مدیر پایگاه میراث جهانی قنات زارچ گفت: استاندار یزد به همراه استاندار خراسان جنوبی از قنات زارچ و آسیاب آبی وزیر بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ “ابراهیم کاظم نژند” گفت: برای اولین بار محمد علی طالبی، استاندار یزد از مسیر قنات زارچ، طولانی‌ترین رگ حیاتی جهان بازدید کرد که در این بازدید معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی و فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز او را همراهی کردند.

کاظم نژند افزود: اگر مشکل اعتبار حل شود، در نظر داریم به زودی آسیاب آبی قنات زارچ را که در نوع خود منحصر به فرد است و مقصد گردشگران زیادی خواهد بود را افتتاح کنیم.

او با بیان اینکه قنات زارچ، با ۱۰۰ کیلومتر به عنوان طولانی‌ترین قنات در جهان به ثبت رسیده است، اظهار داشت: مبدأ این قنات در حوالی روستای فهرج است که پس از طی روستا‌های خویدک، دهنو و اکرمیه وارد شهر یزد شده از محلات مختلف شهر از جمله میدان امیر چقماق عبور کرده و پس از گذر از مسجد جامع، از شهر یزد خارج و به طرف زارچ حرکت می‌کند.

این قنات سه شاخه جدا از هم به نام‌های شیرین، شور، ابراهیم خویدکی دارد و تعداد میله چاه‌هایی که در طول این سه شاخه حفر شده بیش از یک هزار حلقه تخمین زده می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا