یزدفردا "میرزا محمد کاظمینی رییس هیات امنای بنیاد فرهنگی پژوهشی ریحانه الرسول یزد از افتتاح موزه قرآن و كتب آسمانی در روز پنج شنبه 22 اسفند در آستانه میلاد حضرت محمد نبی اكرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) در ساختمان عمارت كاظمینی(دفتر بنیاد ریحانه‌ الرسول) با مجوز سازمان میراث فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرنگار یزدفردا " میرزا محمد كاظمینی در جمع خبرنگاران استان با اعلام این خبر افزود: موزه قرآن و كتب آسمانی شامل تعدادی از نسخ بسیار ارزشمند و خطی قرآن و همچنین كتب آسمانی از جمله تورات،زبور،‌انجیل و اوستا می باشد.

وی افزود: این موزه شامل یكصد قرآن مجید مربوط به قرون متعدد تاریخی از قرن پنجم تاكنون با كتابت های مختلف، تذهیبها و قطع های مختلف (رقعی،رحلی و وزیری) می‌شود و همچنین نسخه‌های نادر تورات، انجیل، زبور و اوستا در این موزه به نمایش در می‌آید.

كاظمینی بیان كرد: همچنین در كنار این كتب 200 تابلو قرآنی و تعدای مرقعات خوشنویسان بران نیز در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

وی در خصوص مراسم افتتاحیه این موزه اظهار كرد: این مراسم با قرائت پیام آیت الله سبحانی، ‌سخنرانی حجت الاسلام مرعشی ریاست كتابخانه بزرگ مرعشی نجفی قم آغاز می‌شود و در كنار این مراسم دومین نمایشگاه خوشنویسی استاد برجسته یزدی محمود رهبران برگزار خواهد شد.

كاظمینی ادامه داد: همچنین از محمد شیر سلیمیان خوشنویس قرآنی، محمد فاضلی مدیر بنیاد و اعضای هیات موسس بنیاد که از فرهنگیان خوشنام و با سابقه یزد می باشند ، تجلیل می‌شود.

وی همچنین در خصوص عمارت كاظمینی كه در بافت قدیم و در كوچه امازاده جعفر قراردارد اظهار كرد: این بنا یكی از زیباترین خانه‌های قدیمی در یزد است.

وی هدف از تاسیس این موزه را معرفی و نشان دادن قرآنهای خطی،‌ استمرار در تهیه نسخ كهن خطی،‌ تبلیغ ارزشها و مكارم قرآنی و اینكه تنها راه بشر امروز درگیر با معزلات امروز جهانی، رجوع به اصالت دین در مكاتب بشری است،‌عنوان كرد.

كاظمینی اظهار امیدواری كرد: از آن جهت كه موزه‌ای در این سطح كه شامل كتب آسمانی شود در كشور وجود ندارد این موزه یكی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری نه تنها استان بلكه كشور شود.
وی درمورد یکی از آثار منحصر به فرد این موزه که به نوعی اعجاز قران را نیز ثابت می نماید اظهار داشت "توسط آقای پیرانی نسخه ای از قرآن بسیار نفیس صمصام را خریداری نمودیم. قدمت این قرآن مربوط به بیش از دویست سال است که در افتتاحیه در موزه قرآن و کتب آسمانی به نمایش در خواهد آمد. ویژگی قرآن صمصام آنست که اولین حرف هر سطر قرآن با سطر پایین همان صفحه برابری دارد مثلا اگر ابتدای سطر اول کلمه( میم) باشد آخرین سطر کتاب نیز با حرف (میم) شروع می شود. سطر دوم اگر با (واو) شروع شود شروع سطر یکی مانده به آخر نیز با حرف (واو) است و اگر شروع سطر سوم با حرف (ل) باشد سه سطر آخر آن نیز حرف (ل) می باشد.

وی همچنین ابراز امیدواری كرد: این موزه بتواند مكانی برای جذب جوانان با توجه به بحثهای تهاجم فرهنگی و جریانات ضد ارزشی باشد و به عنوان یك پایگاه فرهنگی و اصیل در ارتباط با مذاكره با ادیان و قداست و اصالت و عدم تحریف و محلی برای تجزیه و تحلیل و تفسیر آیات قرآنی و همچنین مكانی برای جذب هنرمندان تذهیب كار، نقاش و خوشنویس صاحب سبك شود.
وی در پایان با ارائه توضیحاتی در مورد بعضی از نسخ موجود خبرنگاران را به بازدید از قسمت های مختلف عمارت کاظمینی را که به نحو شایسته ای بازسازی شده است دعوت نمود که سعی خواهیم نمود گزارش تصویری از ان تقدیم فردائیان کنیم.
گفتنی است "کاظمینی مالک وموسس بنیاد ریحانه الرسول یزد میرزا محمد کاظمینی، فرزند حاج علی اکبر، در 1343 َش از پد ری متدین از معتمدین و تجار یزد و در خانواده ای که نور معنویت نیای وی حضرت آیت ا... حاج شیخ غلامرضا یزدی (فقیه خراسانی) بر آن پرتو افشانده بود، از مادری مهربان و پاک طینت از سلسله سادات حسینی در شهر یزد متولد گردید. وی تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در جامعه تعلیمات اسلامی رمضانی یزد گذراند ودوره متوسطه را در هنرستان شهید رجایی همان شهر سپری کرد.در سال 1362ش دوره کاردانی صنایع را در آموزشکده فنی یزد به پایان رساند وبه استخدام آموزش وپرورش در آمد. در 1371 ش مدرک کارشناسی مدیریت وسپس مدرک کارشناسی ارشد مدیریت را دریافت کرد و در سال 1385ش بدلیل علاقه به تالیف دانشنامه های متعدد تاریخی تحصیلات تکمیلی را ادامه و موفق به اخذ مدرک دکترای تاریخ اسلام از دانشگاه سوربن فرانسه شد.
در کارنامه خود مسوولیت هایی چون: رئیس هنرستان دکتر ناصر اعظم تفت؛ معاون آموزش و پرورش تفت ؛ رئیس آموزش پرورش شهرستان صدوق ؛ مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد ؛ دبیر شورای فرهنگ عمومی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان ؛ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ؛ موسس ورئیس هیات امنای بنیاد فرهنگی، پژوهشی ریحانه الرسول (س) را دارد و فعالیت های ارزنده ای را به نام خویش به ثبت رسانده است. از جمله: برگزاری کنگره شهید صدوقی، یادمان مرحوم وزیری،فرخی یزدی، نکوداشت آذر یزدی و صدها جشنواره و اجلاسهای فرهنگی دیگر در سطح شهرستانهای استان که نقطه عطفی در فعالیتهای اجرایی یزد محسوب می گردد؛ به گونه ای که در 1381 ش از سوی جامعه فرهنگ و هنر استان عنوان (امیر فرهنگ و هنر استان یزد) را از آن خود نمود.
کاظمینی در سه مرحله معلم نمونه، مدیر کل نمونه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و پژوهشگر برتر استان شناخته شد. همچنین مدیر کل حامی هنر تئاتر و سینما در کشور معرفی گردید. او در سال 1383ش به عنوان حامی برجسته اسناد و نسخ خطی از سوی ریاست مجلس شورای اسلامی، آقای غلامعلی حداد عادل مورد تجلیل قرار گرفت و آقای سید محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت، در تجلیل از او فرمودند: وی از خدمات ارزنده ای برخوردار است و من همیشه از شخصیت مقبول و متعهد برادرمان آقای کاظمینی تجلیل می نمایم.
تقدیر از کاظمینی، در محضر مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... خامنه ای، به سبب تالیف دانشنامه ائمه جمعه کشور بیانگر موفقیت نشات گرفته از تلاش او در عرصه فرهنگ است.کاظمینی به لطف خدای متعال از همسر فداکار، صبور و با فضیلت خود، سرکار خانم مریم جوهری صاحب سه پسر بنام های محمد هادی، محمد مهدی و محمد علی است.
وبه هر حال یکی از افرادی است که توانسته فعل خواستن را به عمل تبدیل نموده و ثابت نماید که هر انسانی در سایه تلاش و پشتکار می تواند ایده های خود را محقق ساخته و جامعه پیرامون خود را نیز از داشته هایش بهرمند نماید
وعده ما مراسم افتتاحیه اولین موزه کتب نفیس آسمانی که شاید تلنگری باشد برای توجه هر چه بیشتر بشریت به پیام های الهی که تنها نسخه نجات بشریت در عصر کنونی است .

یزدفردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا