یزد فردا:صادق زيباكلام كارشناس مسائل سياسي و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس به بيان دلايل حمايت خود از ميرحسين موسوي نخست‌وزير دوران دفاع مقدس براي حضور در انتخابات دهم رياست جمهوري پرداخت.
زيباكلام با بيان اين مطلب كه ميرحسين موسوي براي نامزدي از سوي جريان اصلاحات، شايسته‌تر از سيدمحمدخاتمي است، گفت: البته من فقط مسئله انتخابات را مد نظر ندارم بلكه دليل اصلي‌ام براي اين قضاوت، روزهاي بعد از انتخابات است.
وي افزود: شانس مهندس موسوي براي اينكه بتواند دولت مقتدري تشكيل دهد و اين دولت بتواند در عرصه عملي و اجرايي كار كند و موفق باشد خيلي بيشتر از آقاي خاتمي است.
صادق زيباكلام در بيان دلايل اين قضاوت خود، اظهار داشت: حلقه اول ياران و مديران خاتمي همچون محمدرضا خاتمي، محمدعلي ابطحي، بهزاد نبوي، مصطفي‌تاج‌زاده، علوي‌تبار و سعيد حجاريان كه ستون فقرات تيم خاتمي را تشكيل مي‌دهند، به طور قطع با برخي از مراكز قدرت همخواني ندارند و به شدت مورد مخالفت شمار عمده‌اي از مراكز قدرت در كشور هستند.
وي افزود: البته وقتي صحبت از حلقه اول ياران و مديران خاتمي مي‌شود لزوماً به اين معناست كه هر چند اين افراد در جايگاه‌هاي مسئوليت و «مديريت آشكار» قرار ندارند اما در عين حال، تمام تصميم‌ها در مورد عزل و نصب‌ها، تعيين سياست‌ها و خط مشي‌ها توسط اين حلقه انجام مي‌شود.
به باور زيباكلام حتي اگر خاتمي پيروز انتخابات هم باشد، به دليل سابقه همكاري و طرز تفكر افراد نزديك به خاتمي، برخي از مراكز مهم قدرت از همان ابتدا به ساكن در مقابل دولت خاتمي مقاومت خواهند كرد.
استاد علوم سياسي دانشگاه تهران تصريح كرد: با روي كار آمدن سيدمحمد خاتمي همان داستان قديمي و تكراري سال‌هاي 76 تا 84 تكرار خواهد شد.
زيبا كلام معتقد است كه اختلاف نظر جناح راست با ميرحسين موسوي بسيار كمتر از اختلاف نظر آنها با خاتمي است.
وي در ادامه گفت‌وگويش با خبرگزاري فارس، گفت: شانس آقاي كروبي و ميرحسين موسوي براي تشكيل دولت بسيار بالاتر از سيدمحمد خاتمي است زيرا در بين اصولگراها ترديدهايي در مورد حلقه نخست همفكران و همراهان خاتمي وجود دارد. اصولگراها نگران اين مسئله هستند كه اگر تيم خاتمي، قوه مجريه را در دست بگيرد باز هم كشور به سمت و سوي سكولاريسم و گرايشاتي از اين قبيل پيش برود. البته اين كه آيا اين نظر مخالفان خاتمي درست است يا نه، جاي بحث دارد اما شخصاً با نظر مخالفان آقاي خاتمي موافق نيستم.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه تهران ادامه داد: اما اصولگراها چنين نگراني و استنباطي را در خصوص مهندس موسوي و حجت‌الاسلام كروبي ندارند بنابراين احتمال و ضريب موفقيت اين دو شخصيت بيشتر از آقاي خاتمي است.
وي با بيان اين تحليل كه اگر خاتمي كانديداي اصلي اصلاح طلبان باشد و ميرحسين موسوي ظرف چند ماه آينده به نفع خاتمي كنار برود، در اين حالت تمام جريانات جناح راحت پشت سر احمدي‌نژاد قرار مي‌گيرند، گفت: در اين حالت، حتي منتقدان سرسخت آقاي احمدي‌نژاد در جناح راست و حتي جريانات معتدل و ميانه‌رو اين جريان هم براي ممانعت از پيروزي خاتمي در انتخابات پشت سر احمدي‌نژاد مي‌ايستند.
زيباكلام با اشاره به انتقادهاي جدي برخي چهره‌هاي شاخص جريان اصولگرا به عملكرد محمود احمدي‌نژاد، اظهار داشت، برخي از چهره‌هاي تاثيرگذار اصولگرايان همچون آقاي ناطق نوري، دكتر علي لاريجاني، احمد توكلي، محمدخوش‌چهره و عماد افروغ انتقادهاي جدي به سياست‌هاي آقاي احمدي‌نژاد بويژه سياست‌هاي اقتصادي او دارند و در شرايط عادي به هيچ وجه حاضر به حمايت از ايشان نيستند. اما همين منتقدان جدي، اگر با شرايطي مواجه شوند كه خاتمي در برابر احمدي‌نژاد قرار بگيرد به حمايت از آقاي احمدي‌نژاد برمي‌خيزند.
وي خاطرنشان كرد: در صورت حضور ميرحسين موسوي در انتخابات، به طور قطع منتقدان اصولگراي احمدي‌نژاد به حمايت از مهندس موسوي قيام مي‌كنند.
به گفته زيباكلام، اصولگراها ترديدهايي را كه در مورد وفاداري به ارزش‌هاي انقلاب و اصولگرايي در مورد خاتمي دارند به هيچ وجه درباره ميرحسين موسوي ندارند و تصويري كه از ميرحسين دارند تصوير يك مسلمان اصولگرا و پايبند به مباني انقلاب اسلامي است و اين دليل ديگري براي ترجيح دادن ميرحسين بر سيد محمد خاتمي است.
اين استاد علوم سياسي دانشگاه تهران با اشاره به اين نكته كه ميرحسين در مقايسه با خاتمي، نقاط ضعفي هم دارد، اظهار داشت: اولين نقطه ضعف ميرحسين اين است كه نسل بعد از انقلاب خيلي با ايشان آشنا نيست و اين در حالي است كه ميانگين سني 18 تا 50 سال، همه آقاي خاتمي را مي‌شناسند. بنابراين اگر ميرحسين كانديداي اصلي جريان اصلاحات باشد اصلاح‌طلبان مجبورند فعاليت‌هاي گسترده‌اي براي شناساندن ايشان به نسل جديد انجام دهند.
زيباكلام در پاسخ به اين سئوال خبرنگار سياسي فارس كه گفت: يكي از تحليل‌هاي نزديك به حقيقت اين است كه خاتمي و ميرحسين به توافق رسيده‌اند كه اگر ميرحسين ماندني شد خاتمي او را به نسل جوان بشناساند و اگر خاتمي ماندني شد، ميرحسين اعتماد از بين رفته قشر سنتي و مذهبي جامعه به خاتمي را ترميم كند، اظهار داشت: من اميدوارم اين تحليل به وقوع بپيوندد و ميرحسين و خاتمي دو روي يك سكه باشند و در اواخر فروردين ماه حسب نظرسنجي‌ها و شرايط پيش آمده به اين جمع‌بندي برسند كه كدام يك در عرصه رقابت باقي بمانند. چنين تحليلي وجود دارد و ظاهراً ميرحسين و خاتمي قصد دارند تا روشن شدن شرايط هر دو وارد عرصه شوند تا در زمان مناسب تصميم مناسب را بگيرند.
عضو هيات علمي دانشگاه تهران خاطرنشان كرد: سرنوشت انتخابات را نه طرفداران آقاي خاتمي تعيين مي‌كنند و نه طرفداران آقاي احمدي‌نژاد؛ بلكه سرنوشت انتخابات با 20 ميليون نفري است كه با صندوق‌هاي راي قهر كرده‌اند. در تير 84 با وجود اينكه 27 ميليون نفر در انتخابات شركت كردند اما نزديك به 19 ميليون نفر واجد شرايط ديگر در انتخابات حاضر نشدند. به نظر من همان 27 ميليون نفري كه در سال 84 پاي صندوق‌ها آمدند دوباره هم در اين دوره مي‌آيند اما هر كس بتواند 19 ميليون نفر ديگر را پاي صندوق‌ها بياورد سرنوشت انتخابات را تغيير خواهد داد.
زيبا كلام پيش‌بين كرد: در صورتي كه آن 19 ميليون نفر در انتخابات شركت نكنند، احمدي‌نژاد پيروز انتخابات است. تنها شانس ميرحسين، خاتمي و كروبي براي پيروزي اين است كه بتوانند اين 19 ميلون نفر را پاي صندوق‌ها بياورند. حتي اگر نيمي از اين تعداد (اكثريت خاموش) هم راي بدهند اصلاح طلب‌ها پيروز مي شوند.
صادق زيباكلام در ادامه گفتگوي خود با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، تصريح كرد: آقاي خاتمي از نظر توان اجرايي و مديريتي شخصيت با استعداد و توانمندي نيست و اين يك واقعيت تلخ است. به نظر من شخصيت‌هايي مثل هاشمي رفسنجاني، عبدالله نوري و غلامحسين كرباسچي به لحاظ مديريتي و اجرايي به مراتب توانمند‌تر از خاتمي هستند.
وي افزود: يكي از دلايلي كه من ميرحسين موسوي را بر خاتمي ترجيح مي‌دهم همين «توان اجرايي و مديريتي» است با اينكه شخصاً با برخي سياست‌هاي مهندس موسوي در دوران نخست‌وزيري ايشان موافق نبودم اما واقعيت اين است كه توان اجرايي ميرحسين موسوي براي مديريت كشور بسيار بالاتر از آقاي خاتمي است.
زيباكلام ادامه داد: علي‌رغم جنگ تحميلي و مسائل سياسي هولناكي كه آن زمان وجود داشت مهندس موسوي با توان بالايي كشور را اداره كرد. البته نبايد فراموش كنيم كه حضور حضرت امام (ره) در كليت نظام و حضور آقاي هاشمي رفسنجاني هم پشت گرمي ويژه‌اي براي مهندس موسوي بود.
زيباكلام تاكيد كرد: افرادي همچون محمدرضا خاتمي، بهزاد نبوي، محمدعلي ابطحي، مصطفي تاج‌زاده و سعيد حجاريان كه حلقه اول ياران سيدمحمدخاتمي هستند خيلي بر ايشان تاثيرگذارند به طوري كه بسياري از تصميمات آقاي خاتمي توسط همين افراد گرفته مي‌شود در حالي كه اين حالت براي مهندس موسوي وجود ندارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا