وزیر دفاع انگلیس برای اولین‌بار و «به‌طور رسمی» پذیرفته که این کشور در قبال قرارداد فروش تانک‌های چیفتن که پس از انقلاب ۵۷ به ایران تحویل داده نشده حدود ۴۰۰ میلیون پوند بدهکار است.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا بن والاس، وزیر دفاع انگلیس گفت دولت این کشور به دنبال یافتن راهی برای بازپرداخت بدهی‌های مربوط به قراردادهای نظامی با حکومت پهلوی به ایران است.

 

به نوشته روزنامه گاردین، پرداخت این بدهی می‌تواند به آزادی نازنین زاغری رتکلیف، محکوم امنیتی ایرانی- انگلیسی که از سال ۱۳۹۵ در ایران زندانی است، منجر شود.

 

این اولین باری است که دولت انگلیس«به‌طور رسمی» اعلام می‌کند که به دلیل قرارداد‌های نظامی با کشورهای ديگر، از جمله قرارداد فروش تانک با حکومت محمدرضا پهلوی، بدهکار است.

 

 دولت انگلیس به دلیل تحویل ندادن تانک‌های مدل چیفتن، حدود چهارصد میلیون پوند به ایران بدهکار است. این قرارداد تسلیحاتی در زمان حکومت پهلوی منعقد شده بود و در پی سرنگونی حکومت پهلوی در سال ۵۷ تعدادی از این تانک‌ها به حکومت جدید ایران تحویل داده نشد.

 

وزیر دفاع بریتانیا در نامه‌ای خطاب به وکیل خانواده زاغری- رتکلیف نوشت دولت این کشور در حال بررسی تمام راه‌های قانونی برای بازپرداخت این بدهی است.

 

نازنین زاغری از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام و تلاش برای براندازی نرم بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شده است. این شهروند دوتابعیتی هنگام بازداشت به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا