یزدفردا:وزیر امور خارجه با بیان اینکه امنیت از طریق تجاوز و تهاجم به سوریه به دست نمی‌آید، گفت: ما گزینه‌های بهتری در مقابل دوستانمان در ترکیه قرار داده‌ایم.

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در گفتگو با شبکه تلویزیونی تی آر تی ترکیه، گفت: امنیت از طریق تجاوز و تهاجم به سوریه به دست نمی‌آید.

وی افزود: هر چند ما مطالبه ترکیه برای بهبود وضعیت امنیتی را قبول داریم، اما باور نداریم که این امنیت از طریق تجاوز و تهاجم به سوریه به دست می‌آید؛ گزینه‌های بهتری داریم و گزینه‌های بهتری در مقابل دوستانمان در ترکیه قرار داده‌ایم.

وزیر امور خارجه در توضیح گزینه‌هایی که ایران به طرف ترکیه‌ای پیشنهاد داده‌است به توافق آدانا اشاره کرد و گفت: توافق آدانا همچنان معتبر است، ما می‌توانیم کردها، دولت ترکیه و دولت سوریه را گرد هم بیاوریم و اداره امنیت مرزها را به ارتش سوریه با همکاری دولت ترکیه بگذاریم. این راهکار بهتری برای دست یافتن به امنیت است.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه خواسته نهایی ایران در سوریه چیست، تاکید کرد: من ۶ سال پیش زمانی که وزیر امور خارجه شدم، در کرانه رودخانه «ایست ریور»  نیویورک با وزیر امور خارجه پیشین ترکیه، احمد داوداوغلو قدم می‌زدم و همانجا یک طرح صلح چهار مرحله‌ای پیشنهاد دادم که متشکل از آتش‌بس فوری، تشکیل یک دولت فراگیر، گفتگوی سوری-سوری و انتخابات بود.

وی افزود: حالا هم خواسته ما گفتگوی سوری-سوری، بازبینی قانون اساسی و برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۱ است که زمان قانونی انتخابات بعدی رئیس جمهوری سوریه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطر نشان کرد: زمانی که من با وزیر امور خارجه پیشین گفتگو می‌کردم، مدتی به انتخابات قبلی مانده‌بود، حالا باید منتظر رسیدن به انتخابات بعدی باشیم. به نظر من تشکیل کمیته بازنگری در قانون اساسی بسیار اهمیت دارد و باید این گام را با اقدامات جدی، از جمله کاهش تنش، دنبال کنیم.

 

منبع: مهر

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا