در حوزه تئاتر خیابانی تئاتر «تراژدی زباله ها» و نمایش «جشن خون» از شهرستان میبد که به اتفاقات اهدای عضو و حوادث پس از آن می پرداخت از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری میبد،علیرضا نقوی شهردار میبد در اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی یزد که در شهرستان میبد برگزار شد خاطر نشان ساخت: جهانی شدن زیلو اتفاقی بود که توسط همه هنرمندان و مسئولان شهر از چندسال پیش آغاز شد و در چند روز آینده شاهد اولین سال رویداد جهانی شدن زیلو هستیم.
وی افزود: به گفته اندیشمندان علوم اجتماعی و سیاسی با دو پدیده جهانی شدن و جهانی سازی در جهان روبرو هستیم. اگر از جهانی شدن که توسط خود ملت ها و دولت ها غافل شویم با پدیده جهانی سازی روبرو می شویم.
شهردار میبد با تاکید بر اینکه جهانی شدن یعنی آنچه که داریم از جمله هنر، صنعت، فرهنگ و ... با سیاست های خودمان به جهانیان معرفی کنیم گفت: اگر در این زمینه غافلت کنیم، آنچه که داریم دیگران با یک نگاه استعماری جهانی می کنند.
وی اضافه نمود: از دهه 1980 در کلید واژه های مدیریت شهری در جهان با عبارت «شهر خلاق» روبرو هستیم. سازمان بین المللی یونسکو شهرهایی را به عنوان شهر خلاق معرفی کرد که در سال 2015 میلادی در کشور ایران دو شهر رشت به عنوان شهرخلاق خوراک و غذا و شهر اصفهان به عنوان شهر صنایع دستی معرفی شدند. در سال جاری نیز شهر سنندج  به عنوان شهر خلاق موسیقی و بندرعباس هم شهر خلاق صنایع دستی مجدداً معرفی شدند.
نقوی شهردار میبد با اشاره به اینکه در کنار سازمان بین المللی یونسکو، شورای صنایع دستی که یک NGO بسیار معتبر و بین المللی است وجود دارد تصریح کرد: این شورا 38 شهر را در حوزه های گوناگون صنایع دستی به عنوان شهر جهانی معرفی کرده است که سهم ایران از این تعداد، 10 شهر و روستای جهانی است.
وی با اشاره به سفر برخی از شهرداران شهر جهانی به کشورهای چین و مالزی گفت: کمتر از دو هفته در عرصه جهانی در چین و مالزی نمی گذرد که زیلوی میبد را عرضه کردیم و مورد استقبال شهروندان آن دو کشور قرار گرفت. در این گردهمایی توانستیم به شهرداران شهرهای جهانی زیلو میبد رابه عنوان هدیه بدهیم. به دنبال شبکه سازی و مارکتینگ صنایع دستی خودمان نیز هستیم.
مهندس نقوی بیان داشت: شهرها همیشه امکانات بالقوه ای بیش از آنچه که ما فکر می کنیم دارند. یکی از بحث های اصلی صنایع فرهنگی و هنری است که در شاخه خلاق می توانیم از آنها استفاده کنیم. معماری، طراحی، گرافیک، موسیقی، هنر نمایش، تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون و کتاب جزو صنایع خلاق هستند که ما می توانیم آن را در جهان عرضه کنیم.
وی اضافه نمود: هنر نمایش که بیش از چند قرن در ایران سابقه دارد، اگر به عنوان شاخه ای از تئاتر در کشورمان فرض کنیم چرا که در گذشته آیین تعزیه و پرده خوانی در کشورما رواج داشته است. تئاتر به عنوان یک هنر وارداتی است. فکر می کنم در آن حد باید باشیم که تئاترهایی تولید کنیم که فرهنگ و تاریخ و تمدن ما را در سطح جهان معرفی کند.
شهردار میبد با اشاره به اینکه از تئاتر می توانیم در حوزه صنایع خلاق استفاده کنیم افزود: هنر تئاتر می تواند اقتصاد شهر را پویا کند. هنری که در میدان های رقابتی قابل عرضه باشد. با زبان و بیان تئاتر می شود فرهنگ و آداب و رسوم و سنن خود را به جهان عرضه کنیم.
وی در پایان تصریح کرد: از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری میبد آثاری که با حوزه کاری شهردارهای و وظایفی که ذاتا برعهده شهرداری هاست چه حوزه های خدماتی و فرهنگ شهروندی و اجتماعی جوایزی تقدیم خواهیم کرد.
لازم به ذکر است در پایاین این مراسم از طرف شهرداری و شورای اسلامی شهر میبد دو اثر حائز تقدیر شناخت شد که جوایز نقدی و لوح سپاس به آنها اهدا شد. در حوزه تئاتر خیابانی تئاتر «تراژدی زباله ها» و نمایش «جشن خون» از شهرستان میبد که به اتفاقات اهدای عضو و حوادث پس از آن می پرداخت از جمله این آثار بودند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا