سید علی فراز مدیر مسئول دو هفته نامه اندیشه یزد -  پيروزي انقلاب اسلامي، حضور حماسي در 8 سال دفاع‌مقدس، غلبه بر انواع تحريم‌هاي اقتصادي، سياسي و علمي دشمنان كه نمود آن در دستيابي ايرانيان به فن‌آوري هسته‌اي ديده مي‌شود در كنار حضور ميليوني در عرصه‌هاي مختلف انقلابي و مذهبي مانند انتخابات ، راهپيمايي‌ها و مراسم‌هاي مختلف ديني همه و همه گوشه‌هايي از حماسه ايرانيان در عرصه‌هاي مختلف است كه بدون شك حيرت جهانيان را هم به‌دنبال داشته است. بنابراين در خلق حماسه سه عنصر رهبري، حضور مردمي و نقش آفريني مسئولان ملاك نظر است. ولی متاسفانه در بخش نقش آفرینی مسئولان انگار در بین بعضی مقامات و مسئولین استانی و کشوری مسابقه‌ای فقط برای دیده شدن وجود دارد. آنها بر حسب وظیفه سازمانی و قانونی باید اقداماتی انجام دهند، امر طبیعی است ولی متاسفانه تصویری که جامعه از آنها مشاهده می‌کند یک اشتهای سیری ناپذیر برای به تصویر کشیدن خودشان است !؟ یکی از دلایل بی‌اعتمادی مردم «سیاست نمایش» است که برخی از مسئولین چنان در آن غرق شده اند که می بینی یکی مسئول با لبخند تا کمر در آب فرو رفته، مسئولی دیگردر شکاف زمین عکس می‌گیرد و دیگری در حال نگاه کردن به سوراخ لایه اوزن! در سقف قدیمی ... در مقابل مردمی که با چشمانی دردمند به این نمایش زل زده‌اند عکس یادگاری می گیرد. عده ای از مسئولین دائما در حال آمار دادن و آمارسازی هستند و به هر بهانه ای سعی می کنند در رسانه ها به ویژه صدا و سیما حتی یک نیم روخی از آنها نشان داده شود . هر چند بعضی مواقع اینقدر آش آمار سازی شور می شود که داد همه را در می آورد مثلا یادم هست یک زمانی در مورد شرکت کردن جوانان و نوجوانان در طرح اوقات فراغت آماری از نظر تعداد افراد شرکت کننده ارائه شده بود که جمع افراد شرکت کننده از تعداد جوانان و نوجوانان استان به مراتب بیشتر بود ! به عبارتی بهتر نه تنها این قشر همگی بدون استثناء در کلاسها شرکت کرده بودند بلکه بدلیل غنی و پربار بودن برنامه ها از استان های همجوار روزانه در این کلاسها شرکت می کردند؟! در مقابل دلیل این آمار سازی بیان شد آمار به سمت بالا گرد شده است ؟!

چند سال پیش در یکی از محلات یزد جلسه پرسش و پاسخ بین مردم و مسئولین بدون واسطه برگزار می گردید و هر نوبت یکی از مساجد محل بانی بود و هر جلسه یکی از مدیران شهرستان  با اعلام قبلی به اهالی دعوت می گردیدو مسئول محترم که خود را در بین مردم نه در بین رسانه های خودی و لنزهای بی روح دوربین!!  می دید به عبارتی چشم در چشم با مردم صحبت می کرد ،سعی می کردخیلی با احتیاط حرف بزند و اگر قول و وعده ای می خواست بدهد در محدود اختیارات و توانمندی اش بود نه رویاهایش !!چون دیگر واسطه و رتوش کننده و خبربیاری نبود تا مسئول مربوطه در آینده بتواند بگوید منظور من این نبود و این قول و حرف را من بیان نکرده ام.  اگر چه این حرکت مردمی و خودجوش متاسفانه به دلایل مشخص! عقیم ماند و ادامه پیدا نکرد.

هر چند قدردان برخی مدیران که در کنار تلاش و کوشش بی وقفه خود جهت اطلاع عموم و آگاهی مردم بعضی مواقع آمار و بیلان کاری واقعی، نه مبالغه آمیز و دور از واقعیت به جامعه ارائه می دهند، هستیم . ولی روی سخنم با مسئولین و مدیرانی است که در تلاش هستند به هر بهانه ای دیده شوندو به هر شکل عرض اندامی داشته باشند از مراسم کلنگ زنی نمایشی گرفته تا افتتاح چند باره یک مجموعه و حضور در مراسم های مختلف و افاضه کلام نمودن در جمع حتی بدون دانش و آگاهی لازم در مورد موضوع جلسه .

این زنگ خطر از سال‌های پیش به صدا درآمده و عواقب چنین وضعیتی «سیاست نمایش» که از بین رفتن سرمایه اجتماعی است پیش از این از سوی کارشناسان دلسوز پیوسته مطرح شده است: « بی‌اعتمادی بین مردم و مسئولین به بی‌اعتمادی مردم به نهادهای مردمی هم تسری پیدا کرده و این خیلی پدیده نادری است.»

مدیران و مسئولین دارای خصلت «سیاست نمایش» را باید از نوع مدیران « تصادفی» ، « ژن برتر» ، « هم حزبی » و « آقازاده»  دانست که بیشتر بر مبنای منافع حزبی  و زدو بندهای اصحاب قدرت به منصب رسیده اند نه شایسته سالاری و لیاقت. زیرا در نظام شایسته سالار نباید انتصابات بر پایه قدرت مالی شخص یا موقعیت اجتماعی و فامیلی،رنگ پوست،جنسیت و... باشد.

در جوامع شایسته سالار،نگرش های خویشاوند سالاری،قبیله گرایی و حزب سالاری و... مطرود است. باید توجه داشت شایسته سالاری ،نه یک حکومت ،بلکه یک ایدئولوژی میباشد. در سیره نبی اکرم نیز شایسته سالاری در گزینش ها جایگاه ویژه ای داشت. دربینش پیامبر گرامی اسلام (ص)فضیلت و برتری شخصی تنها معیار نبود بلکه حضرت در کنار ایمان و تعهد را نیز لحاظ می کرد.در روایتی آمده است:روزی ابی ذر این صحابی بزرگ,وفادار و مخلص پیامبر(ص) به حضرت عرض کرد:آیا مرا به مسئولیتی نمی گماری؟حضرت دستی بر شانه ابی ذر زد و فرمود: ابی ذر تو را دوست میدارم و هر آنچه برای خود می پسندم برایت میخواهم لیکن مسئولیت ها امانت است و اگر انسان درست از عهده آن بر نیاید مایه خواری و پشیمانی در قیامت می باشد. من تو را در مدیریت ضعیف می بینم بنا بر این هیچگاه امارت حتی بر دو نفر را مپذیر و ولایت بر مال یتیم را بر عهده مگیر.

یکی از محور های اساسی اهمیت و ضرورت خدمت به مردم نوع تعامل میان دولتمردان و ملت است. خدمت رسانی مسئولان و کارگزاران به ملت، و در مقابل، حمایت های ملت از سیاست های دولت تبلور حقیقی این تعامل است. نکته مهم و دقیقی که از آثار و اندیشه ها و دغدغه های امام و مقام معظم رهبری استنباط می گردد این است که مردم ایران تا موقعی در فرایند تثبیت و استمرار نظام جمهوری اسلامی و استحکام بنیان های آن قرار می گیرند و از پشتیبانی مسئولان و کارگزاران و سیاست های کلی نظام دریغ نمی ورزند که خدمات دولتمردان را عملاً در همه سطوح مشاهده نمایند؛ در غیر این صورت، گسست مسئولان و ملت پدید می آید و به مرور زمان، مطالبات به عنوان اهرمی قوی نقطه مقابل سیاست های دولت قرار می گیرد و این آغاز یک فاجعه است که نظام را به سمت دیکتاتوری سوق می دهد. باید متذکر شد اصلی ترین رکن پابرجایی هر حکومت و جامعه ، اعتماد مردم و دولت مردان به یکدیگر، اعتماد مردم به همدیگر و همچنین سیاستمدار به سیاستمدار است و این اعتماد زمانی بوجود می آید که عوامل بی اعتمادی که از مهمترین آنها دروغ و غلو در کارها است، در جامعه وجود نداشته باشد. وقتی امر زشتی تکرار شود و با آن برخورد نشود، قبح و زشتی آن در نزد افرار از بین می رود. وقتی دروغ در جامعه رواج پیدا کند و مردم در برابر آن سکوت کنند، زشتی دروغ در نزد مردم از بین می رود و به عنوان جزئی لاینفک از زندگی مردم در می آید که بدون آن اموراتشان نمی گذرد. هنگامی که این دروغ به عرصه قدرت و سیاست وارد شود تبعات جبران نا پذیری خواهد داشت و اولین اثر آن کشمکش های درونی و افزایش بی اعتمادی عمومی است.و این سخن امام حسن عسکری را فراموش نکنیم که فرمودند: "تمام پلیدیها در خانه ای قرار داده شده و کلید آن دروغگویی است."


سید علی فراز

  • نویسنده : سید علی فراز
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا