به گزارش دفتر روابط عمومی شرکت برق منطقهای یزد، علیمحمد فتحآبادی مدیر دفتر فنی انتقال این شرکت برنامههای سرویس و تعمیرات سیستمها و تجهیزات زیر بنایی شبکه انتقال و فوق توزیع استان یزد را تشریح کرد.
وی با اشاره به پیکبار تابستان 97، عبور موفقیتآمیز از پیکبار تابستان امسال را مرهون آمادگی، بهروزرسانی و سرویس بهموقع کلیه تجهیزات پستها و خطوط انتقال برق دانست و افزود: از مهر سال 96 تا پایان شهریور 97 برای آمادگی شبکه در پیک بار سال 97 با مدیریت ، برنامه ریزی و اجرای اقدامات دقیق واحدهای عملیاتی معاونت بهرهبرداری بالغبر 770 برنامه نگهداری و تعمیرات اجرا و برای گروههای اجرایی تعمیراتی، بازدیدها و پروژههای اصلاح و بهینهسازی بیش از 2600 مجوز انجام کار صادر گردیده است.
مهندس فتحآبادی همچنین از تمهیدات لازم برای آمادگی شبکه در تابستان 98 خبر داد و گفت: برای اجرای برنامههای نگهداری و تعمیرات سیستمها و تجهیزات زیربنایی شبکه انتقال و فوقتوزیع توسط کمیته برنامهریزی نگهداری و تعمیرات، تمهیدات لازم اندیشیده شده است.
مدیر دفتر فنی انتقال شرکت برق منطقهای یزد در ادامه خاطرنشان کرد: علت اجرایی نشدن برخی از برنامههای پیشبینیشده، محدودیت شبکه و عدم موافقت دیسپاچینگ ملی یا دیسپاچینگ توزیع و فوقتوزیع بوده است.
فتحآبادی همچنین زمان انجام اغلب برنامههای سرویس دورهای و تعمیرات شبکه و تجهیزات پستها و خطوط را ششماهه دوم سال عنوان کرد و افزود: علت آن محدودیت تجهیزات شبکه در پیکبار تابستان و لزوم آمادگی برای رفع مشکلات و آمادگی برای عبور از پیکبار تابستان است.
وی از هماهنگی و تعامل با شرکتهای برق استانهای همجوار، شرکت توزیع و مشترکین صنعتی بزرگ بهمنظور برنامهریزی کاهش خروج تجهیزات خبر داد و تاکید کرد: بهاینترتیب کلیه ذینفعان، برنامههای خود را برای تعمیرات دورهای و کنترل و مدیریت خاموشیها هماهنگ میکنند.
مدیر دفتر فنی انتقال شرکت برق منطقهای یزد با مهم خواندن نظارت بر فرایند نگهداری و تعميرات و توانمندسازي کارکنان در این خصوص افزود: بهبود رويههاي سرويس و نگهداري و شناسايي نقاط ضعف و بالا بردن اثربخشی فعالیتهای نگهداری و تعمیرات حائز اهميت است و آمارها نشان از عملكرد رضایتبخش در مبحث نگهداری و تعمیرات توسط این دفتر دارد.
مهندس فتحآبادی در ادامه افزود: تجهیزات انتقال نیرو که شریانهای اصلی برق کشور هستند از اهمیت خاصی در این صنعت برخوردارند و نگهداری از این تجهیزات، ارزشمند و حیاتی است و جز با برنامهریزی و آمادگی کامل شبانهروزی میسر نخواهد شد.
وی با بیان اینکه فعالیتهای نگهداری و تعمیرات بهصورت تماموقت انجام میگیرد؛ تصریح کرد: بهرهبرداران پستها هنگام ایجاد هرگونه اشکالی در تجهیزات پست و خطوط و در هر ساعت از شبانهروز، آن را به گروههای کشیک دفتر فنی انتقال، اعلام میکنند و پیمانکاران مربوطه در کوتاهترین زمان ممکن مشکل را برطرف و گزارش میکنند.
فتحآبادی در پایان اظهار داشت: با تمركز روي نقاط حساس و برای حفظ پایداری و قابلیت اطمینان شبکههای موجود، پروژههای اصلاح و بهینهسازی تعریف و اجرا میگردد و خوشبختانه بررسی سوابق شاخصهای بهرهبرداری در برق منطقهای یزد، نشان از عملكرد قابلقبول در اين بخش دارد.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا

جمعه 26,دسامبر,2025