای کوچکی هم نیست چرا که به قول دکتر احمدی نژاد هدفمند کردن یارانه ها اصلاحاتی را در سیستم اقتصادی کشور به وجود می آورد که می توان به آن عنوان جراحی بزرگ اقتصادی را داد.

وی گفت: اجرایی شدن هدفمند کردن یارانه ها حداقل سه سال زمان نیاز دارد و نمی شود در فاصله زمانی یک ماهه و در برنامه اقتصادی یک ساله گنجانده شود.

لاریجانی گفت: ما باید همه مطیع قانون باشیم و برای اجرایی کردن این طرح اقتصادی مسیرمنطقی و حکیمانه در پیش بگیریم.

به همین دلیل هم کمیسیون ویژه بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه ها قطعا کارشان را بعد از عید ادامه خواهند داد تا این لایحه را تصویب کند و در صورت تصویب آن مجلس به اجرای شدن آن رای دهد.

لاریجانی گفت: در نگاه مجلس به این لایحه تردیدهای وجود داشت که حل آنها به زمان احتیاج داشت لذا تا وقتی که برخی کاستی ها در آن ربط نشود و کمیسیون ویژه نظر نهایی خود را در مورد اعلام نکند مجلس در مورد آن اظهار نظر نهایی نخواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه گفته می شود لحن شما در نامه اتان به رییس جمهوری حقوقی نبوده است گفت: در مساله نامه و پاسخی که بنده دادم ادبیات و لحنم حقوقی بوده و به این دلیل نامه احمدی نژاد را فاقد وجاهت قانونی خواندم که در قانون چنین امری پیش بینی نشده است.

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوالی که با اشاره به بحث تشکیل دولت ائتلافی بحث عبور از احمدی نژاد را مطرح می کرد گفت: در مورد دولت ائتلافی باید از خود ایده پردازان آن سوال کرد اگر مقصود این باشد که در این طرح از همه نیروهای خبره فکری کشور استفاده کنیم طرح خوبی است به همین دلیل ابتدا باید مشخص شود که تابع چه نظر و فکری هستند.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه در دیدار اخیر متکی با مقامات عربستان وزیر خارجه عربستان در نشست مطبوعاتی پیام ایران به این کشور برای همبستگی کشورهای مسلمان وعرب را در چارچوب مشروعیت عربی ندانسته گفت: ما به کشورهای عربی توسعه می کنیم اختلافاتشان را با هم کنار بگذارند چرا که آنها در مساله غزه هم نتوانستند مواضع یکسانی داشته باشند در این مساله کشورهای جهان اعم از عرب و غیره عرب مسلمان و غیر مسلمان باید به موضوع حساس می بودند به همین دلیل نمی توان گفت چون کشور فلسطین کشور عربی است مسلمانان و دیگر کشورهای غیر مسلمان نباید به این موضوع می پرداختند.

وی افزود: متاسفانه بعضی از کشورها در گذشته زندگی می کنند اما باید بدانند که به هنگام وظایفشان را انجام دهند ببینید در این سالها کشورهای عربی چگونه با مساله عراق برخورد کردند.

وی افزود: ما نمی توانیم متوقف شویم که چون کشورهای عربی سکوت کردند ما هم سکوت کنیم این رافع مسوولیتمان نیست.

وی تصریح کرد: ما با کشورهای عربی ارتباط نزدیک داریم.

وی در پاسخ به سوالی که مجددا به طرح هدفمند کردن یارانه ها اشاره داشت گفت: طرح یارانه ها 30 سال است که اجرایی نشده حالا اگر شش ماه دیگر هم اجرایی نشود هیچ ثلمه ای به عالم اسلام وارد نمی کند.

وی گفت: با توجه به اینکه ایران کشور نفت خیزی است اما متاسفانه مصرف انرژی در ایران بیشتر از دیگر کشورهاست لذا ما باید عوارض را بسنجیم تا مصرف انرژی را منطقا کاهش دهیم هدفمند کردن یارانه ها اگر بد اجرا شود دیگر هیچ وقت اجرایی نمی شود پس ما باید این طرح عظیم را خوب اجرایی کنیم. چرا که هدفمند کردن یارانه ها امری است کاملا تخصصی .

وی همچنین در پاسخ به سوالی که تاکید می کرد اختلاف دولت و مجلس از چارچوب اختلاف نظر حقوقی فراتر رفته و از حد معمولش گذشته، گفت: نظر بنده این است که این مناقشات در گذشته هم وجود داشته و ابتدا به ساکن و نادم هم نیست اما این که می توانست به روش بهتری انجام شود که افکار عمومی را مضطرب نکند درست است و بهتر بود در فضای دیگری انجام می شود اما به هر نحوی که هست من برای نامه اخیرم به رئیس جمهوری فقه غیر حقوقی قائل نیستم.

وی همچنین در پاسخ به آخرین سوال نشست مطبوعاتی که به نقش ایران در کشورهای منطقه به ویژه افغانستان عراق و پاکستان اشاره داشت گفت: نقش ایران در پایداری منطقه چیزی نیست که دیگران مهر تایید بر آن بزنند این یک واقعیت است .

وی تصریح کرد: این که گفته می شود دیگران طرح ایران را برای پایداری منطقه سیاسی می خوانند و آن را غیر پایدار می نامند درست نیست اما اگر دیگران طرحی را ارایه کنند که از حقوق پاکستان و افغاانستان و عراق در آن دفاع شده باشد و ما ببینیم که در آن فریبی نیست از آن دفاع خواهیم کرد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا