راه غلبه بر ترس با روش های اسلامی و علمی راههای مقابله بر ترس از بیماری و زندگی و ازدواج روش درمان ترس و اضطراب با طب سنتی را در سایت فتوکده می خوانید

ترس یک نوع واکنش احساسی و هیجانی به تهدید و خطر است. این احساس ناخوشانید موجب تپش قلب، تعریق زیاد، تنگی نفس، سرخ شدن صورت و … می شود.

 

ترس از اضطراب متفاوت است. اضطراب بدون وجود عامل بیرونی تهدید ایجاد می شود. ترس با ایجاد تأثیرات نامطلوب در زندگی افراد آزادی افکار و عمل و میزان رضایت آنها را کاهش می دهد.

 

 

 

20 روش مقابله با ترس با روش های علمی

 

بررسی میزان منطق ترس ها

 

بسیاری از وقایع و اتفاقات ناگواری که از آنها می ترسید هرگز به وقوع نمی پیوندند.

 

با تفکر منطقی و عقلانی و بررسی نمونه های مشابه عینی و میزان بروز این حوادث و تعداد کسانی که از وقوع این اتفاقات در هراس هستند، پی خواهید برد که اکثر این ترس ها بی پایه و اساس و زاییده تخیلات و نگرانی های درونی رشد یافته شما هستند.

 

صرف زمان برای مقابله با ترس ها

 

ادامه دادن به فعالیت های روزمره همزمان با پرورش دادن افکار ترسناک در ذهن تقریباً غیر ممکن است. بنابراین در زمان مناسب به ترس هایتان توجه کنید و آنها را به طور کامل با صرف وقت لازم برطرف سازید.

 

قبل از انجام کار های مهم برای مدتی کوتاه حداقل 15 دقیقه با پرداختن به اموری مانند پیاده روی، استحمام با آب گرم، نوشیدن چای و … ذهن خود را از ترس ها و نگرانی ها رها سازید.

 

اشتباهات را بپذیرید

 

منشأ بسیاری از ترس ها و استرس ها در حس کمال گرایی مطلق و افراطی و عدم پذیرش نقص های فردی نهفته است.

 

این نوع تفکر که افراد باید همیشه بهترین باشند، با این واقعیت که انسان ها ویژگی های مختلف و استعداد های متفاوت دارند در تضاد می باشد.

 

علاوه بر این تغییر محیط و شرایط در کیفیت عملکرد افراد تأثیر زیادی دارند.

 

فرار کردن ممنوع

 

فرار کردن از ترس ها باعث افزایش تدریجی میزان ترس و عدم احساس آرامش خاطر در افراد می شود.

 

از طریق رو به رو شدن با ترس ها و مبارزه با آنها شادی واقعی و آزادی روانی و عاطفی را تجربه می کنید. در صورتی که مواجهه با ترس شما را به عوارض شدید جسمی دچار می کند، به کار گیری این روش به هیچ وجه توصیه نمی شود.

 

آرامش از طریق افکار مثبت

 

تصویرسازی ذهنی مثبت از طریق بستن چشمان و تصور قرار گرفتن در یک محیط امن و آرام مانند یک دشت سرسبز یا یک ساحل زیبا و فکر کردن به خاطرات خوش گذشته موجبات آرامش ذهن و تقویت اعصاب شما را فراهم می کند.

 

همین امر با افزایش کیفیت تفکر و قوای ذهنی زمینه ساز یافتن یک راه حل مناسب برای غلبه بر ترس است.

 

مراجعه به مشاور یا روانشناس

 

گفتگو و صحبت کردن درباره ترس های درونی با افراد معتمد، اعضای خانواده، دوستان، همکاران و آشنایان سبب ایجاد آرامش و کاهش احساس ترس در افراد می شود.

 

در صورتی که این امر امکان پذیر نباشد، بازگو کردن مشکلات و دغدغه های روانی در حضور مشاور و روانشناس متخصص بهترین پیشنهاد قلمداد می شود.

 

این متخصصین با ارائه راهکار های مناسب افراد را برای غلبه بر ترس های خود راهنمایی می کنند.

 

 

 

راههای غلبه بر ترس با رژیم غذایی

 

مصرف سبزی ها و میوه ها و غذا های حاوی ریز مغذی ها به مقدار مورد نیاز بدن، نوشیدن آب کافی و بهره مندی از خواب شبانه به مدت 8 ساعت در روز با تقویت قوای جسمی و ذهنی افراد میزان استرس، اضطراب و ترس آنها را کاهش می دهد.

 

ضمناً مصرف سیگار و مواد مخدر نیز به هیچ وجه راهکار مناسبی جهت کاهش استرس و تحمل آسان ترس ها تلقی نمی شود.

 

تخلیه ترس با جیغ زدن

 

کنترل ترس مستلزم مصرف انرژی و افزایش میزان تمرکز بر این امر است.

 

جیغ کشیدن در هنگام مواجهه با وقایع و موارد ترسناک و یا در اماکنی مانند شهربازی موجب رها شدن انرژی نهفته ترس های هیجانی افراد و تخلیه فشار ها و تنش های روانی آنها می شود.

 

در بسیاری از مواقع افراد بر اثر ترس شدید در موارد اضطراری به صورت ناخود آگاه و غیر ارادی جیغ می کشند.

 

ایجاد آرامش با تنفس

 

نشستن و تمرکز بر روی تنفس در زمان افزایش ضربان قلب و تعریق دست ها بهترین روش مقابله با ترس است. در این شرایط باید به آرامی و همراه با قرار دادن کف دست روی شکم نفس بکشید. این کار علاوه بر افزایش توانایی تطبیق و سازگاری مغز و ذهن با شرایط استرس زا و ترسناک قوای ذهنی و جسمی شما را تقویت می کند.

 

اولویت شخصیت بیش از آبرو

 

شخصیت انسان خود واقعی او و ساخته و پرداخته افکار و اعمال او است. اما آبرو تفکر و نگرش دیگران نسبت به فرد است که دائماً در حال تغییر می باشد.

 

علاوه بر این هر انسانی شایستگی اظهار نظر در مورد خود حقیقی انسان ها را ندارد. متأسفانه بخش عمده ای از افراد از دیدگاه منفی دیگران نسبت به خود می ترسند.

 

پرورش شخصیت و اهمیت ندادن به دیدگاه مردم نسبت به شکست های خود موجب تسهیل در مقابله با ترس ها می شود.

 

فراموشی ترس با بازی های فکری

 

مطابق با تحقیقات اخیر انجام بازی های فکری تکراری و جذاب از طریق درگیر کردن ذهن با تصاویر و رنگ ها تا 6 ساعت پس از وقوع یک اتفاق ترسناک احتمال فراموشیآن را افزایش می دهد.

 

علاوه بر این پرداختن به امور و فعالیت های هیجان انگیر و مورد علاقه بستر مساعدی را برای افزایش اعتماد به نفس و قدرت خطر پذیری، تجربه اتفاقات جدید و موفقیت در امور مربوط به تجربه های تلخ گذشته فراهم می کند.

 

پیدا کردن راه حل

 

تفکر در خصوص موانع و محدودیت ها و بهانه تراشی در مورد عدم موفقیت صرفاً میزان ترس و استرس افراد را در شرایط مختلف افزایش می دهد.

 

بهترین روش برای مقابله با ترس در مواقع بحرانی جستجو و ایجاد فرصت های جدید، پیش بینی خطرات احتمالی، برنامه ریزی صحیح در جهت رفع موانع، تلاش و سختکوشی است.

 

تأثیر تمرین و تکرار

 

انجام کارها به صورت مکرر و تمرین مداوم موجب تقویت مهارت، احساس موفقیت، ایجاد افکار مثبت در ذهن و از بین رفتن ترس ناشی از این فعالیت ها می شود.

 

برای اجرای امور به صورت صحیح باید یک برنامه عملی دقیق طراحی و تنظیم کنید.

 

به خاطر داشته باشید در صورت بروز خطا یا اشتباه در حین انجام کارها با تمرین و تکرار ضعف های شما برطرف می شوند.

 

 

 

راه غلبه بر ترس با تلقین ذهنی

 

تلقین و واگویه های ذهنی تأثیر زیادی در مدیریت و کنترل نیرو های درونی احساسی و روانی افراد دارند

 

اگر از انجام کار یا وقوع حادثه ای می ترسید، تکرار مستمر جملاتی مانند من حتماً این کار را به خوبی انجام می دهم و یا این اتفاق هرگز به وقوع نمی پیوندد در غلبه بر ترس های شما تأثیرات چشمگیری دارد.

 

ترس های آزار دهنده و شدید بعضی از افراد نیز تنها با تلقین ذهنی از طریق روانکاوی و هیپونتیزم قابل درمان می باشند.

 

مقابله با ترس با روش های اسلامی

 

توصیه های ارزشمندی در خصوص مقابله با ترس در قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار وجود دارند بسیاری از این نکات طلایی دارای مصداق علمی بارز و عینی هستند.

 

بنابراین تعداد زیادی از روش های علمی و اسلامی مقابله با ترس با یکدیگر مشترک می باشند؛ در این راستا به چند مورد از مهمترین روش های اسلامی متفاوت در ذیل اشاره شده است.

 

ایمان به خدا و اعمال نیکو

 

ایمان به خدا و ذکر و یاد او موجب آرامش روح و روان و کاهش استرس و اضطراب روزمره افراد می شود.

 

اعتقاد به خداوند به عنوان تنها تکیه گاه اصلی و منبع قدرت لایزالی انسان ها را از انواع احساسات ترس، غم، ناراحتی و … رها می سازد.

 

انجام عمل صالح و درک این حقیقت که خداوند با رستگاران و نیکوکاران است، ترس را به پروای الهی و بندگی خداوند مبدل می کند.

 

راضی بودن به رضایت خداوند

 

افراد اغلب از فقدان عزیزان، مواجهه با بیماری و آسیب و … می ترسند.

 

اما توکل به خداوند و تسلیم بودن در برابر او حاکی از یقین به این موضوع است که خداوند صلاح انسان ها را بهتر از هر کسی می داند و تمام سختی ها، بلایا و آزمایشات با صبوری در نهایت به نفع انسان پایان می پذیرند و منفعت افراد در بسیاری از مواردی نهفته است که از آنها بیم دارند.

 

پایداری در راه خدا

 

یقین کامل نسبت به خداوند و استقامت و پایداری در راه خدا تحمل مشکلات و مصائب را برای انسان ها آسانتر می سازد.

 

همین امر سبب کوچک و ناچیز جلوه دادن سختی ها در نظر افراد می شود و ترس، افکار پریشان، دغدغه های روانی، غم و ناراحتی را از آنها دور می سازد.

 

استقامت در راه خدا بستر مساعدی را برای تقویت روحیه و خودساختگی افراد فراهم می کند.

 

بدون منت و آزار انفاق کنید

 

یکی از ترس های مهم افراد در طول زندگی جدا شدن از اموال خود است.

 

انفاق کردن به عنوان یکی از اعمال مهم مورد توجه خداوند به افراد جهت غلبه بر این ترس کمک می کند

 

اعتقاد واقعی به این موضوع که پاداش انفاق کنندگان نزد خداوند محفوظ است و امیدواری آنها به بخشش و رحمت خداوند ترس را از ذهن و قلب این افراد می زداید.

 

رسیدگی به حساب نفس

 

صداقت و یکرنگی با خود و رسیدگی به حساب نفس اماره و اشتباهات و گناهان توسط خود فرد به صورت مستمر و همیشگی، به سبکباری و آرامش خاطر وی کمک می کند.

 

این امر باعث می شود که افراد در پشت لفافه ریا پنهان نباشند. بنابراین با توبه و دوری از خطا و گناه و جبران اشتباهات خود از عذاب وجدان و ترس از آینده و عاقبت خویش رها می شوند.

 

غلبه بر ترس اجتماعی با روش اسلامی

 

افراد خجالتی و کم رو سخت و دیر با دیگران ارتباط بر قرار می کنند و قادر به صحبت آزادانه نیستند.

 

استفاده از روش های ساده اخلاقی جلب محبت افراد در اولین برخورد های اجتماعی جرأت فرد را در معاشرت و مکالمه به میزان چشمگیری افزایش می دهد.

 

از جمله این روش ها می توان به سلام کردن به دیگران، خوشرویی و تبسم اشاره کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا