همزمان با همایش ملی نکوداشت استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد مجموعه کارگاه‌های مبانی طنزنویسی و طنزسرایی با حضور نویسندگان و طنزپردازان برجسته کشور در یزد برگزار می‌شود.

همزمان با همایش ملی نکوداشت استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد مجموعه کارگاه‌های مبانی طنزنویسی و طنزسرایی با حضور نویسندگان و طنزپردازان برجسته کشور در یزد برگزار می‌شود.

 

رییس حوزه هنری یزد با بیان این که همزمان با سالگرد درگذشت  زنده‌یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد همایش ملی نکوداشت این چهره سرشناس ادبیات و طنز معاصر ایران در یزد برگزار می‌شود از برپایی مجموعه کارگاه‌های مبانی طنزنویسی با حضور استادان برجسته طنز و ادبیات کشور در این همایش خبر داد.
محمدصادق کوچک‌زاده «گفتگو درباره تجربه‌های طنزنویسی» با حضور هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده و خالق قصه‌های مجید و «گفتگو درباره تجربه‌های طنزسرایی» با حضور ناصر فیض شاعر، طنزپرداز و مدیر دفتر طنز حوزه هنری کشور را از جمله برنامه‌های این همایش برشمرد و گفت: این دو کارگاه از ساعت 15:30 روز پنج‌شنبه 7 آذر به ترتیب در تالار شهید منتظرقائم و تالار دکتر جزیره‌ای دانشگاه یزد برگزار می‌شود و حضور برای عموم علاقه‌مندان  آزاد است.  
وی ادامه داد: همچنین کارگاه‌ «مبانی طنز مطبوعاتی» توسط اسماعیل امینی شاعر و طنزپژوه و کارگاه‌ «مبانی داستان کوتاه طنز» با حضور حسن میرعابدینی منتقد ادبی و پژوهشگر ادبیات داستانی ساعت 8:30 صبح جمعه 8 آذر به ترتیب در تالار اندیشه و تالار فرهنگ این دانشگاه برگزار خواهد شد.
این همایش ملی چهارشنبه 6 آذر، ساعت 18:30 با برگزاری شب شعر «یاد استاد» با حضور طنزپردازان بزرگ کشور در تالار دکتر جلیل شاهی دانشگاه یزد آغاز به کار می‌کند و تا جمعه 8 آذر ادامه خواهد داشت.
تحلیل و بررسی وجوه شخصیت ادبی، پژوهشی و اجرایی زنده‌یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد و شناساندن هر چه بیشتر و علمی‌تر ابعاد شخصیتی و آثار این چهره کم‌نظیر ادبیات و طنز معاصر ایران از اهداف این همایش عنوان شده است.
ابوالفضل زرویی نصرآباد پایه‌گذار دفتر طنز حوزه هنری کشور و بنیان‌گذار نخستین شب شعر طنز در ایران با عنوان «در حلقه رندان» و صاحب آثار متعدد در حوزه ادبیات و طنز است که کیومرث صابری‌فومنی (گل آقا) و دکتر سیدعلی موسوی گرمارودی، او را در طنزنویسی عبید زاکانی و علامه دهخدای روزگار ما دانسته‌اند.
وی سال‌ها به عنوان شاعر و نویسنده‌ی طنزپرداز در نشریاتی چون گل آقا، همشهری، جام جم، ایرانیان، انتخاب، زن، مهر، کیهان ورزشی و ... قلم زده و نوشته‌هایش در نشریات با اسامی مستعار ملانصرالدین، چغندر میرزا، ننه قمر، کلثوم ننه، آمیز ممتقی، میرزا یحیی و عبدُل شناخته می‌شود.
«تذکرة المقامات»، «افسانه‌های امروزی»، «وقایع‌نامه طنز ایران»، «بامعرفت‌های عالم» (کتاب گویای طنز)، «رفوزه‌ها» (مجموعه شعر طنز)، «حدیث قند» (مجموعه مقالات طنزپژوهی)، «غلاغه به خونه‌ش نرسید» (مجموعه افسانه‌های طنزآمیز)، «ماه به روایت آه» روایتی از زندگی و شخصیت حضرت ابوالفضل(ع)، «خاطرات سر پروفسور حسنعلی‌خان مستوفی»، «یک بغل کاکتوس» (100 شعر طنز)، «اصل مطلب» (مجموعه شعر طنز)، «اندر حکایت شیرین بیمه» و «این مرد مشکوک» از جمله آثار اوست.
این طنزپرداز یزدی‌ 10 آذرماه 1397در سن 49 سالگی به دلیل عارضه قلبی در احمدآباد مستوفی تهران دعوت حق را لبیک گفت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
همایش ملی نکوداشت استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد به همت دانشگاه یزد، دفتر طنز حوزه هنری کشور، حوزه هنری استان یزد و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای علمی، فرهنگی و اجرایی استان برگزار می‌شود

 

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/photo_2019-11-26_13-31-39.jpg

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا