یزدفردا:منابع خبری از آزادی نفتکش «گریس ۱» خبر دادند. آمریکا از جبل الطارق درخواست کرده بود که این نفتکش را آزاد نکند.

 روز پنج‌شنبه اعلام کرد که دیوان عالی «جبل طارق» به آزادی نفتکش «گریس ۱» رأی داده است و این کشتی اکنون آزاد شده است. سفیر ایارن در لندن در این باره اعلام کرد "تمام مقدمات و تمهیدات فنی لازم برای حرکت نفتکش به دریای آزاد تامین شده و به زودی منطقه جبل طارق را ترک خواهد کرد."

قاضی دیوان عالی جبل طارق با بیان اینکه درخواست ایالات متحده برای توقیف کشتی به دست دادگاه نرسیده، دستور آزادی نفتکش «گریس ۱» را صادر کرده است.

«آنتونی دادلی» قاضی دیوان عالی جبل طارق که صبح امروز صدور حکم درباره کشتی را عصر به تعویق انداخت، اکنون به رسانه‌ها گفته است که درخواست آمریکا به دست او نرسیده و وی تصمیمش را با استناد به شواهد موجود اتخاذ کرده است.

او گفته است: «الان [درخواست آمریکا] پیش روی من نیست. هیچ درخواستی در ارتباط با نامه ایالات متحده [برای اجرای توافق قضایی متقابل] وجود ندارد.»

مقام‌های دولت محلی جبل طارق به دادگاه گفته‌اند که دیگر درخواستی برای تمدید دوره توقیف این کشتی ندارند و اطمینان یافته‌اند که مقصد محموله این کشتی، سوریه نخواهد بود.

نفتکش گریس1 با این استدلال از سوی جب الطارق توقیف شد که حامل نفت برای سوریه که تحت تحریم نفتی اتحادیه اروپاست.

پیش از این ایالات متحده آمریکا در نامه ای به دولت جبل الطارق درخواست کرده بود که نفتکش گریس آزاد نشود.

محمد جواد طریف وزیر امور خارجه در واکنش به این موضوع در توئیتی نوشت: «آمریکا که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی (از جمله با محروم کردن بیماران سرطانی از دارو) شکست خورده، تلاش کرد تا از نظام قضایی برای دستبرد به اموال ما در آب‌های آزاد سوءاستفاده کند. این تلاش برای راهزنی دریایی، نشانه‌ای از بی‌اعتنایی ترامپ به قانون است.»

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن نیز در توئیتی نوشت: «آمریکا با تلاشهای مذبوحانه ی آخرین لحظه ی خود قصد داشت مانع رفع توقیف نفتکش شود که با شکست تحقیرآمیزی مواجه شد. با تلاش های روزهای گذشته تمام مقدمات و تمهیدات فنی لازم برای حرکت نفتکش به دریای آزاد نیز تامین شده است و کشتی به زودی منطقه جبل طارق را ترک خواهد کرد.»

نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خاک ایران ۱۳ تیر ماه از سوی تفنگداران دریایی انگلیس در جبل طارق توقیف شد. جمهوری اسلامی ایران این اقدام را راهزنی دریایی انگلیس خواند و بر رفع توقیف هر چه سریعتر آن تاکید کرد. آزادی این نفتکش در حالی صورت گرفت که آمریکا در آخرین لحظات کارشکنی هایی را برای ممانعت از رفع توقیف آن صورت داد که با شکست مواجه شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا