معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: با حضور مدیرکل امور موزه های وزارت میراث فرهنگی موزه خانه فرخی یزدی افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، علی اصغر صمدیانی، گفت: عصر دیروز، سه شنبه ۲۳ مهر، در آستانه هشتادمین سال درگذشت فرخی یزدی، با حضور مدیرکل امور موزه های وزارت میراث فرهنگی، موزه او در بافت تاریخی یزد به بهره برداری رسید.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، افزود: خانه فرخی در قالب موزه ای برای معرفی این شاعر و ادیب یزدی طراحی شده و پاتوق و پایگاهی برای هنرمندان، شعرا، روزنامه نگاران و دوستداران فرهنگ، ادب و هنر خواهد بود.

او با بیان اینکه خانه فرخی به تازگی با اعتبار ۲۲۰ میلیون تومان مرمت و احیا شده است، ظهار داشت: اجرای مجدد کف‌سازی پشت بام، آجر فرش حیاط، نصب درب های سنتی چوبی، اجرای کاهگل و سیمگل از اقدامات مرمتی در این خانه است.

خانه فرخی از ویژگی‌های معماری خانه‌های ایرانی برخوردار است به طوری که دو ورودی در شمال، دو حیاط مرکزی و اتاق‌ هایی در اطراف حیاط دارد و زیرزمین این خانه نیز به وسعت کل بنای هم‌کف است.

این بنا، یکی از مهمترین بناهای اواخر دوره اسلامی به شمار می آید که در تملک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است و در سال ۱۳۹۱ با شماره ۳۰۸۴۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

محمد فرخی یزدی، شاعر و روزنامه‌نگار دوره مشروطیت در سال ۱۲۶۷ در یزد متولد شد، او سردبیر نشریات زیادی از جمله روزنامه طوفان و نماینده مردم یزد در دوره هفتم مجلس شورای ملی بود که در شب ۲۵ مهر ماه ۱۳۱۸ در زندان قصر کشته شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا