یزدفردا:یک متخصص فیزیوتراپی گفت: مبتلایان به آسم پس از مشورت با پزشک خود و با رعایت نکاتی می‌توانند به راحتی ورزش کنند.

 

فرناز المعی‌نژاد متخصص فیزیوتراپی درباره آسم اظهار کرد: آسم یک بیماری مزمن التهابی راه‌های تنفسی است که را‌ه‌های تنفسی را تنگ و خلط را ایجاد می‌کند؛ اسپاسم راه‌های هوایی و وجود خلط در آن‌ها در سخت شدن رسیدن هوا به داخل ریه‌ها موثر است. 

مهم‌ترین علائم آسم

او بیان کرد: سرفه، خس‌خس سینه، احساس گرفتگی در قفسه سینه، تنگی نفس، خستگی عمومی و کاهش ظرفیت تحمل فعالیت‌های فیزیکی از مهم‌ترین نشانه‌های آسم هستند. در برخی افراد این علائم فقط در هنگام ورزش بروز پیدا می‌کند که به این وضعیت آسم ناشی از ورزش گفته می‌شود. فعالیت ورزشی عامل محرک التهاب مجاری تنفسی و تنفس در هوای سرد و خشک عامل محرک آسم ناشی از ورزش است.

این متخصص فیزیوتراپی افزود: یکی از اهداف درمان آسم کمک به بیمار به جهت بازگشت به سبک زندگی سالم و طبیعی است به طوری که فرد قادر باشد ورزش کند و فعالیت فیزیکی مناسب داشته باشد. در مبتلایان به آسم تمرکز اولیه روی درمان دارویی، پرهیز از محرک‌های آسم، چکاپ دوره‌ای ریه و علائم آسم است. اگر علائم آسم از انجام فعالیت‌های روزانه شما جلوگیری کند باید با پزشک خود مشورت کنید شاید با ایجاد تغییر کوچکی در برنامه درمانی خود بتوانید فعالیت‌های ورزشی روزانه‌تان را به راحتی انجام دهید.

المعی‌نژاد تأکید کرد: ورزش منظم در مبتلایان به آسم به بهبود عملکرد ریه‌ها کمک می‌کند. فعالیت ورزشی منظم با تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری در جلوگیری از ابتلا به سرما‌خوردگی‌های مکرر دارد. ورزش همچنین با کاهش وزن از بروز حملات مکرر آسم جلوگیری می‌کند. تولید هورمون‌های شادی آفرین در بدن هنگام ورزش تأثیر چشمگیری در کاهش استرس و افسردگی فرد مبتلا به آسم دارد.

 

مناسب‌ترین ورزش‌ها برای مبتلایان به آسم

این متخصص فیزیوتراپی تصریح کرد: ورزش‌های گروهی که سِت‌های سنگین دارند مانند والیبال و ژیمناستیک همچنین ورزش‌های انفرادی همچون پیاد‌ه‌روی، دوچرخه سواری و کوهنوردی برای مبتلایان به آسم مفید هستند. شنا هم به علت تنفس کردن ریتمیک در هوای گرم و مرطوب و تمرکز بر تقویت عضلات شانه و دست‌ها، ورزش مناسبی برای این افراد است. فعالیت‌های ورزشی که سِت‌های سنگین بلند مدت دارند مانند بسکتبال، فوتبال و دویدن مسافت‌های طولانی برای مبتلایان به افراد دچار آسم چندان مناسب نیستند. با وجود این بسیاری از مبتلایان آسم این ورزش‌ها را به راحتی انجام می‌دهند.

المعی‌نژاد گفت: مبتلایان به آسم قبل از ورزش کردن باید با پزشک خود مشورت کنند. پزشک اغلب به این افراد پیشنهاد می‌کند که قبل از ورزش از اسپری‌های گشادکننده نای استفاده کنند. افراد دچار این عارضه در ابتدای ورزش باید بدن خود را به آرامی گرم و در انتهای ورزش هم با انجام حرکات کششی بدن خود را سرد کنند.

او اظهار کرد: اگر هوا سرد است مبتلایان به آسم بهتر است در خانه ورزش کنند و در صورتی که بیرون از خانه ورزش می‌کنند باید دهان و بینی خود را به کمک ماسک بپوشانند. افراد دچار آسم به ویژه مبتلایان به آسم حساسیتی در روز‌های آلوده نباید بیرون از خانه ورزش کنند.

این متخصص فیزیوتراپی بیان کرد: مبتلایان به آسم در صورت ابتلا به سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های ویروسی باید ورزش کردن را متوقف و شدت ورزش را متناسب با توان بدنی و شرایط تنفسی خود تنظیم کنند و هنگام ورزش از بینی نفس بکشند. آسم هرگز نباید از ورزش  کردن افراد  دچار این عارضه جلوگیری کند؛ بنابراین اشخاص برای حفظ سلامتی جسمانی و روانی خود باید فعال باشند. یوگا ورزشی سبک با تمرکز بر تنفس ریتمیک و دیافراگمی است بنابراین انجام این ورزش به مبتلایان به آسم پیشنهاد می‌شود. افراد دچار این عارضه باید از ورزش کردن در کنار مواد  محرک آسم مانند گرد و غبار و دود سیگار پرهیز کنند.

 

اگر در هنگام ورزش به حمله تنفسی شدید دچار شدیم، چه کار باید بکنیم؟

المعی‌نژاد یادآوری کرد: مبتلایان به آسم در صورت دچار شدن به حمله تنفسی شدید هنگام ورزش باید  بلافاصله ورزش را قطع کنند و از دستورالعمل‌هایی که در زمان بروز حمله آسم به آن‌ها آموزش داده شده است، پیروی کنند. افراد همچنین در صورت تشدید علائم باید با اورژانس تماس بگیرند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا