یزدفردا:وزیر امور خارجه که شب گذشته در راس هیاتی سیاسی وارد فنلاند شده است، امروز با رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و جمعی از نخبگان فنلاندی دیدار کرد.

گفت وگوهای دو جانبه، موضوعات بین‌المللی و ساز و کار اینستکس از محورهای گفت و گوهای دو جانبه با مقامات سوئدی و نروژی خواهد بود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در چارچوب برجام نیز تجار و فعالان اقتصادی انتظار و توقع بیشتری از اروپا داشته و دارند،گفت:‌ اقدامات یکجانبه آمریکا محدود به ایران‌ نخواهد ماند و دیگر شرکای اروپا را نیز هدف قرار داده است.

به گزارش یزدفردا به نقل از دولت، «محمد جواد ظریف» امروز دوشنبه در دیدار با ویله اسکیلاری وزیر امور توسعه و تجارت خارجی فنلاند  اظهار داشت: نقش فنلاند به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه می‌تواند به اجرای توافق هسته ای و عادی سازی روابط تجاری ایران کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه در چارچوب برجام نیز تجار و فعالان اقتصادی انتظار و توقع بیشتری از اروپا داشته و دارند،گفت:‌ اقدامات یکجانبه آمریکا محدود به ایران‌ نخواهد ماند و دیگر شرکای اروپا را نیز هدف قرار داده است.


وی همچنین گفت:‌ برای مقابله با اقدامات یکجانبه و کاهش تاثیرات جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران، که مستقیما تبعات آن بر مردم وارد می شود، راهکارهایی مانند افزایش تجارت دوجانبه و استفاده از  تعاملات چند جانبه در قالب ابتکاراتی مثل اینستکس، وجود دارد.

همچنین در این دیدار زیر امور توسعه و تجارت خارجی فنلاند  با اشاره به ریاست دوره ای کشورش بر اتحادیه اروپایی، این موضوع را فرصتی برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور دانست.

ویله اسکیلاری با بیان این که فنلاند امیدوار است همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور افزایش یابد، گفت:‌ از اینکه آمریکا از برجام خارج شده و تبعاتی بر زندگی مردم ایران گذاشته بسیار متاسف هستیم.نگران هستیم تنش ها افزایش یابد؛ البته نقش فنلاند به عنوان رئیس اتحادیه اروپایی در کاهش تنش‌ها سازنده خواهد بود.

 این مقام فنلاندی تاکید کرد: فرصت‌ها و زمینه های همکاری مشترک بین دو کشور از جمله در حوزه ICT و همکاری های دانشگاهی وجود دارد و چشم انداز  روابط دوجانبه از طریق همکاریهای پلی تکنیک بین ایران و فنلاند روشن است. 



وی پس از فنلاند به سوئد و نروژ سفر می‌کند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا