یزدفردا "حسين مهديزاده اردكاني:پارامترهای اقتصادی نظیر تورم ، گرانی ، رکود پدیده هایی انتزاعی وذهنیتی نمی باشند بلکه پدیده هایی عینی وانضمامی اند چرا که مردم در زندگی روزمره خویش بصورت مستقیم با این پدیده ها سروکار دارند ومطمئنآ امارهای دروغین وعوام فریبانه نمی تواند به جنگ واقعیات اقتصادی برود واگر هم رفت شکست خواهد خورد.باید بپذیریم که اقتصاد کشورمان فاقد استرتژی می باشد. اقتصاد مستولی بر کشورمان معجونی از مکتب های مختلف اقتصادی جهان نظیر سوسیالیستی ، اتریش ، شیکاگو تشکیل شده که به هیچ یک از مکتب های مختلف اقتصادی جهان شباهت ندارد. به تعبیری می توان گفت اقتصاد ایران در جهان منحصر به فرد است.

در این وانفسا تصمیم های انی وغیر علمی دولت نهم اقتصاد کلنگی کشور را هر روز ویرانتر از روز قبل می کند. هشدار اقتصاددانان برجسته کشور نیز از سوی رئیس جمهور محترم جدی گرفته نمی شود و کماکان دولت نهم مصر است تا اهداف خیالبافانه و برنامه های پوپولیستی خود را با تزریق نقدینگی به جامعه محقق سازد. تزریق فله ای نقدینگی به جامعه همانند دیازپام هایی با دز بالا میباشد که انسان خواب زده را به خواب بیشتر و عمیق تری فرو می برد.تیم اقتصادی دولت در سه سال ونیم گذشته نتوانسته در مقابل اتوریته و تصمیم سازی ها وتصمیم گیریهای رئیس حمهور مقاومت نماید ویا اگر هم مخالفت ومقاومتی نموده با کارت قرمز رئیس جمهور مواجه شده است .این روزها دولت اصرار عجیبی بر تصویب لوایح هفتگانه طرح تحول اقتصادی وبخصوص لایحه هدفمندکردن یارانه ها دارد. ایا سهام عدالت و هدفمند کردن یارانه ها می تواند تولید سرانه ، درامد سرانه ویا حجم سرمایه گذاریها را افزایش دهد؟ اسایش ، سلامت و رفاه خانواده هامستلزم سرمایه گذاری ورونق تولید می باشد. اگرحجم عظیم نقدینگی سه سال ونیم گذشته به سمت سرمایه گذاری وتولید سوق داده می شد الان شاهد بحران تولید ، اخراج کارگران ، رکود وبسته شدن کارخانه ها ومراکز تولیدی نبودیم.

لازم به ذکراست بر اساس اخرین نتایج مطالعات بانک جهانی سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته درکشورمان سال ۲۰۰۷معادل ۹۰۱میلیون دلار است که در مقام نهم منطقه خاورمیانه قرار دارد. تولید سرانه ایران نیز ۳۰۰۰دلار نصف میانگین تولید سرانه جهان(۶۰۰۰دلار) وکمتر از عمان(۹۵۰۰دلار) ولبنان(۵۴۰۰دلار) می باشد. همچنین درامد سرانه ایران ۳۰۰۰دلار می باشد. این در حالی است که درامد سرانه جهان ۶۲۸۰دلار ودرامد سرانه کویت ۱۸۰۰۰دلار وامارات ۲۰۰۰۰دلار می باشد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا