یزدفردا:فعالیت‌های مربوط به ژنتیک در شمال استان یزد با امضای تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه میان مسوولان دانشگاه‌های اردکان، میبد و همچنین مرکز تحقیقات این حوزه مستقر در شهر میبد امضا شد.

به گزارش یزدفردابه نقل از روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه اردکان برای استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانایی‌های علمی و پژوهشی این تفاهم نامه در بیت آیت الله اعرافی (ره) در میبد منعقد شد.

ایجاد زمینه همکاری‌های مشترک بین سه نهاد پژوهشی و آموزشی، هم‌افزایی علمی و پژوهشی و استفاده بهینه از امکانات و تجهیزات این واحدها از دیگر اهداف امضای این تفاهم نامه است.

در مراسم امضای تفاهم‌نامه که جمعی از مسوولان، اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و سرمایه‌گذاران ۲ شهرستان‌ یادشده حضور داشتند، امام جمعه میبد و رییس حوزه ‌های علمیه کشور با تشریح جایگاه ممتاز نخبگان در جامعه گفت: دانشگاه بایستی حلاّل مشکلات و پیشرو باشد و در کنار آن مسوولان صنعت بایستی برای رشد پژوهشی و علمی سرمایه‌گذاری کند.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در ادامه با بیان اینکه میبد و اردکان از جمله شهرهای تاریخی مطرح استان است که سرمایه‌های بزرگ علمی را در خود دارد، اظهار کرد: برای حفظ جایگاه نخبگان راهی جز پیوند دانشگاه با جامعه نیست و یکی از راه‌های آن ایجاد قطب‌های علمی و پژوهشی است که حوزه ژنتیک نیز می‌تواند از جمله آنها باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با بیان اینکه حوزه ژنتیک گسترده و فرا رشته‌ای است از مسوولان دانشگاه‌ها خواست در رشته‌هایی نظیر فقه و حقوق، فلسفه و اخلاق رویکردی به مسایل ژنتیک نیز داشته باشند و پژوهش‌هایشان در مقاله ،مجله های علمی و پایان‌نامه‌های دانشجویی نمود بیشتری داشته باشد.

 اعرافی همچنین با اظهار امیدواری از امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه یادشده گفت: ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در شهرها و دانشگاه‌ها به صورت جدی دنبال شود و در یک ساله پیش رو شاهد پیشرفت‌های خوب علمی در موضوع ژنتیک باشیم.

در این نشست همچنین رییسان دانشگاه‌های اردکان، میبد و رییس مرکز تحقیقات دکتر فیروزآبادی میبد و جمعی دیگر از پژوهشگران به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص پژوهش‌ها و ارتقای همکاری‌ها در حوزه ژنتیک پرداختند.

مرکز تحقیقات ژنتیک میبد به عنوان یک مرکز جامع ژنتیک با بیش از هفت سال فعالیت از جمله مراکز مشاوره و تشخیصی ژنتیک سازمان بهزیستی کشور و دارای مجوزهای لازم تحقیقاتی و آزمایشگاهی از سوی این سازمان و وزارت بهداشت ،درمان  و آموزش پزشکی است.

 تعداد نیروهای تخصصی این مرکز که دارای دکتری ژنتیک و کارشناسی ارشد در این رشته هستند ۱۲ نفر است و می توان به چهار هزار و ۲۵۰ آزمایش تخصصی نظیر غربالگری سلامت جنین ، کاریوتایپ ، آزمایش مولکولی ، آمینیون سنتز در سال گذشته به عنوان بخشی از فعالیت ها اشاره کرد.

همچنین دانشگاه اردکان در سال ۱۳۸۸ تاسیس شد و در حال حاضر ۲ هزار و ۶۰۰ دانشجو و ۹۰ نفر عضو هیات علمی دارد، در این واحد دانشگاهی ۴۴ کد رشته تحصیلی دایر است.

مجموع دانشجویان مشغول به تحصیل در مراکز آموزش عالی و دانشگاهی شهرستان اردکان ۶ هزار و ۲۳۹ نفر است و مرکز این شهرستان ۹۸ هزار نفری در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد .

۲۰ مرداد ۱۳۹۸،کلانتری خلیل آباد، رییس  دانشگاه میبد گفته بود که این واحد دانشگاهی در سال ۷۴ به عنوان مرکز آموزش عالی وابسته به دانشگاه یزد با ارائه رشته دبیری الهیات تاسیس شد و سال ۸۸ با ایجاد رشته ایران‌شناسی به مجتمع آموزش عالی ارتقا یافت و  از سال ۹۲ به دانشگاه ارتقا یافت.

وی افزود: دانشجویان در ۱۵ رشته کارشناسی ، ۱۴ رشته کارشناسی ارشد و چهار رشته مقطع دکتری تحصیل می‌کنند و  ۷۲ نفر به عنوان عضو هیات علمی با درجه استادیار و دانشیار با دانشگاه همکاری دارند، تجهیزات و امکانات دانشگاه متناسب با رشته‌هاست .

رییس دانشگاه میبد تعداد دانشجویان را ۵۳۵ نفر در زیر مجموعه سه گروه علوم انسانی ، علوم تجربی و ریاضی عنوان کرد و در یک رشته جغرافیا نیز با توجه به سوابق تحصیلی پذیرش دانشجو صورت می‌گیرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا