مطالعه جدید نشان می‎دهد افرادی که در معرض اشعه ساطع شده از سی تی اسکن قرار می‌گیرند در معرض ریسک بالا ابتلا به سرطان تیروئید و لوسمی (سرطان خون) قرار دارند.

یک سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری (CT)، ترکیبی از یک سری تصاویر اشعه ایکس گرفته شده از زوایای مختلف بدن انسان است و با استفاده از پردازش های کامپیوتری تصاویر مقطعی (با برش عرضی)از استخوان ها، رگ های خونی و بافت نرم داخل بدن تهیه میشود.

عوارض سی تی اسکن

سی تی اسکن تقریبا برای تمام قسمت های بدن مورد استفاده قرار گیرد و برای تشخیص بیماری یا جراحی و برنامه ریزی های پزشکی، یا درمان های تابشی استفاده می شود.

 

محققان دریافتند بیمارانی که تحت اسکن سی تی قرار می گیرند با افزایش قابل توجه ریسک ابتلا به سرطان تیروئید و لوسمی روبرو هستند و این خطر در زنانو بیماران جوان تر از ۴۵ سال بیشتر است.

«یو سوآن جونی شائو»، یکی از محققان این تحقیق، در این باره می گوید: «مطالعه ما نشان می دهد سی تی اسکن با افزایش ریسک ابتلا به سرطان تیروئید و لوسمی در افراد در تمامی سنین و همچنین سرطان غدد لنفاوی غیرهادکین در افراد جوان مرتبط است.»

در این مطالعه، ۲۲,۸۵۳ بیمار مبتلا به سرطان تیروئید، ۱۳,۰۴۰ بیمار مبتلا به لوسمی و ۲۰,۱۵۷ نمونه ابتلا به سرطان غددلنفاوی غیرهادکین مورد بررسی واقع شدند.

نتایج نشان داد بیمارانی که به سرطان تیروئید و لوسمی مبتلا بودند با احتمال بسیار بالا قرارگیری در معرض سی تی اسکن روبرو بودند.

همچنین در بین بیماران رده سنی ۳۶ تا ۴۵ سال، افزایش ریسک سرطان غددلنفاوی غیرهادکین مرتبط با سی تی اسکن، سه برابر بیشتر بود. اما در بیماران بالاتر از این رده سنی ارتباط بین سی تی اسکن و سرطان غددلنفاوی غیرهادکین مشهود نبود.

خطرات و عوارض سی تی اسکن:

قرار گرفتن در معرض تابش در طول یک سی تی اسکن، باعث میشود که در معرض تابش یونیزه قرار گیرید.

شما زمان زیادی را در طول اشعه ایکس قرار میگرید، تا CT اسکن اطلاعات بیشتری را جمع آوری کند. دوزهای کم تابش مورد استفاده در سی تی اسکن اثبات شده است که باعث آسیب در دراز مدت می شود، اگر چه در دوزهای بسیار بالاتر ممکن است ، شما را در خطر بالقوه سرطان قرار دهد.

سی تی اسکن نسبت به خطرات کمی که دارد، مزایای فراوانی دارد. پزشکان از کمترین دوز تابش برای دستیابی به اطلاعات پزشکی مورد نیاز استفاده می کنند. همچنین، ماشین آلات جدید و سریعتر، پرتوهای کمتری نسبت به آنچه قبلا استفاده می شده اند، نیاز دارند.

حتما با پزشک خود درباره مزایا و خطرات سی تی اسکن صحبت و مشورت کنید.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا