یزدفردا:مصرف طولانی مدت این محصولات به دلیل تماس مداوم بدن با مواد شیمیایی سمی و بسیار خطرناک موجود در آنها می تواند منجر به مشکلاتی از جمله فشار خون بالا و حتی نازایی شود.

 

به گزارش یزدفردا به نقل از  خبر فوری، پژوهشگر و مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با هشدار درباره خطرات مصرف لوازم آرایشی تقلبی گفت: مصرف طولانی مدت این محصولات به دلیل تماس مداوم بدن با مواد شیمیایی سمی و بسیار خطرناک موجود در آنها می تواند منجر به مشکلاتی از جمله فشار خون بالا و حتی نازایی شود.

دکتر محمد بقایی داروساز افزود: متاسفانه مردم تا شخصا دچار مشکلی نشوند باور نمی کنند که چه خطراتی در کمین آنهاست و ممکن است بیمار بعدی حاصل از مصرف این محصولات تقلبی و قاچاق خود آنها یا یکی از بستگان نزدیکشان باشد.

وی تاکید کرد: کف کوچه و خیابان، مترو و دکه های نامعتبر محل خریداری محصولات آرایشی و بهداشتی نیست و درصورت خریداری، این لوازم عوارض خطرناکی برای سلامت پوست و بدن دارند.

پژوهشگر و مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: مقادیر بالا و بسیار سمی سرب که گاهی بیش از ١٥ برابر حد مجاز بود و به راحتی می تواند اثرات بیماری زایی و حتی سرطان زایی بسیار بالایی داشته باشد نیز گزارش شده است.

وی به مردم توصیه کرد: هنگام خرید این نوع از کالاها به محل عرضه، قیمت متعارف، برچسب اصالت کالا، اصالت برچسب، تاریخ تولید و انقضا و پلمب بودن کالا دقت کافی کنند و در صورت هرگونه شک و تردید، مراتب را سریعا به کارشناسان در معاونت‌های غذا و دارو سراسر کشور گزارش کنند.

مردم هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی باید به برچسب اصالت آن توجه کنند؛ طرح برچسب اصالت، طرحی است که طی آن برچسب هایی روی محصولات سلامت محور مانند فرآورده های آرایشی نصب می شود تا مردم با دیدن آنها اجناس ایمن را خریداری کنند اما نکته مهم این است که این برچسب ها به خودی خود بیانگر اصالت کالا نیستند و حتما باید از سامانه www.ttac.ir یا پیامک ۲۰۰۰۸۸۲۲ استعلام شوند.

در صورت استعلام برچسب اعلام شده، همه اطلاعات نشان دهنده اصالت یک محصول مانند نام کالا، تاریخ تولید، انقضا، نام تولیدکننده، واردکننده و اصل یا تقلبی بودن محصول مشخص خواهد شد.

 

منبع: ایرنا

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا