شاید باورتان نشود اما دانشجویان دانشگاه رفسنجان ثابت کردند که می‌توان با صد هزار تومان ناقابل ظرف یک هفته به درآمد برسند.

به گزارش رفسنجان فردا؛از کوچه و خیابان‌های امروز که گذر می‌کنی دانشجویان و فارغ‌الاتحصیلان زیادی را مشاهده می‌کنیم که به دنبال کار هستند و از مشکل بیکاری رنج می‌برند و آمار بالای فارغ‌التحصیلان بیکار موید این موضوع است.

دغدغه دانشجویان امروز ما به ویژه دانشجویان ترم‌های آخر آینده نامعلوم شغلی است؛ اینکه چگونه درآمدزایی داشته باشند و به چه حرفه‌ای مشغول شوند؟ اینکه پس از 14، 16، 18 و ... سال تحصیل چه آینده‌ای در انتظار آنها است؟ با این سطح معلومات و تحصیلات آیا تضمینی برای اشتغال وجود دارد؟

پای درد و دل آن‌ها که می‌نشینی متوجه می‌شوی بسیاری از آن‌ها مشتاق به انجام کاری هستند و دوست دارند به توان خود تکیه کنند اما نمی‌دانند از کجا و چگونه شروع کنند؟ چه ‌کاری انجام دهند؟ و بسیاری از آنها این هراس را دارند که اگر شکست بخورند چه می‌شود و همین ترس است که کم‌کم آنها را به افرادی محافظه کار تبدیل می‌کند که ریسک انجام هیچ کاری را ندارد.

اینکه مشکل کار در کجاست جای بسی حرف دارد؟ در تربیت نادرست خانوادگی است که فرزندان را افرادی وابسته بار آورده و اجازه نداده است روی پای خود بایستند و خیلی زودتر از این‌ها وارد عرصه کارزار شوند، زمین بخورند، تجربه کسب کنند، روی پای خود بایستند و دوباره و دوباره آغاز کنند یا مشکل در نظام آموزشی است که سال‌های زیادی از بهترین و مفیدترین روزهای زندگی انسان را صرف تحصیل مطالبی می‌کند که بیشتر آنها در آینده افراد تاثیر چندانی ندارد و برای ورود به بازار کسب و کار نیازمند گذراندن دوره‌های دیگر و آموزش‌های متفاوتی هستند؟ 

این که مشکل کار در کجاست بماند؛ این روزها در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان شاهد موج جدیدی از کار و کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک و زودبازده در میان دانشجویان هستیم؛ از دانشجویانی که در خوابگاه‌های دانشجویی کیک می‌پزند و با هم دانشگاهی‌ها خود می‌فروشند تا فروش آش و شیرینی و ایجاد یک نرم‌افزار موبایلی برای فروش محصولاتشان.

دانشجویانی که با صد هزار تومان ناقابل پا به عرصه کسب و کار گذاشته و از همه مهمتر برای انجام کار و تولید محصول دست به خلاقیت و نوآوری زدند.

به سراغشان رفتم؛ اشتیاق زیادی برای کسب و کار داشتند و از اتفاقاتی که افتاده بود راضی بودند یکی از آنها می‌گفت: شاید صد هزار تومان در نگاه اول مبلغی کم باشد که نتوان با آن کار زیادی کرد اما وقتی پول‌هایمان را روی هم گذاشتیم مبلغ قابل توجهی شد.

وی ادامه داد: مسئله مهمتری که وجود داشت قرار گرفتن فکر و ایده ما در کنار هم بود؛ اینکه با هم فکر کردیم برنامه‌ریزی کرده و تقسیم وظایف کردیم و در نهایت توانستیم به درآمد خوبی به صورت دسته جمعی برسیم.

این دانشجوی حسابداری دانشگاه رفسنجان با بیان اینکه هر کدام از ما توانایی و استعدادی داشتیم افزود: تهیه مواد اولیه، انجام کار، بازار فروش و ... همه چیز را از قبل محاسبه کرده بودیم.

اتفاقی جالبی بود و بهانه‌ای شد تا به دنبال منشاء این تحولات برویم؛ سرنخ را که گرفتیم به علیرضا سلیمانی‌دامنه رسیدیم. از اساتید رشته حسابداری دانشگاه ولیعصر(ع) رفسنجان، دانش آموخته مقطع دکتری در حوزه مهندسی مالی گرایش حسابداری زیست محیطی از دانشگاه ووهان چین.

سلیمانی‌دامنه از سرگذشت خود این‌گونه روایت می‌کند: از سنین نوجوانی مشغول به کار و‌ کسب درآمد بودم، برتوان خود تکیه کردم و امروز پس از گذشت سال‌ها توانسته‌ام با بازارهای آسیایی و اروپایی ارتباط خوبی برقرار کرده و در این بازارهای کار و کسب تجربه کنم.

وی با اشاره به ضرورت کارکردن در زمان دانشجویی یک فرد بیان کرد: دانشجویان در کشورهای توسعه‌یافته همواره مشغول به‌کار هستند و هزینه‌های تحصیلشان را خودشان پرداخت می‌کنند.

این استاد دانشگاه دانشجویان ایرانی را دارای خلاقیات‌های زیادی دانست و افزود: ضعف‌هایی که در سیستم آموزشی ما وجود دارد باعث شده که دانشجویان ما زیاد عملیاتی نباشد.

وی با بیان اینکه حسابداری زبان تجارت است و در دنیا امروز فردی که حسابداری خوانده و فقیر باشد یک جای کارش اشکال دارد گفت: مشکل جامعه امروز ما این است که دیر زمین می‌خوریم و به فرزندان خود شکست خوردن و از نو شروع کردن را آموزش نمی‌دهیم.

سلیمانی‌دامنه با ابراز اینکه حوزه اقتصاد، سخت و بی‌رحم است افزود: دانشجویان ما برای ورود به بازار کار و رقابت با رقبا باید از امروز تلاش و تمرین کنند تا در آینده اگر با شکستی روبه‌رو شدند توان مقابله با آن را داشته باشند.

وی در توضیح کاری که در دانشگاه ولیعصر(عج) با دانشجویان خود آغاز کرده گفت: هدف من این است که دانشجویانم پویا، اهل عمل و کارآفرین باشند و در این راستا ابتدا با دانشجویانم این سوال را مطرح کردم که چگونه می توانید پول دربیاورید و مهلتی را در اختیار آن‌ها برای فکرکردن گذاشتم‌.

این استاد رشته حسابداری دانشگاه ولیعصر(ع) رفسنجان با بیان اینکه عده‌ای در اول ایده‌های جالبی در ذهن خود داشتند و مابقی افراد در طول مدتی که در اختیارشان بود ایده‌هایی را در ذهن خود پرورش داده و با مشورت به آن بال و پر دادند گفت: در مرحله بعد این موضوع مطرح شد که اگر پول اندکی را در اختیار شما بگذارم چگونه می‌توانید ظرف مدت یک هفته با این پول به کاری اقتصادی بپردازید و کسب سود کنید.

وی افزود: از دانشجویان خواستم که تلاش کنند تا با این سرمایه اندک 15 تا 20 درصد کسب سود کنند و اگر ضرر کردند باید از پول خود آن را جبران کنند.

سلیمانی‌دامنه در ادامه با عنوان اینکه نیمی از دانشجویانم در ابتدا این موضوع را پذیرفتند و من پولی را در اختیارشان گذاشتم ادامه داد: برای نیمی دیگر که در ابتدا نپذیرفتند نیازمند این بودم که لذت درآمدزایی و کسب سود را به نوعی به آن‌ها بچشانم و با استقلال مالی آن‌ها را آشنا کنم تا این افراد نیز راغب به این مهم شوند‌.

وی با بیان اینکه دانشجویانم در ابتدا بیشتر از انتظاری که داشتم سود کردند گفت: عده‌ای از دانشجویان با آگاهی از رفتارهای اشتباه اقتصادی و درک جامعه بسیار راحت توانستند تا 80 درصد به این پول بیافزایند.

این استاد کارآفرین با ابراز اینکه عده‌ای از دانشجویان مواد اولیه را از شهرهای دیگر تهیه کردند و توانستند به تولیداتی دست بزنند که ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر باشد و البته فروش و سود خوبی داشته باشند افزود: در اینجا بود که دانشجویان لذت کسب سود را چشیده و برای ادامه کار مشتاق‌تر شده بودند.

وی با بیان اینکه دانشجویان پس از این مرحله به دره کسب و کار رسیده و پس از اینکه در اولین فعالیت خود با موفقیت روبرو شده و کسب سود کرده بودند باید با واقعیت بازار بیشتر آشنا شده و با ضرر مواجه می‌شدند و راه‌های مقابله با آن را شناسایی می‌کردند افزود: در این مرحله فرصت یک ماهه‌ای در اختیار دانشجویانم گذاشتم و از آن‌ها تقاضا کردم که دست به کاری بزنند که دو الی سه برابر پولی که در اختیارشان گذاشته‌ام سودآوری داشته باشند.

سلیمانی‌دامنه افزود: در این مرحله سلایق افراد مشخص شد و متوجه شده‌ام که هر کس چند مرده حلاج است و در چه زمینه‌ای استعداد و مهارتی دارد و افراد تقسیم‌بندی شدند.

وی با بیان اینکه به نظر من این مهم‌ترین کاری بود که می‌توانستم برای دانشجویان انجام دهم افزود: معتقد بر این موضوع هستم که یکی از بزرگترین مشکلات در کشور ما علاوه بر مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد مشکل فقر اطلاعات اقتصادی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه همین فقر اطلاعات اقتصادی است که باعث می‌شود افراد پول‌های خود را وارد بازارهای اشتباه و زود بازده مانند بازارهای شناور نقدی بانک‌ها یا بازارطلا و ارز بکنند گفت: البته شاید گاهی اوقات برای آنها سودآوری هم داشته باشد اما عملا در پشت این درآمدها کار و تلاش و تولید وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دستآورد دیگر ما این است که دانشجوی ما یاد گرفته است که هیچ گاه پولش را در بانک سرمایه‌گذاری نکند و در هر حوزه‌ای که استعدادش را دارد ورود کرده و درآمد‌زایی داشته باشد گفت: اگر در برنامه درسی دانشجویان در هر ترم درسی به نام کارآفرینی باشد که دانشجویان را به این سمت و سو جهت دهد و آن‌ها را دسته‌بندی کند بسیاری از مشکلات امروز کشور در حوزه اشتغال حل می‌شود.

سلیمانی‌دامنه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات دیگر اقتصاد کشورمان این است که افراد خواستار کسب سود به صورت انفرادی هستند و البته گاهی با نیرنگ و فریب خواستار این هستند که کار خود را پیش ببرند افزود: دانشجویان در این روند آموختند که با یکدیگر کار گروهی انجام دهند، کسب سود کنند و سرلوحه کارشان شفافیت، صداقت و ریسک‌پذیری باشد.

وی با بیان اینکه بانک‌ها باعث شده‌اند ریسک‌پذیری از بین برود، مردم محافظه‌کارانه عمل کنند و اقتصاد کشور هفت سال به رکود عمیق برود تصریح کرد: امروز دیگر نباید انتظار کمک از دولت داشته باشیم و خودمان باید وارد عمل بشویم، دست یکدیگر را بگیریم و به توان بخش خصوصی ایمان داشته باشیم.

این استاد رشته حسابداری دانشگاه ولیعصر(ع) رفسنجان با اشاره به اینکه هرجا به نسل جوان اعتماد کردیم پیروز بودیم افزود: امروز هر دانشجوی ما باید به جایگاهی برسد که بتواند حداقل برای یک نفر ایجاد شغل کند.

وی با ابراز اینکه وظیفه خود می‌دانم که دانشجویی را تحویل جامعه بدهم که پولدارتر و کارآفرین‌تر از خود من باشد گفت: ریسک حلقه گمشده اقتصاد ما است و باید از مبالغ اندک شروع کرد و با بازار آشنا شد تا در آینده بتوانیم کسب و کار خود را داشته باشیم و وابسته به کسی نباشیم./تسنیم

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا