مهر نوشت:ترامپ و آمریکا به عنوان یکی از مهره‌های کمک به داعش در منطقه، روز گذشته با جنازه ابوبکر البغدادی نمایش انتخاباتی گذاشته بودند.

 فعالیت‌های ایران علیه داعش در منطقه چیزی نیست که از کسی پنهان باشد، با قدرت گرفتن داعش در عراق و سوریه، ایران با حضور قانونی در این کشورها با همراهی دولت‌های عراق و سوریه و همچنین کمک‌های کشورهایی چون روسیه ضد داعش فعالیت می‌کرد و به گفته فرماندهان عراقی و سوری، ایران نقش به سزایی در جنگ با داعش داشته است. سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه ایران، عملیات دفاع از بغداد پایتخت عراق را در مقابل حملات نیروهای گروه تروریستی داعش، فرماندهی می‌کند و پس از آن نام او بارها و بارها در عملیات‌های مختلف شنیده می‌شود. عملیات‌هایی که به آزادسازی بخش‌های مختلف عراق و سوریه منجر شده است.

همچنین رهبر انقلاب تاکید داشتند که دولت قانونی و مردمی سوریه باید حفظ شود تا جایی‌که سیدحسین نصرالله هم گفته بود: «اگر بخواهم به یک عبارت دقیق درباره‌ی سوریه اشاره کنم، عبارتی است که السید القائد (رهبر انقلاب) درباره‌ی این کشور به کار بردند و فرمودند: «سوریه، ستون خیمه است». امروز بدون سوریه، مقاومت در لبنان و فلسطین به حاشیه رانده خواهد شد.» این بیانات در حضور نیروهای ایرانی برای مبارزه با داعش و حفظ سوریه و مردم آن تاثیر مستقیم داشت.

حالا و بعد از گذشت ۶ سال از آغاز این فرآیند، آمریکا که در همه این سال‌ها به عنوان یکی از عامل‌های کمک به داعش در منطقه فعالیت می‌کرده و به آن‌ها هم کمک مالی و هم نظامی می‌رسانده است، حتی در مورادی آن‌ها با بمباران‌ها به باز کردن راه‌های ورود داعش کمک کرده‌اند، خبر از کشته شدن سرکرده داعش که عملا امروز یک مهره سوخته است می‌دهد و آن را به نام خود ثبت می‌کند. در ادامه بخش‌هایی از فعالیت‌های ایران علیه داعش را مرور می‌کنیم.

 
 
 

جلوگیری از سقوط اربیل توسط سردار سلیمانی

خردادماه سال ۱۳۹۳ نیروهای داعش با پیشروی به سمت مناطق شمال عراق به سرعت توانستند مناطق مهمی از شمال این کشور از جمله موصل را به تصرف خود در آورند و از سوی دیگر نیز نیروهای داعشی پیشروی خود از مرزهای غربی عراق در استان الانبار را آغاز و با تصرف بخش اعظمی از این استان، حرکت خود به سمت بغداد برای تصرف پایتخت کشور عراق را آغاز کردند.

داعش در ادامه پیشروی‌های خود در شمال عراق  پس از تصرف موصل، شهر اربیل را به محاصره خود در آورد و می‌رفت تا با تصرف این شهر عملا بخش مهمی از اقلیم کردستان عراق را نیز اشغال کند.

سرلشکر سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران شخصا با ۷۰ تن از نیروهایش به اربیل می‌رود و طی عملیاتی که شخصا فرماندهی آن را به عهده داشت، موفق می‌شود محاصره شهر اربیل را بشکند.

نقش ایران در بغداد

مارکو کارنلوس، سفیر سابق ایتالیا در عراق درباره نقش ایران در جلوگیری از سقوط بغداد می‌گوید: آمریکایی‌ها به صورت خصوصی هم در جلساتی که من با آنها داشته‌ام پذیرفته‌اند که مداخله سریع ایران در سال ۲۰۱۴ (سال ۹۳) بود که پس از سقوط موصل، مانع سقوط بغداد و اربیل توسط داعش شد.

همچنین سردار صفوی در این‌باره گفته بود: اگر حضور قاسم سلیمانی و دوستان ایشان نبود بغداد و دمشق سقوط کرده بود.

حجت الاسلام سید حمید حسینی از رهبران مقاومت اسلامی و رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون اسلامی در عراق هم درباره حضور و عملیات‌های ایران در عراق عنوان کرده است: ما در عراق وضعی خیلی بدی داشتیم؛ به یاد دارم سردار حاج قاسم سلیمانی وقتی وارد عراق شد که در روز ۱۰ تا ۱۵ انفجار در بغداد داشتیم؛ ساعت ۷:۳۰ صبح ماشین منفجر می‌شد تا ساعت ۵ بعد از ظهر ادامه داشت؛ هر ساعت، هر ۴۰ دقیقه، هر نیم ساعت یک ماشین منفجر می‌شد. ایشان وارد شد و عراق آمدند، ماموریتی داشتند که جلوی این انفجارها را بگیرند و اجازه ندهند انفجار شود؛ همه می‌گفتند چطور می‌شود یک فرد ایرانی یک سردار پیروز ایران بخواهد جلوی انفجارها را بگیرد؛ همه تعجب می‌کردیم که می‌خواهند چه کار کنند؛ اخلاص این مرد و اخلاص مردم شریف عراق دست به دست هم داد و همه نتیجه را دیدند.

بمباران مواضع داعش در ۴۰ کیلومتری مرز ایران

احمدرضا پوردستان، جانشین فرمانده کل ارتش ایران، اعلام کرده بود که هواپیماهای این نیرو، سال ۹۳ مواضع گروه داعش را در حدود ۴۰ کیلومتری مرز ایران بمباران کرده‌ بودند. گروه تروریستی داعش خرداد سال ۹۳ با تصرف شهرهای جلولا و السعدیه در استان دیاله عراق تا ۴۱ کیلومتری مرز خسروی و خاک ایران پیشروی کردند.

چند ماه پس از آن احمدرضا پوردستان که در آن زمان فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران بود، اعلام کرد که جمهوری اسلامی به این گروه هشدار داده که اگر به ۴۰ کیلومتری مرزهای ایران نزدیک شوند، با حمله نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مواجه خواهند شد.

پوردستان در این‌باره  توضیح داده بود که در آن زمان خودش با بالگرد به داخل خاک عراق رفته و «تا نزدیکی سعدیه و جلولا» پیش رفته است.

به گفته این فرمانده ارتش، فرماندهان ارتش «حتی تا رده فرمانده گروهان و فرمانده دسته» با هماهنگی مرزبانی عراق وارد خاک این کشور شده و محدوده ۴۰ کیلومتری را تعیین کرده‌اند که در صورت عبور نیروهای داعش از آن محدوده گلوله‌باران شوند.

او همچنین  گفته بود که نیروی هوایی ارتش ایران برخی از مواضع این گروه تروریستی که قبل از این ۴۰ کیلومتر بوده را بمباران کرده اما این خبر در  آن زمان منتشر نشده است.

پس از این رویداد نیز تعداد دیگری از مقام‌های جمهوری اسلامی با تعیین «خط قرمز» ۴۰ کیلومتری برای گروه تروریستی داعش در همه مرزهای ایران هشدار دادند که اگر نیروهای این گروه از این محدوده عبور کنند به آنان حمله خواهد شد.

شکسته شدن محاصره آمرلی در شهریور سال ۹۳

پیشمرگه‌های کرد و نیروهای نظامی مردمی عراق با کمک نیروهای دولتی این کشور موفق شدند تروریست‌های داعش در شمال عراق را وادار به عقب‌نشینی کنند و به محاصره ۶ هفته‌ای شهر آمرلی پایان دهند.

پیشمرگه‌های کرد روز سه‌شنبه (۲ سپتامبر/ ۱۱ شهریور) به خبرگزاری رویترز گفتند که نیروهای  داعش را از شهر سلیمان‌بیک نیز عقب راندند. آن‌ها پشتیبانی ایران را در شکستن محاصره آمرلی و پیروزی‌های خود موثر خواندند.

افسران کُرد از مشاوره و حمایت نظامی ایران از پیشمرگه‌ها در نبرد علیه نیروهای تروریست خبر دادند. یک افسر کُرد به شرط ناشناس ماندن گفته است که ایران اسلحه و نقشه‌های جنگی در اختیار پیشمرگه‌ها قرار داده است.

خبرنگار شبکه رادیوهای دولتی آلمان نیز از شایعاتی مبنی بر حملات جنگنده‌های هوایی ایران علیه نیروهای داعش برای شکستن محاصره آمرلی خبر داده است. محاصره شهر آمرلی روز یکشنبه (۳۱ اوت/ ۹ شهریور) پس از ۶ هفته شکسته شد. این شهر در فاصله میان بغداد و کرکوک واقع شده است. ساکنان آمرلی که شمار آن‌ها ۱۲ هزار تا ۲۰ هزار نفر تخمین زده می‌شوند، در مدت محاصره با کمبود مواد غذایی و آب آشامیدنی مواجه بودند.

عملیات عاشورا در مهر ۹۳

عملیات عاشورا عنوانی عملیاتی است که به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی و سردار دلاور خرم‌روز در برابر نیروهای داعش انجام شد و به آزادی شهر جرف الصخر در اطراف بغداد انجامید.

این عملیات بدون تلفات برای نیروهای عراقی ضربات سنگینی به داعشی‌ها وارد شد. سردار دلاور خرم‌روز با استفاده از تکنیک های نظامی امدادی و کلاسیک کلیه داعشی ها را محاصره و به هلاکت رساند.

عملیات آزادسازی تکریت در اسفند ۹۳

نیروهای عراقی شاملِ نیروهای امنیتیِ دولتِ عراق و بسیج مردمی عراق، نیروهای نظامیِ شیعه و عشایر سنی با همراهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند. این جنگ پس از ماه‌ها آماده‌سازی با هدفِ محاصره و بازپس‌گیریِ شهر، در مارسِ ۲۰۱۵ با پیروزیِ نیروهای دولتی به انجام رسید.

جلوگیری از سقوط سامرا به دستور مستقیم رهبر انقلاب

در زمستان سال ۹۳ درست زمانی‌که داعش در نزدیکی سامرا بوده و احتمال سقوط آن وجود داشت، دولت عراق با آمریکا وارد مذاکرده می‌شود، اما آن زمان آمریکا با اعلام اینکه بررسی شرایط ۶ ماه زمان می‌برد، جواب درستی به عراق نمی‌دهد. همان زمان عراق با ایران هم مذاکره می‌کند؛ رهبر انقلاب نه در چند ساعت که فقط در چند دقیقه دستور مستقیم می‌دهند که سامرا نباید سقوط کند و ایران همان روز وارد منطقه می‌شود.

 
 
 

حمله هوایی سپاه در سال ۹۶

۲۸ شهریور ۹۶ سپاه پاسداران ایران با دو موشک قیام و ذوالفقار به دیرالزور سوریه که مرکز تجمع فرماندهی و پشتیبانی گروهک تروریستی تکفیری داعش بود، حمله کرد. در این حمله که از مبداء پایگاه‌های موشکی سپاه در کرمانشاه و سنندج انجام شد، موشک های بالستیک سپاه با طی فاصله حدودا ۶۵۰ کیلومتری بر سر تروریست ها در شهر دیرالزور فرود آمد.

شامگاه یکشنبه عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به مواضع داعش در دیرالزور با اصابت دقیق ۶ فروند موشک زمین به زمین انجام شد. این اقدام در واکنش به اقدام تروریستی چهارشنبه ۱۷ خرداد به حرم امام خمینی (ره) و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی بود که تلفات و خسارات بسیاری را برای تروریست های داعشی به دنبال داشت.

آخرین سنگر داعش در شرق سوریه آزاد شد

ارتش سوریه با پشتیبانی نیروهای مقاومت، شهر البوکمال در جنوب استان دیرالزور را به عنوان آخرین پایگاه بزرگ داعش آزاد کردند. یگان های ارتش سوریه روز چهارشنبه با پشتیبانی نیروهای مقاومت در ادامه مبارزه با گروه تروریستی داعش، موفق شده بودند شهر البوکمال در جنوب استان دیرالزور را به عنوان آخرین پایگاه بزرگ داعش در شرق این کشور محاصره کنند.

این پیشروی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت و یگانهای حشدالشعبی در چارچوب عملیات والفجر ۳ و با هدف پاکسازی تمام مناطق شرقی سوریه از گروه تروریستی تکفیری داعش انجام شد.

آزادسازی البوکمال در حقیقت پایانی بر گروه تروریستی داعش در عملیات میدانی بود.

 

این‌ها تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های ایران و مدافعان حرم در مبارزه با تروریست‌های منطقه بوده است، با این اوصاف واقعا چه کسی داعش را نابود کرده است؟

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا