یزدفردا :نشست مشترك نايب رييس مجلس كنيا و هيات همراه با وزير علوم، تحقيقات و فناوري و جمعي از مسئولان وزارت علوم صبح امروز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، دكتر محمد مهدي زاهدي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در اين ديدار با بيان اينكه ما با تمام وجود آماده همكاري‌هاي دو جانبه‌ با كنيا هستيم، گفت: هم‌اكنون براي توسعه روابط علمي با كشور كنيا در زمينه‌هاي مختلف تبادل دانشجو و استاد، برگزاري كنفرانس‌هاي مشترك، اعطاي بورسيه و ساير موارد مورد نظر آمادگي داريم.
وي با ارائه گزارش بخشي از پيشرفت‌هاي كشور مان و اينكه ايران در مباحث علمي رشد بسيار زيادي داشته است، گفت:ما به عنوان نمونه توانسته‌ايم به فناوري هسته‌اي به صورت بومي دست يابيم و همچنين در بحث نانو نيز تقريبا با خيلي از كشورهاي پيشرفته دنيا در حال رقابت هستيم و در منطقه حرف اول را مي‌زنيم.
وزير علوم با اشاره به دوران دفاع مقدس در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي، گفت: در آن زمان براي تامين تجهيزات دفاعي خود نيازمند وارد كردن اين تجهيزات از خارج از كشور بوديم اما در چند سال اخير چنان پيشرفت كرده‌ايم كه توانسته‌ايم در بسياري‌ از ابعاد به خودكفايي برسيم.
وي در خصوص خواسته نايب رييس مجلس كنيا جهت بورسيه دانشجويان كنيا در دانشگاه‌هاي ايران، گفت: حتما تمهيداتي در‌اين باره مي‌انديشيم و اين موضوع را در دستور كار خود قرار مي‌دهيم .
دكتر زاهدي همچنين در خصوص خواسته نايب رييس مجلس كنيا درباره تبادل نفت و گاز با كشور ايران، گفت: در اين زمينه نيز با وزير نفت كشور ايران صحبت خواهد شد.
وزير علوم همچنين از اين هيات كنيايي دعوت كرد كه با حضور در نمايشگاه جامع دستاوردهاي وزارت علوم از نزديك با دستاوردهاي سي ساله آموزش عالي كشور ايران آشنا شوند.
همچنين در اين نشست ماليم محمد نايب رييس مجلس كنيا نيز با بيان اينكه براي بار دوم است كه به ايران سفر مي كند، گفت: در اين راستا پيشرفت ايران در زمينه‌هاي علمي و پژوهشي بسيار چشمگير و قابل توجه بوده است و اميدواريم بتوانيم از اين پس با يكديگر تبادل و همكاري بيشتري داشته باشيم.
وي افزود: در سفر 14 سال پيش خود به ايران مذاكراتي با وزير علوم وقت ايران داشتم و در اين زمينه قرار شد دانشگاهي در كشور كنيا با عنوان دانشگاه امام خميني(ره) ايجاد شود و همچنين حدود 20 دانشجوي كنيا نيز در سال براي آموزش به ايران فرستاده شوند اما در آن زمان به دليل گرايشات سياسي غربي موجود در كشور كنيا اين مسئله محقق نشد، اما در حال حاضر در واقع ما خود را از استعمار آن زمان رها كرديم و علاقمند برقراري تعامل و ارتباط در بحث‌هاي مختلف با كشور ايران هستيم و اميدواريم كه وزير علوم فعلي كشور ايران پيشنهاد مطرح شده در 14 سال گذشته را تجديد كند و اينكه دانشگاه امام خميني(ره) در كشور كنيا ايجاد شود و هر ساله20 نفر از دانشجويان كنيا بتوانند در رشته‌هاي مهم كشور ايران بورس و تحصيل كنند.
رييس مجلس كنيا با اشاره به مشكلات كشور كنيا در بخش انرژي، گفت: در اين زمينه ما خواستار ارتباط با كشور ايران در زمينه گاز و ديگر منابع انرژي هستيم.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا