یزدفردا:رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت گفت: علیرغم پیشرفت هایی که در عرصه درمان ناباروری در ایران به وجود آمده است، اما نیازمند به روز رسانی قوانین در حوزه اهدای تخمک تا اهدای جنین هستیم.

به گزارش یزدفردا به نقل از وبدا، دکتر مهدی شادنوش در برنامه "صبح و گفتگو" که با موضوع درمان های ناباروری و قابلیت ایران برای تبدیل شدن به قطب درمان های ناباروری، از طریق ارتباط تلفنی برگزار شد، با اشاره به فعالیت ۸۴ مرکز درمان ناباروری در کشور و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در این مراکز، بیان کرد: با توجه به تلاش های دانشمندان در عرصه درمان ناباروری، پتانسیل های ویژه ای در کشور فراهم شده است.

وی با اشاه به حمایت ۸۵ درصدی دولت از هزینه های درمان ناباروری در کشور، گفت: علاوه بر دولت، مجلس شورای اسلامی نیز از این موضوع حمایت کرده است.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت با اشاره به پتانسیل ایران برای ارائه خدمات درمان ناباروری به خارج از مرزها، تصریح کرد: فراتر از پتانسیل هایی که در داخل کشور فراهم شده است، می توان به مبتلایان به بیماری ناباروری منطقه نیز خدمات درمانی را ارائه کرد. بیماران خارجی قبل از پیشرفت ایران در عرصه درمان ناباروری، به کشورهای اروپایی و توسعه یافته سفر می کردند، اما درحال حاضر، امکان درمان برای بیماران منطقه، کشورهای حاشیه خلیح فارس و همسایه ایران فراهم است.

دکتر شادنوش درخصوص موانع موجود بر سر راه ایران برای تبدیل شدن به قطب درمان ناباروری و همچنین توریسم سلامت، بیان کرد: ایران از نظر پیشرفت های مسائل علمی و امکانات موجود، هیچگونه کمبودی ندارد. علاوه بر این، سیستم ثبت و پیگیری و نظارت آنلاین کشوری نیز در حال تکمیل است، اما همه این موارد، نیازمند به روز رسانی قوانین در حوزه اهدای تخمک تا اهدای جنین است.

ضرورت افزایش تعداد ناباروری ها به موازات افزایش جمعیت جوامع

در ادامه این گفت و گو، دکتر احمد حمزه، دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: سیاست های جمعیتی در ایران ایجاب می کند که مساله باروری و ناباروری به طور خاص مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت افزایش تعداد ناباروری ها به موازات افزایش جمعیت جوامع، گفت: سبک زندگی، استرس محیط زندگی و کار، نوع تغذیه، ازدواج دیرهنگام و تأخیر در فرزندآوری موجب افزایش موارد ناباروری در جوامع امروز شده است.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره بر پیشرفت های قابل توجه جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، عنوان کرد: کشور ایران در علوم مختلف به ویژه پزشکی و درمان ناباروری پیشرفت های قابل توجهی داشته است به طوریکه در حال حاضر، آخرین تکنولوژی های دنیا را در حوزه درمان ناباروری در اختیار داریم و می توانیم نقش موثری را در درمان این بیماری در داخل و گردشگری سلامت در منطقه ایفا کنیم.

وی با ابراز خرسندی از فراهم شدن زیرساخت های مناسب درمان ناباروری در ایران، بیان کرد: درحال حاضر، ۸۴ مرکز برای درمان ناباروری در ایران فعالیت می کنند که با توجه به شرایط عمومی کشور، چنانچه زیرساخت های توریسم سلامت را نیز در کشور فراهم کنیم، کمک بزرگی به اقتصاد کشورمان خواهیم کرد.

دکتر حمزه با اشاره به وجود موانع قانونی در حوزه اهدای تخمک، اسپرم و رحم اجاره ای، عنوان کرد: اطمینان داریم که فقه پویای شیعه در آینده برای این مساله، راهکاری پیدا خواهد کرد و قوانین مربوط به این مسائل به زودی تدوین خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا