یزدفردا -کشوری
گفت‌وگو  با مجيد انصاري
یزدفردا  "در سالگرد ارتحال يادگار امام(ره) مرحوم حاج سيد احمد خميني، مروري دقيق و شفاف بر مشي اجتماعي و سياسي آن مرحوم، ما را بر آن داشت تا با توجه به نزديكي منحصر به فرد حاج احمد آقا در نزد امام، نوع عملكرد و تعامل وي با گروه‌ها و احزاب گوناگون را مورد بررسي قرار دهيم.

در همين زمينه، حجت‌الاسلام و المسلمين مجيد انصاري، با بيان اصول و مباني رفتار سياسي يادگار امام به خبرنگار «تابناك» گفت: رفتار سياسي مرحوم حاج احمد آقا، برگرفته از رفتار سياسي و منش حضرت امام(ره) بود و همان گونه که امام همه مردم و جريانات را مانند فرزندان خود مي‌دانستند و نگاه تبعيض‌آميزي از سوي ايشان نبود و اگر هم امتيازي بود، مبتني بر فضايل و تقوا ـ که معياري قرآني است ـ بود، ايشان هم طبعا رفتارشان همين‌ گونه بود؛ چرا كه به هر روی، هر گونه عملكرد ايشان منتسب به امام مي‌شد و براي همين، شديداً از اينكه رفتارشان به جايگاه ولايت فقيه خدشه‌اي وارد آورد، پرهيز داشتند.

شخصيت وجودي يادگار امام به خاطر اين‌كه در كنار خورشيدي همچون امام بود، آن گونه كه بايد، درخشش نكرد، ولي اگر زواياي وجودي اين مرد بزرگ را مورد ارزيابي قرار دهيم، پي مي‌بريم كه فردي كم نظير در پيروزي انقلاب اسلامي و تداوم بخش اين نهضت بود؛ چرا كه خودشان هم خط مشي منصفانه، متعادل و مهربانانه‌اي داشتند و به شدت از تنگ‌نظري‌هايي كه رايج شده بود، رنج برده و سعي بر حل مسائل به شيوه‌اي مسالمت آميز داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمين مجيد انصاري در مورد بداخلاقي‌هاي سياسي و نوع برخورد حاج سيد احمد آقا در اين موارد با بيان اين‌كه به هر ميزان كه حوزه‌ مسئوليت، عمومي‌تر مي‌شود، پاسخگويي دشوارتر است، حرمت يك انسان را به‌اندازه‌ حرمت كعبه توصيف كرد و با طرح اين پرسش كه اگر امروز كسي به كعبه اهانت و آن مكان مقدس را آلوده كند با او چه برخوردي مي‌كنند؟ اضافه كرد: امروز قلب‌هاي مومناني به دليل اظهار نظر و داوري‌هاي جفاكارانه شكسته مي‌شود كه با هيچ مرهمي قابل ترميم نيست و ايشان هم از اين موارد بسيار
رنجيده خاطر مي‌شدند.

وي اظهار داشت: «مرحوم حاج سيد احمد آقا» در سازماندهي و برنامه ريزي نهضت امام خميني(ره) به گونه‌اي با هوشمندي و درايت عمل مي‌كرد كه تمام توطئه‌هاي دشمن يكي پس از ديگري خنثي مي‌شد و ايشان كاملاً ياران امام را پوشش مي‌دادند تا مبادا نهضت دچار مشكل شود. وي افزود: محور فرماندهي و سازماندهي مصاحبه‌ها و اعلاميه‌هاي امام، حاج سيد احمد آقا بود و ايشان نقش مهمي در جلوگيري از ورود افراد فرصت طلب به اطراف بيت داشت.

وي با اشاره به اينكه نام حاج سيد احمد خميني بايد به عنوان سردار رشيد جبهه‌هاي مقدس دفاع مقدس ثبت شود، گفت: «نقش حاج احمد آقا» در جريان هشت سال دفاع مقدس و مشاوره‌هاي سازنده به پير جماران، امام خميني (ره) به عنوان فرمانده اصلي دفاع مقدس كاري عظيم و ستودني است.

مجيد انصاري گفت: مرحوم سيد احمد آقا بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بارها با لباس مبدل قبايل و قوم‌هاي مختلف به اقصي نقاط كشور مي‌رفت و از نزديك مشكلات دورافتاده‌ترين و محرومترين مناطق را بررسي و به عنوان يك مخبر امين اطلاعات ناب را براي رهبري جامعه اسلامي مي‌آورد.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اين‌كه امروز قلب ياران امام (ره) و علاقه‌مندان به ايشان به دليل مصيبت‌هايي كه وجود دارد خون است، افزود: اين گناهان بوي جهنم مي‌دهد و جامعه را جهنمي مي‌كند.

انصاري با بيان اينكه اگر قداست امام خميني (ره) و رهنمودهاي ايشان با توجيهات تنگ نظرانه و منفعت طلبانه مخدوش شود، بايد منتظر عذاب باشيم، افزود: عذاب، الزاما صاعقه نيست؛ اين است كه ما از سرچشمه نور فاصله بگيريم. اين مصيبت يك بار سراغ جامعه اسلامي آمد و مسأله غيبت امام زمان(عج) در پرتو ناسپاسي‌ها رقم خورد.

وي با بيان اينكه امروز ياران حضرت امام (ره) و نسل اول انقلاب هنوز در ميان ما هستند گفت: هنوز سخنان امام (ره) در گوش ما طنين انداز است؛ اما شاهديم به دليل برخي باند بازي‌ها وصيت‌نامه جاودانه امام (ره) زير پا گذاشته مي‌شود و اين اقدمات هم از سوي كساني است كه بيش از همه بايد مسئول پاسداري از اين حرمت‌ها باشند.

عضو سابق مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري، اخلاق ترميمي را كه در آن از ريزش نيروهاي انقلاب جلوگيري مي‌شود، از مهمترين ویژگی‌های حاج احمد آقا برشمرده و گفت: اگر احيانا فرد يا جرياني، در رقابت‌هاي سياسي آسيبي مي‌ديدند، ايشان با اين هدف كه ريزشي در نيروهاي انقلاب بروز ندهد، سريعاً براي بازسازی مسأله دست به كار مي‌شدند، به گونه‌اي كه حتي در اوايل انقلاب، برخي از گروه‌هاي معاند را كه هنوز اعلام جنگ مسلحانه نكرده بودند، به پيوستن به جريان انقلاب و مردم فرا مي‌خواندند.

وي در پايان افزود: حاج احمد آقا بيشتر در راستاي تلطيف و تعديل دو جريان عمده سياسي كشور بودند و چون هيچ جرياني ايشان را شش دانگ از خود نمي‌دانست، گاه او را به طراحي جريان و خط سوم متهم مي‌كردند و گمان مي‌بردند که ايشان درصدد ايجاد خط جديدي است، در حالي که اين گونه نبود و ما شاهد مظلوميت ايشان بوديم و ايشان با اخلاقي کريمانه همه اين ناملايمي‌ها را تحمل مي‌كرد تا جايي كه حضرت امام(ره) به ايشان فرموده بودند: «احمد جان، حال كه من زنده‌ام، اين‌گونه با تو برخورد مي‌كنند، مطمئن باش كه پس از من، آنها و كساني كه با انقلاب و مسير آن مشكل دارند، بدتر از اينها با تو برخورد خواهند كرد.»
به نقل از تابناک
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا