سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر وزیر امور خارجه سوییس به تهران اعلام کرد: یکی از محورهای رایزنی ها مقامات دو کشور در جریان این سفر بحث در مورد کانال مالی سوئیس است.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران اظهار کرد : وزیر خارجه سوئیس طبق برنامه ریزی قبلی بامداد فردا شنبه وارد ایران می شود که در ابتدا یک سفر کوتاه به اصفهان خواهد داشت.

خطیب زاده افزود: برنامه های رسمی سفر وزیر خارجه سوئیس بعد ازیک توقف کوتاه در اصفهان، از روز یکشنبه در تهران آغاز می شود که مهمترین آن جلسه‌ی یکصدمین سالگرد آغاز روابط دو کشور می باشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه خاطر نشان کرد: برنامه دیدارهای وزیر خارجه سوییس با رئیس محترم جمهور، وزیر محترم امور خارجه و برخی دیگر از مقامات عالیرتبه کشورمان نیز در روزهای یکشنبه و دوشنبه انجام خواهد شد.

خطیب زاده در مورد محورهای اصلی مذاکرات وزیر خارجه سوئیس در تهران تاکید کرد: محورهای اصلی مذاکرات و دیدارهای ایشان، رایزنی و تبادل نظر در مورد موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی و همچنین موضوعات مربوط به کانال مالی سوئیس خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: همانطور که قبلا هم گفته شده تاکنون دو مورد تراکنش از طریق کانال سوئیس انجام شده که اولین آن به صورت آزمایشی در بهمن ماه سال گذشته صورت پذیرفت. در خرداد ماه سال جاری هم اولین عملیات رسمی این ‌کانال انجام گرفت که هر دو مورد شامل انتقال اقلام دارویی با استفاده از منابع موجود مالی ایران در سوئیس بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن قدردانی و استقبال از تلاش های سوئیس در پیگیری این کانال مالی تاکید کرد: ما در عین حال به دلیل برخی اقدامات مخرب ایالات متحده در قبال این کانال مالی، به نیات آمریکا تردید جدی داریم. البته روشن است که تمام اقداماتی که تاکنون از طریق این کانال مالی صورت گرفته با دارایی های ایران نزد سوئیس بوده است و اگر این کانال با رهایی از فشارهای آمریکا بتواند با بهره برداری از سپرده های ایران نزد کشورهای دیگر ارسال کالا و دارو را تسهیل کند، ما استقبال می کنیم. این سفر فرصتی برای تبادل نظر و همفکری دو کشور برای فعال تر شدن کانال مالی سوئیس و بررسی راهکارهای ممکن برای رفع مشکلات می باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ترکیب هیات همراه وزیر خارجه سوئیس افزود: برخی از شخصیت های پارلمانی سوئیس هم ایشان را در این سفر همراهی خواهند کرد که برنامه ملاقات در مجلس شورای اسلامی برای ایشان پیش بینی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تشریح روابط دوجانبه تهران و برن تاکید کرد: روابط ایران با سوئیس همواره روابطی رو به جلو و پیشرفت بوده و در طول مذاکرات هسته ای هم که چندین دور آن در ژنو برگزار شد، دولت سوئیس با حسن نیت کامل میزبانی شایسته‌ای داشت. روابط دو کشور حتی در شرایط سخت هم همواره برقرار بوده است. همچنین دولت سوئیس علاوه بر اینکه حافظ منافع امریکا در ایران است، حافظ منافع ایران در کانادا و حافظ منافع متقابل ایران و عربستان در دو کشور هست و لذا علاوه بر ابعاد دوجانبه، روابط دو کشور دارای گستردگی موضوعی در این ارتباط نیز می باشد.

وی همچنین افزود: این روابط در سطوح مختلف در چارچوب نقشه راهی که درسفر سال ۹۵ رئیس جمهور سوئیس به تهران پی ریزی و متعاقب آن در سفر سال ۹۷ دکتر روحانی به سوئیس مورد تایید قرار گرفت، پیگیری میشود.

خطیب زاده در مورد گزارش های منتشره در خصوص تماس های پومپئو با وزیر خارجه سوئیس تاکید کرد: این سفر ربطی به مسایل روابط ایران و آمریکا ندارد. این سفر از قبل و در چارچوب روابط دوجانبه و سفرهای منظم وزرای خارجه دوکشور برنامه ریزی شده که البته بدلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا با تاخیر انجام می شود.

خطیب زاده افزود: تماس های شتابزده وزیرخارجه آمریکا با شخصیت هایی که قصد سفر به ایران دارند مساله تازه ای نیست و پومپئو از سر استیصال و ناچاری سعی میکند تا سیاست موهوم فشار حداکثری واشنگتن را به هرطریقی پیگیری نماید و لذا تلاش میکند کشورهای ثالث را از روابط عادی با ایران منصرف کند که البته تاکنون شکست خورده است. همانطور که در موضوع سفر آقای گروسی مدیر کل آژانس به تهران هم شکست خوردند، اینبار هم این‌ فشارها شکست خواهد خورد.

خطیب زاده در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها موضع رسمی خود را نسبت به گردنکشی‌های رژیم ترامپ اعلام کرده است و تغییری در آن‌ ایجاد نشده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا