مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد در مصاحبه با برنامه گفت‌وشنود سیمای مرکز یزد به مناسبت هفته دولت به تشریح فعالیت‌های این شرکت پرداخت.

محمدحسن صباغزادگان مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با بیان این‌که: اجرای طرح‌های زیربنایی در سال‌های اخیر در استان یزد، وضعیت مطلوب و خوبی را فراهم کرده است؛ گفت: هم‌اکنون بیش از 2700 مگاوات نیروگاه نصب‌شده در حال بهره‌برداری و 62 پست انتقال و فوق توزیع در استان یزد داریم.

 وی افزود: در سال 1397 بالغ بر 13 میلیارد کیلووات ساعت تولید انرژی الکتریکی در استان داشتیم و این درحالی است که مصرف انرژی الکتریکی در استان یزد حدود 9 میلیارد و 500 میلیون کیلووات ساعت است.

مهندس صباغزادگان با اشاره به رشد سریع مصرف انرژی الکتریکی در استان، تاکید کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام‌شده در استان یزد ازجمله طرح‌های ذخیره عملیاتی و مدیریت مصرف توانستیم تابستان گرم و پیک‌بار بسیار بالای سال جاری را بدون خاموشی سپری کنیم و جای قدردانی از آحاد مردم و صنایع استان برای اعمال مدیریت مصرف برق وجود دارد.

استان یزد با توجه به کویری بودن و داشتن زمین‌های مسطح و بیش از 300 ساعت روز آفتابی در سال، بستر بسیار مطلوبی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی است که در سال‌های اخیر با استقبال بالای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی برای احداث این نیروگاه‌ها مواجه بوده است.

این مقام مسئول در صنعت برق استان خاطرنشان کرد: دولت با انعقاد قراردادهای تضمینی 20 ساله بستر خوبی برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی فراهم کرده است و استان یزد بیشترین نیروگاه خورشیدی در حال بهره‌برداری را در کشور دارد.

 تاکنون 21 قرارداد خرید تضمینی 20 ساله با قدرت 350 مگاوات برای احداث نیروگاه منعقدشده و از این تعداد 8 نیروگاه به میزان 58.5 مگاوات به بهره‌برداری رسیده و امید است این ظرفیت نصب‌شده تا پایان امسال، همزمان با به مدار آمدن نیروگاه‌های دیگر به 100 مگاوات برسد.

صباغزادگان از به بهره‌برداری رسیدن 10 پروژه بزرگ در استان در هفته دولت خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد، سه پروژه نیروگاه خورشیدی توسط بخش خصوصی با اعتبار 150 میلیارد تومان و 7 پروژه اساسی و زیربنایی توسط شرکت برق منطقه‌ای یزد با اعتبار 74 میلیارد تومان درمجموع با اعتبار 224 میلیارد تومان به بهره‌برداری می رسد.

با توجه به این‌که استان یزد یک استان صنعتی است؛ پروژه‌های صنعت برق نیز لازم است همزمان با رشد صنایع استان تداوم داشته باشدتا بتواند نیازهای صنعت را پاسخگو باشد؛ چنانکه طی سال‌های گذشته نیز نیاز صنایع استان به برق، تامین شده است.

وی اعتبار 26 پروژه در حال احداث و فعال بزرگ استان را بالغ بر 280 میلیارد تومان دانست و ابزار امیدواری کرد: با توجه به اعتبار خوبی که برای این پروژه‌ها تخصیص داده‌شده است با بهره‌برداری از این پروژه‌ها طی سال‌های آینده، نیاز مردم و صنایع استان به انرژی الکتریکی تامین می‌شود.

همچنین 22 پروژه در حوزه صنعت برق با اعتباری بالغ‌بر 463 میلیارد تومان در دولت دوازدهم به بهره‌برداری رسیده است که از این تعداد، 15 پروژه فوق‌توزیع و انتقال توسط شرکت برق منطقه‌ای یزد با اعتباری بالغ‌بر 153 میلیارد تومان و 7 نیروگاه خورشیدی توسط بخش خصوصی با اعتباری بالغ بر 310 میلیارد تومان از جمله این دستاوردها است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا