یزدفردا "احسان عابدی :از حدود یک سال مانده تا انتخابات ریاست جمهوری دهم، اصلاح طلبان تندرو و کندرو و میانه رو و ... در تکاپوی یافتن سوپر منی بودند تا بتواند در مقابل احمدی نژاد پیروز شود و یا حداقل رای آبرومندی به دست بیاورد تا حیات سیاسی نیمه جان آنها از صحنه سیاست کشور حذف نشود. مطمئنا تنها گزینه ای که اکثر آنها در چنته داشتند، سید محمد خاتمی، رییس جمهور سابق و پدر گفتگوی تمدن ها بود. اما دو مساله اساسی باعث تردید حامیان و نیز خود آقای خاتمی شده بود:اول احتمال رد صلاحیت به دلیل پرونده دست دادن و مصاحبه با دختران نیمه عریان در ایتالیا و دوم، محبوبیت دکتر احمدی نژاد بین مردم.

بنابر این عقل سیاسی حکم می کرد دست به تصمیم زودهنگام نزده تا به مرور زمان شرایط را رصد کنند و پس از شفافیت بیشتر فضا انتخاب بهتری انجام دهند.

اما هر چه زمان می گذشت کم کم از حامیان خاتمی کاسته می شد. از یک سو طیف های تندرو مانند ادوار تحکیم وحدت خاتمی را « ترسو» نامیده و او را برای برآورده کردن انتظارات اپوزیسیونی خود نالایق می دانستند، از سوی دیگر میانه روهایی مانند اعتماد ملی و تعدادی از وزرای دولت اصلاحات، بازگشت دوباره او بر مسند ریاست جمهوری را به ضرر نظام می دانستند. دیگرانی مانند کارگزاران هم که شقه شقه شده و هریک سازی برای خود می زد!

بدین ترتیب ذهنشان به سوی گزینه ای رفت که از سال های دور از او به عنوان مهره ای برای کسب وجهه استفاده می کردند؛ میرحسین موسوی، نخست وزیر دولت آیت ا... خامنه ای.

استرانژی آنها هم این بود که با مطرح کردن میرحسین، اگر فضا جوری پیش رفت که مردم به او روی آوردند، فبه المراد! و اگر این طور نشد، با حمایت از آقای خاتمی و تبلیغ برای او، قسمتی از رای مردم را به نفع خاتمی جلب کند. در هر صورت میرحسین گزینه ای طلایی در دقیقه نود می شد تا به داد اصلاح طلبان برسد.

اما " از قضا سرکنگبین صفرا فزود" !!!

پس از اینکه خاتمی اعلام کرد « یا من می آیم یا میرحسین» نام میرحسین موسوی به عنوان گزینه ای برای انتخابات بر سر زبان ها افتاد و البته قشر خاصی از مردم هم به سمت او روی آوردند. اما یک مشکل اساسی اصلاح طلبان را پریشان کرد، اینکه اصول فکری و سیاسی میرحسین با تفکرات اصلاح طلبی آنها تفاوت زیادی داشت، میرحسین تاکید بر عدالت و مردم داری و استکبار ستیزی داشت، تا جایی که یکی از روزنامه نویسان خارج نشین اصلاح طلبان طی مقاله ای عنوان کرد: « میرحسین کپی برابر اصل احمدی نژاد است» !!!

بنابر این حامیان خاتمی که حضور میرحسین را به نفع خود نمی دانستند و از طرفی پالس هایی از سوی حامیان میرحسین مبنی بر جدیت حضورش در انتخابات صادر می شد، درصدد شدند تا او را از حضور احتمالی منصرف کنند. اما با رفتار های اشتباهی که در پیش گرفتند و حتی دست به تخریب او نیز زدند، اختلافات بین دو گروه زیادتر شده و میرحسین برای اینکه نشان دهد بازیچه دست آنها نیست، شنبه، 26/11 با بیانیه ای حضور فعال و موثر خود در انتخابات را اعلام کرد و با این کار بازی را بر هم زد تا مشکلات اصلاح طلبان را پیچیده تر از قبل کند.

با این حال گفتنی است هنوز هیچ چیز در مورد نقشه های بعدی آنها معلوم نیست و تا موعد ثبت نام کاندیداها باید نظاره گر سردرگمی های اصلاح طلبان بود و دید با چه ترفندی در انتخابات حاضر می شوند.

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا