بیان اینکه "یا من می آیم یا میرحسین" از یک سو نوعی امکان سنجی برای نحوه برخورد افکار عمومی و رسانه ها با احتمال نامزدی میرحسین موسوی است و البته فشار مداوم رسانه ای و سیاسی بر خاتمی را کم می کند، ضمن اینکه می تواند تلاش جهت داری برای "تجمیع" محبوبیت خاتمی و میرحسین باشد و باعث خریدن فرصت و زمان و تداوم ایجاد جذابیت و حالت انتظار هم شود.
"یکی از ما دونفر نامزد خواهد شد" این آخرین و جدیدترین پاسخ آقای خاتمی به موج درخواست ها و افکار عمومی و رسانه ها برای نامزدی خویش بود.
با بیان این جمله بود که میرحسین موسوی رسما وارد میدان انتخابات شد و چراغ خاموش و سکوت بیست ساله خود را شکست، این جمله کوتاه اما به شدت معنی دار و پیپچیده خاتمی به سرعت در کانون تحلیل های سیاسی در مورد انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت.

اما هدف خاتمی از بیان این جمله چه بود؟

به گزارش پارسینه، واقعیت این است که تنها سه حالت کلی در برابر اصلاح طلبان وجود دارد: آمدن خاتمی، آمدن میرحسین و نیامدن هیچ کدام و آمدن یک نامزد سوم و جمله " یا من می آیم یا میرحسین" را هم می توان در چارچوب این سه گزینه تحلیل کرد.

بیان اینکه "یا من می آیم یا میرحسین" از یک سو نوعی امکان سنجی برای نحوه برخورد افکار عمومی و رسانه ها با احتمال نامزدی میرحسین موسوی است و البته فشار مداوم رسانه ای و سیاسی بر خاتمی را کم می کند، ضمن اینکه می تواند تلاش جهت داری برای "تجمیع" محبوبیت خاتمی و میرحسین باشد و باعث خریدن فرصت و زمان و تداوم ایجاد جذابیت و حالت انتظار هم شود.

واقعیت این است که نامزدی میرحسین موسوی به همان اندازه که می تواند برای اصلاح طلبان امیدآفرین باشد، می تواند بیم آفرین هم باشد، چون اصلاح طلبان را با یک ریسک بزرگ مواجه می کند، میرحسین از یک سو برای بخش عمده ای از نسل فعلی شناخته شده نیست، از طرف دیگر فاقد شاخص های کاریزماتیکی است که بتواند در فرصت باقی مانده، این طیف را جذب کند.

نامزدی نخست وزیر 68 ساله دهه شصت، می تواند به معنای تقلیل جنبش و جریان اصلاحات به "جریان چپ دهه شصت"تفسیر گردد و عملا برخلاف خواست اصلاح طلبان نه تنها "تجمیع" محبوبیت خاتمی و میرحسین صورت نگیرد، بلکه بخش های از بدنه جریان اصلاحات مثل روشنفکران و دانشجویان به دلیل سوابق و دیدگاههای سیاسی-اقتصادی میرحسین از اصلاح طلبان دور شوند، کما اینکه میرحسین در همین دوره کوتاه و در هفته های اخیر هم مخالفان جدی خود را در صحنه یافته است و طیف هواداران اصلاحات ساختاری(طیف عبدالله نوری) به سرعت علیه میرحسین مواضع صریحی را اتخاذ کردند.

از سوی دیگر نامزدی خاتمی هم در شرایط فعلی نمی تواند اثر فوق العاده ای بر جا بگذارد، پروسه طولانی و خسته کننده قبول نامزدی و اعوجاج های انجام گرفته و ...باعث می شود که اعلام قطعی نامزدی خاتمی ، "طراوت" اولیه را نداشته باشد، ضمن اینکه دشواری ها سابق همچنان موجود است و خاتمی می تواند به سرعت قربانی همان پروسه ای شود که هاشمی رفسنجانی در سال 84 بدان دچار شد و عملا حجم عظیمی از تخریب ها و تبلیغات علیه خاتمی تا زمان برگزاری انتخابات، خاتمی 87 را به هاشمی 84 بدل کند، البته نباید احتمالاتی چون ردصلاحیت خاتمی را هم از نظر دور نگه داشت.

نفس اعلام "یا من می آیم یا میرحسین" می تواند تردیدهای پنهان خاتمی در مورد پیروزی قاطع را هم به نمایش بگذارد، چون اگر چنین قطعیتی موجود بود، نیازی به بیان این جمله دو پهلو نبود.

به گزارش پارسینه، گزینه سوم که نیامدن خاتمی و میرحسین و نامزدی فرد ثالث است، یکی از گزینه هایی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما اگر امکان تحقق آن از دو گزینه بالا، بیشتر نباشد، کمتر هم نیست که اتفاقا قرائن و شواهدی بر تحقق آن نیز وجود دارد و اگر اصلاح طلبان در نظرسنجی ها مداوم خود از افکار عمومی و سنجش شرایط حساس فعلی، به ضرورت تحقق این گزینه برسند، شاید در روزهای آینده شاهد تحقق این گزینه باشیم.

یکی از شاخص های شخصیتی حجت الاسلام خاتمی تاکنون عنصر "صداقت" بود، عنصر صداقت در افکار عمومی این خاصیت را دارد که به سرعت تبدیل به عنصر "مظلومیت" گردد و محبوبیت ساز شود، این اتفاقی بود که بارها برای خاتمی افتاده بود، اما به نظر می رسد با رصد فعالیت های اخیر خاتمی باید عنصر " سیاس" بودن را هم به ویژگی های خاتمی اضافه کرد هرچند که بسیاری از هواداران اصلاحات ترجیح می دادند آقای خاتمی بسیار زودتر از اینها و در دوره قدرت و ریاست جمهوری خویش، این خصلت را بکار می گرفت.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا