مدیر دفتر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: تا کنون 19 نقطه حادثه خیز در شهرستان تفت شناسایی شده که با توجه به شروع فصل بارش ها، ضروری است دستگاه های ذیربط اقدامات لازم در این زمینه انجام دهند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، «محمدرضاعارف» در سومین جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان تفت که با حضور فرماندار، مدیر دفتر رودخانه ها و سواحل، رئیس اداره منابع آب شهرستان تفت و مهریز، کارشناس محیط زیست و پساب شرکت آب منطقه ای یزد و دیگر اعضا برگزار شد، به آزادسازی 28 کیلومتر، حریم و بستر رودخانه ده بالا در سال جاری اشاره کرد و گفت: آزادسازی 114 کیلومتر از حریم و بستر رودخانه طزرجان،بنادک، منشاد و سانیج در آینده نزدیک از دیگر برنامه های شرکت آب منطقه ای است که با اجرای آن و با توجه به آزادسازی انجام شده در رودخانه ده بالا، مجموعأ حدود100 کیلومتر از رودخانه های حوزه شهرستان تفت رفع تصرف می شود.

وی بر لزوم دریافت استعلام از شرکت آب منطقه ای جهت هر گونه ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه ها، تاکید کرد و افزود: رعایت حریم رودخانه ها موضوع مهمی است که دهیاران برای ساخت و سازها باید با اداره آب منطقه ای هماهنگ باشند.

مدیر دفتر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای یزد همچنین در خصوص نقاط حادثه خیز این شهرستان اظهار کرد: تا کنون 19 نقطه حادثه خیز در شهرستان تفت شناسایی شده که با توجه به شروع فصل بارش ها، ضروری است دستگاه های ذیربط اقدامات لازم در این زمینه انجام دهند.

در ادامه « محمدحسین زارع بیدکی»کارشناس محیط زیست و بهره برداری از پساب اداره آب منطقه ای گفت: شهرستان تفت بر اساس موقعیت جغرافیایی منطقه یکی از محل های اصلی تغذیه سفره آب  زیرزمینی دشت های یزد- اردکان، تفت- نصرآباد و دهشیر به شمار می رود، از این رو حفاظت کیفی و رعایت مسایل زیست محیطی در این شهرستان دارای اهمیت خاصی می باشد.

وی با اشاره به این که فاضلاب بیمارستان تفت باید تصفیه و سپس به شبکه فاضلاب تخلیه شود، تصریح کرد: این اقدام تاکنون صورت نگرفته و ضروری است مقدمات لازم جهت جمع آوری، پیش تصفیه و اتصال به شبکه فاضلاب شهری صورت گیرد، همچنین انجام اقدامات لازم از سوی شرکت آبفا جهت توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب در محدوده بیمارستان تفت بسیار حائز اهمیت است.

زارع بیدکی با بیان این که زباله شهر تفت به صورت غیربهداشتی دفع می شود، گفت: آخرین تصمیم مسولین ، انتقال زباله های شهری و روستاهای شهرستان تفت به محل دفن زباله شهر یزد بوده است که لازم است هر چه سریع تر این موضوع پیگیری شود.

وی همچنین بر لزوم رعایت حریم کیفی چاههای آب شرب تاکید و بیان نمود: هر گونه واگذاری در محدوده زون آب شرب ممنوع می باشد و در این راستا باید ارگانهای واگذار کننده زمین از رسم کروکی در محدوده زون آب شرب و حریم کیفی چاههای آب شرب جلوگیری به عمل آوردند.

گفتنی است: در این جلسه «محمدزارع اقبال آبادی» رئیس اداره منابع آب شهرستان های تفت و مهریز نیز گزارشی از اقدامات انجام شده و دستور کار جلسه را ارائه نمودند

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا