معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث معنوی فرهنگی استان گفت: خاک‌های فروریخته در خندق مجاور این بنا مربوط به خاکریز قناتی قدیمی کنار این منطقه بوده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، علی اصغر صمدیانی، با بیان اینکه خاک‌های فروریخته شده از دیوار خندق نارین قلعه میبد متعلق به بدنه بنا نیست، گفت: در مجاورت این خندق رشته قناتی وجود دارد و خاک‌های مذکور مربوط به خاکریز قنات قدیمی است که اطراف خندق دپو شده ولی با توجه به آبیاری باغات کنار قلعه و نفوذ آب به این دپوها دچار ریزش شده است و هیچ ارتباطی با دیوارهای قطور نارین قلعه ندارد.

صمدیانی افزود: هر چند که در فرو ریزش این خاک‌ها، آسیبی به بنا نرسیده و خسارتی به آن وارد نشده است اما به منظور اطمینان بیشتر از سلامت بنا، تیمی مشتکل از کارشناس فنی و باستان‌شناس در حال بررسی سازه هستند.

نارین قلعه‌ی میبد یزد، یکی از بنا‌های تاریخی و باشکوه ایران کهن در دوران ساسانی است که معماری و هنر سازندگان آن، موجب تحسین باستان‌شناسان و تاریخ‌دوستان شده و در سال ۱۳۵۴ با شماره‌ی ۳۴۹۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

یک سوم وسعت شهرستان میبد بافت تاریخی است و با ۱۰۴ هزار نفر جمعیت در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا