«الیاو بنجامین» مسئول دفتر هماهنگی و ارتباطات در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی می‌گوید تل‌آویو طی ربع قرن گذشته تلاش‌های دیپلماتیک فراوانی در راستای روابط با ابوظبی انجام داد تا توانست توافق عادی‌سازی روابط را به دست بیاورد.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا، «الیاو بنجامین» مسئول دفتر هماهنگی و ارتباطات در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی می‌گوید تل‌آویو طی ربع قرن گذشته تلاش‌های دیپلماتیک فراوانی در راستای روابط با ابوظبی انجام داد تا توانست توافق عادی‌سازی روابط را به دست بیاورد.

روزنامه «هاآرتص» با بیان اینکه توافق امارات با تل‌آویو یک شبه حاصل نشده بلکه ۲۵ سال اقدامات پشت‌پرده زمینه‌ساز توافق کنونی است، نوشت: «برخلاف مصر و اردن که مقامات وزارت دفاع روابط با آنها را مدیریت می‌کنند، روابط غیرنظامی با امارات را وزارت خارجه اسرائیل به آهستگی و مخفیانه پیش برد».

بنجامین که در پست خود مسئول برقراری روابط با کشورهای عربی و اسلامی است که به‌صورت رسمی روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارند، درباره روابط مخفیانه با امارات توضیح داد: «همه چیز بعد از [قرارداد] اسلو شروع شد، زمانی که شیمون پرز (وزیر خارجه وقت اسرائیل) پیش ما آمد و گفت درها را به سوی جهان عرب بگشایید».

وی در این باره ادامه داد: «ما با مجوز مقامات ارشد، گفت‌وگوهایی را با آنها در واشنگتن، نیویورک و ابوظبی آغاز کردیم. آهسته و بی سر و صدا... در ابتدا بیشتر فعالیت‌ها اقتصادی بود، با این هدف که به سپهر دیپلماتیک نیز توسعه یابد. در سال ۲۰۰۲، زمانی که آنها می‌خواستند صرافی الماس در دبی تاسیس کنند، صرافی [اسرائیلی] رامات‌گان را الگو قرار داده و موفقیت غیرمنتظره‌ای [در روابط] حاصل شد. ما گفت‌وگوهای بسیاری را با آنها انجام دادیم و ده‌ها تاجر اسرائیلی در آنجا آغاز به کار کردند».

به نوشته هاآرتص، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی همچنین در این سال‌ها تلاش کرد تا حدود ۵۰۰ کمپانی اسرائیلی را که اکثرا نظامی بودند به بازار امارات وارد کند.

این مقام صهیونیست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تمایل امارات برای خرید جنگنده‌های «اف-۳۵»، انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی آمریکا و همچنین احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در فلسطین اشغالی بر حصول توافق عادی‌سازی روابط با ابوظبی مؤثر بود، گفت: «می‌توان گفت که توافق عادی‌سازی بعد از رخ دادن همه اتفاقات غیرممکن، حاصل شد».

بنجامین در توضیح بیشتر درباره این موضوع افزود: «درست است، آنها مایل به خرید اف-۳۵ هستند، چیز جدیدی نیست. با توجه به این موضوع، مسئله اجرا یا عدم اجرای طرح الحاق نیز بود. همچنین سران کشورهایی هم هستند که می‌خواهند نشان دهند دستاوردی داشته‌اند. همه اینها درست است».

دو هفته قبل بود که واشنگتن، ابوظبی و تل‌آویو طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که با وساطت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، «محمد بن‌زاید» ولی‌عهد ابوظبی و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل به توافق رسیدند که از این به بعد همکاری و روابط مشترک داشته باشند.

روز گذشته نیز رسانه‌های صهیونیستی به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه امارات گزارش دادند که این کشور به دنبال افتتاح کنسولگری در شهر ناصریه یا بندر حیفا واقع در شمال فلسطین اشغالی است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا