به طورکلی سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از دیابت توصیه می‌کند که روزانه حداکثر پنج درصد انرژی مورد نیاز از طریق مصرف قندها تامین شود. بنابراین مقدار توصیه شده قند و شکر مصرفی از کل مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌شود، نباید بیشتر از 25 گرم یا پنج قاشق مرباخوری باشد.

برای پیشگیری از دیابت بارداری باید از مصرف سوسیس، کالباس، خامه، سرشیر، چیپس و دیگر غذاهای چرب، خودداری کرد و توجه داشت باید مصرف چربی‌های حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس از جمله روغن حیوانی، روغن نباتی جامد و نیمه جامد، کره، پیه و دنبه را به حداقل ممکن رساند.

مطالعات نشان می‌دهد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی در افرادی که ۲۰درصد انرژی روزانه خود را از قند و شکر دریافت می‌کنند در مقایسه با گروهی که کمتر از ۱۰درصد انرژی روزانه خود را از قند و شکر تامین کرده‌اند، ‌ ۳۸درصد بیشتر است. در نتیجه در افرادی که ۲۱درصد و یا بیشتر از کالری روزانه خود را از مواد قندی و شیرین تامین می‌کنند، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی دو برابر بیشتر است.

اثرات مصرف زیاد قند و شکر موجب کاهش کلسترول خوب «HDL» می‌شود و در صورتی که بیشتر از ۲۰ درصد انرژی روزانه از قند و شکر تامین شود، باید شاهد بالا رفتن تری گلیسرید خون نیز باشیم. همچنین مصرف منظم نوشیدنی‌های شیرین به میزان هفت وعده یا بیشتر در هفته با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی همراه است.

بر اساس این گزارش، پیشگیری از بیماری‌های قلبی_عروقی باید از دو سالگی آغاز شود و این نکته را در نظر گرفت که محدودیت مصرف شیرینی‌ها باید در تمام دوران زندگی مستدام باشد. با توجه به ارتباط مستقیم بین مصرف قند و شکر و به طور کلی مواد قندی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی و مرگ و میر ناشی از آن، باید کمتر از ۱۰درصد کل انرژی دریافتی روزانه از قندهای ساده تامین شود.

بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، برای کنترل این موضوع زنان در روز نباید بیش از ۱۰۰ کالری یا شش قاشق چای‌خوری و مردان نباید بیش از ۱۵۰کالری یا ۹ قاشق چای‌خوری شکر مصرف کنند. منظور از این میزان، شکر استفاده شده در کل موادغذایی مصرف شده در طول روز است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا