یادگیری، مسئله ای بسیار مهم برای دانش آموزان و دانشجویان بسیار است مخصوصا در دوران امتحانات فعالیت های مغزی شان افزایش یافته و به همان نسبت نیاز به انرژی و مواد مقوی نیز هستند

 

قدرت یادگیری علاوه بر حافظه به تمرکز نیز بستگی دارد، برای افزایش قدرت یادگیری مواد غذایی مقوی ای وجود دارد که بسیار مفید بوده و عملکرد مغز را دگرگون می کنن

 

در این مطلب با مواد غذایی برای افزایش بادگیری آشنا می شوید

 

چه مواد غذایی برای یادگیری مفید هستند ؟

 

در زیر بصورت کامل مواد غذایی برای افزایش حافظه و یادگیری را معرفی میکنیم، از این مواد در برنامه غذایی خود غافل نشوید و خوردن آنها با رعایت اعتدال به دیگران معرفی کنید

 

شکلات تلخ

شکلات ها هرچه تیره تر و تلخ تر باشند برای سلامتی بدن مفید تراند اما شکلات ها دارای آنتی اکسیدان زیادی هستند که خاصیت ضد التهابی دارد که باعث کاهش فشار خون و گردش خون بهتر در مغز انسان می گردد.

 

روغن زیتون

روغن زیتون یک غذای واقعی برای مغز است زیرا دارای آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول است که بدن را در مقابل پروتئین های سمی مقاوم می کند.

روغن زیتون برای پخت و پز مناسب نیست و باید در جای سرد نگهداری شود.

 

گیاهان سبز

گیاهان سبز نظیر کاهو و اسفناج و غیره باعث ارتقا عملکرد مغز می شوند

این گیاهان دارای ویتامین های A و K هستند و خاصیت ضد التهابی دارد تحقیقات نشان داده افرادی که سبزیجات زیاد می خورند در سالخوردگی کمتر به اختلال حافظه دچار می شوند.

 

آووکادو

آووکادو ماده غذایی بوده که سرشار از چربی بوده و باعث افزایش خون رسانی در اندام های بدن به خصوص مغز می شود همچنین چربی های آن اشباع نشده بوده برای قشر خاکستری مغز بسیار مفید هستند.

 

ماهی چرب

ماهی های چرب از جمله ماهی سالمون دارای میزان زیادی امگا3 هستند، 60 درصد مغز انسان از امگا3 تشکیل شده که به عبارتی قسمت عمده مغز از امگا3 تشکیل شده است.

همچنین امگا3 کار های بیشتری نیز برای مغز انجام می دهد از جمله کاهش سرعت زوال مغز کاهش احتمال بیماری آلزایمر همچنین فوائدی نیز برای بدن انسان دارد .

پژوهش ها نشان داده افرادی که ماهی می خورند دارای ماده خاکستری بیشتری در مغز خود هستند.

 

قهوه برای افزایش تمرکز

قهوه از جمله مواد غذایی برای افزایش حافظه و یادگیری است که دارای حجم زیادی کافئین و آنتی اکسیدان است که برای افزایش تمرکز و هوشیاری انسان بسیار مفید هستند.

آنتی اکسیدان ها باعث افزایش تمرکز شده چون رادیکال های آزاد مغز را از بین می برند همچنین کافئین باعث خاموشی آدنوزین گردیده که باعث فزایش سطح هوشیاری می گردد.

نوشیدن قهوه در طولانی مدت باعث کاهش ابتلا به بیماری های پارکینسون و آلزایمر می گردد، البته خوردن زیادی ان در طول روز برای سلامتی مضر است

 

بلوبری

بلوبری دارای آنتی اکسیدان است که باعث افزایش ارتباط سلول ها در مغز می شود و همچنین باعث کاهش سرعت پیری مغز می گردد.

بلوبری همچنین باعث افزایش قدرت حافظه کوتاه مدت می گردد.

 

کلم بروکلی برای افزایش حافظه

کلم بروکلی دارای میزان زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین k است

ویتامین K برای ساخته شدن اسفنگولیپید ها ضروری است این لیپید در مغز انسان بسیار فراوان است، طبق برخی تحقیقات ویتامین K باعث قوی تر شدن حافظه می شود.

 

آجیل

طبق تحقیقات انجام شده آجیل ها باعث تقویت حافظه و جلوگیری از بیماری های مغز انسان می شوند علت این امر وجود ویتامین E و آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم است.

ویتامین E از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد که عامل تخریب سلول های مغزی هستند محافظت می کند

 

پرتغال برای جلوگیری از پیری مغز

پرتغال از جمله میوه هایی است که سرشار از ویتامین C است این ویتامین از جمله آنتی اکسیدان هاست که در برابر رادیکال های آزاد مقاومت می کند.

ویتامین C همچنین برای جلوگیری از پیری مغز موثر است ، ویتامین C علاوه بر پرتغال در کیوی و گوجه یافت می شود.

 

تخم مرغ ها

تخم مرغ ها سرشار از مواد معدنی از جمله ویتامین های B6 و B12 و کولین ها است که برای عملکرد بهتر مغز مفید هستند کولین ها مواد اولیه ساخت استیل کولین هستند که برای تنظیم فعالیت های مغزی و همچنین حافظه ضروری است.

کمبود ویتامین های B نیز عامل افسردگی می باشد و همچنین کمبود اسید فولیک باعث زوال عقل می گردد، ویتامین B12 عامل سنتز مواد شیمیایی و تنظیم میزان قند در مغز است.

 

چایی سبز برای افزایش حافظه

چایی سبز علاوه بر فوائد کافئین دارای آمینو اسیدی به نام تانون است که موجب افزایش فعالیت نوروترانسمیتر GABA ، کاهش استرس و احساس ریلکس شدن بدون خستگی می شود.

 

شکر

شکر حاوی گلوکز فراوان بوده و همراه با نوشیدنی ها عرضه می شود که سوخت و ساز اصلی سلول هاست ، همچنین باعث افزایش حافظه کوتاه مدت مغز می شود.

 

چغندر

چغندر موجب کاهش التهاب می شود همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی است که خاصیت ضد سرطانی بالایی دارد.

چغندر مواد سمی را از خون خارج و به کمک نیترات خود باعث راحت شدن گردش خون شده و در نتیجه عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

 

کرفس

کرفس دارای ویتامین ها و مواد معدنی بسیار است که ماده ای ضد التهاب بوده و همچنین باعث شاداب نگه داشتن ذهن و تقویت حافظه انسان می گردد.

کرفس همچنین خاصیت ضد چاقی دارد که این در نتیجه کالری کمی است که درآن وجود داشته است و دارای آنتی اکسیدان ها و پلی ساکارید هایی است که انسان را در مقابل اغلب امراض محافظت می کند.

 

گردو برای افزایش یادگیری

گردو دارای ویتامین E و امگا3 است که عملکرد مغز را بهبود می بخشد ، گردو از آلزایمر نیز جلوگیری می کند.

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل خاصیت ضد التهابی داشته باعث تقویت حافظه در سال خوردگی می گردد همچنین همانند آچار فرانسه کارایی های متعددی دارد.

 

روغن رزماری

رزماری درای کارنوسیک اسید است که از نابودی سلول های مغزی در مقابل رادیکال های آزاد جلوگیری می کند همچنین مانع پیری سلول های مغزی شده و در مقابل آلزایمر و سکته مغز را مقاوم می کند.

 

زردچوبه

زردچوبه از جمله ادویه جات است که باعث بهبود عملکرد مغز گردیده و دارای کوکومین است که تیکیبی شیمیایی است و خاصیت ضد التهابی دارد .

همچنین انی ادیوه سیستم ایمنی را تقویت و هوشیاری و پردازش مغز را افزایش می دهد.

 

زعفران

زعفران باعث تقویت قدرت حافظه و یادگیری می شود همچنین تحقیقات نشان داده اند که زعفران در درمان افسردگی موثر است.

 

دارچین

حتی بوی دارچین باعث تقویت مغز انسان می شو

آدامس دارچین نیز باعث اقزایش قدرت حافظه، تمرکز، توجه و شناخت می شود همچنین این ادویه قند خون را کنترل و از عفونت قارچی جلوگیری می کند .

همچنین دارای مواد معدنی سرشار از جمله منگنز ، فیبر غذایی ، آهن و کلسیوم است.

آب سیب

سیب محرک تولید نوعی انتقال دهنده ی عصبی به نام استیل کولین است که عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

 

ویتامین B کمپلکس

این ویتامین باعث تقویت حافظه می شود که در غذا و سبزیجات به وفور یافت می شود همچنین نشاسته و نان سفید عملکرد این ویتامین را خنسی می کنند.
گریپ فروت

گریپ فروت حاوی ویتامین های A، B، C است که آثار اسیدی غذا ها بر سلول های مغزی خنسی می کند .

 

گوجه فرنگی

در گوجه فرنگی آنتی اکسیدان لیکوپن وجود دارد که از صدمات رادیکال های آزاد بر مغز جلوگیری می کند.

پیاز

پیاز دارای فیستین که ماده شیمیایی بی رنگ و طبیعی است که باعث ایجاد یک خط سیر آسان در مغز می شود و قدرت حافظه ی مغز را به مراتب افزایش می دهد.

آنتوسیانین و کورسیتین نیز در این گیاه وجود داشته که قدرت حافظه را افزایش می دهد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا