معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان با بیان اینکه افزایش مشارکت زنان در دولت تدبیر و امید نگاهی راهبردی و عملیاتی است‌، برقراری عدالت جنسیتی را از اهداف مهم دولت دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، روز شنبه ۳۰ شهریور ماه نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان با حضور "معصومه ابتکار" معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده، "محمدعلی طالبی" استاندار یزد، معاونان استاندار، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل حوزه استاندار و اعضای این شورا در سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد.
معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده در این نشست با اشاره به اینکه یزد چهاردهمین استانی است که سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده را تصویب کرده است، گفت: امیدواریم به زودی شاهد تصویب و اجرای این سند در همه استانها باشیم.
"‌معصومه ابتکار" با اشاره به اینکه در ‌استان یزد ١٢ و ۴ دهم درصد مدیران، زن هستند ادامه داد: یزد با این آمار رتبه هشتم را دارد که امیدواریم با همراهی استاندار و نمایندگان مردم استان یزد در مجلس شورای اسلامی، شاهد ارتقاء رتبه استان یزد با توجه به سرمایه خوبی که در این استان وجود دارد، باشیم.
وی افزود: استفاده از توان زنان علاوه بر اینکه یک ضرورت است، نشان از یک تحول جدی می باشد و کار هوشمندانه این است که بتوانیم از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم.
ابتکار با اشاره به زنان شاغل ‌در جامعه خاطرنشان کرد: مرخصی شش ماهه زنان، کاهش ساعت اداری بانوانی که کودک زیر شش سال دارند و اقدامات دیگر نشان از آن دارد که دولت به زنان و نقش آنها در خانواده توجه ویژه ای دارد.
معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده ادامه داد: شرایط امروز بسیار تغییر کرده و از نظر فرهنگی و اجتماعی زنان ارتقاء یافته اند اما هنوز باید از ظرفیت‌ها به درستی استفاده کنیم.
وی با اشاره به فرآیندهای برنامه ریزی در کشور افزود: یکی از اهداف در قانون اساسی ما عدالت بوده و همواره به عنوان یک بحث پیچیده مدنظر بوده است زیرا زوایای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گسترده ای دارد اما اگر به همه ابعاد آن نگاه کنیم، به طور قطع یکی از ابعاد آن بعد جنسیتی است که در قانون بر آن تاکید شده است.
ابتکار عنوان کرد: اولین ضرورت این کار موضوع آمار تفکیک جنسیتی است که در این راستا با مرکز آمار ارتباط خوبی داشته ایم و قرار است برای اولین بار این آمار در تقویم آماری منتشر شود و برقراری عدالت جنسیتی از اهداف مهم دولت تدبیر و امید است.
ابتکار در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: معاونت رئیس جمهوری در امور بانوان و خانواده همچنین شاخص های عدالت جنسیتی را در هشت محور اصلی شامل آموزش، اشتغال، ورزش، بهداشت، مشارکت سیاسی، مشارکت اجتماعی، حقوق و امنیت بررسی کرده و با استانها وارد انعقاد تفاهم‌نامه شدیم و هر استان بر اساس اطلس وضعیت زنان و خانواده و شاخص های عدالت جنسیتی، خودش سند وضعیت زنان و خانواده را به صورت مشارکتی با کمک دانشگاه‌ها، بخش دولتی و سازمانهای مردم نهاد تدوین می‌کند.


انسجام بنیان خانواده از دغدغه های استان یزد است


مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری نیز در این نشست گفت: یکی از اصلی ترین دغدغه های استان، انسجام بنیان خانواده است و بحث آسیب های اجتماعی یکی از مباحثی است که تمام نهادها و چهره‌های موثر جامعه باید دست به دست هم دهند تا در حوزه تاب آوری اجتماعی و توان افزایی بتوانیم بانوان را ارتقاء دهیم.
"‌فاطمه دانش یزدی" با اشاره به توانمندی های ‌بانوان استان در حوزه های مختلف ورزشی، صنعتی، کارآفرینی و... بیان کرد: توانمندسازی بانوان در حوزه های حقوقی و فردی در بخش مشاوره، آموزش و پژوهش را مدنظر قرار داده ایم و کارگاه های آموزشی نیز در این رابطه برگزار شده است.
گفتنی است در پایان این نشست، سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان به تصویب اعضای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ‌رسید.

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا